collapse

Författare Ämne:  Linderödskultingar  (läst 2700 gånger)

Baby Duck

• Gäst
Linderödskultingar
« skrivet: 02 mar-10 kl 00:35 »
2 månader gamla grisar söker nya hem!
Vi har kastrater och en fin galt-kulting som är lämplig för avel.

Genbanksdjur av Skånelinjen.

Säljes för 800kr/st

Utloggad Lövåsen

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 89
  • lever våran dröm. Tufft men lyckliga.....
    • Södermanland
SV: Linderödskultingar
« Svar #1 skrivet: 17 mar-10 kl 07:24 »
ar finns dom?
Många barn, Ladugården halvfull med Fjäll/Fjällnära kor, frieserhäst, shetlandsponny, minigrisar, Lindreödsvin, påfåglar, Hedemora höns,  katter. Och  Bordercollien Troya...

Utloggad Weasel

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1435
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 mar-10 kl 20:09 »
ar finns dom?

gissar att tdet är de som ligger på blocket. Hässleholm i så fall.
Bor på en liten gård vid vägens ände med sambo, litet barn,  liten bebis, vovve, katter, hästar, finullsfår,  isbarhönor och marantupp, dv. kochin, pärlhöns, myskankor och KALKONER <3 .

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8286
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 mar-10 kl 21:00 »
Menar du att du tar lika mycket betalt för de kastrerade som för avelsdjuren?  ???

Själv skulle jag aldrig betala så mycket för ett djur som bara duger till slakt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 mar-10 kl 19:59 »
De är inte dyra. En krav-linderödare för 800 kr går bara plus minus noll, å då räknar jag bara fodret.

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 mar-10 kl 09:08 »
De är inte dyra. En krav-linderödare för 800 kr går bara plus minus noll, å då räknar jag bara fodret.
Men de är två månader, menar du att fodret går på 800 kr för två månader? Det är ju helt orimligt. Då får jag omvärdera min tanke på att skaffa gris som jordfräs.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Utloggad Rooster

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1023
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 10:09 »
Men de är två månader, menar du att fodret går på 800 kr för två månader? Det är ju helt orimligt. Då får jag omvärdera min tanke på att skaffa gris som jordfräs.

Du måste räkna på värdet på suggan+ den mat som hon äter när hon är dräktig samt ev kostnad för galten och slå ut det på den kull hon får dvs per kulting+ de kostnader mat/mediciner-vet som du har för kultingarna..800:- är inte plus minus noll men ingen större vinst heller
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 16:38 »
Men en gris ska får typ 10 kultingar per kull och minst 2 kullar per år. Kostar mat till en sugga under 1 år plus mat till 20 kultingar under typ 8-10 v 16 000?

Problemet är väl att många linderödssuggor är feta och dåligt fertila, och dessutom ligger ihjäl flera av sina kultingar, annars borde man göra rätt bra förtjänst på kultingarna om man tog 800 kr per individ.

Oavsett prisnivå tycker jag att det är orimligt att avelsdjur och slaktdjur har samma pris.

Utloggad Tåkern

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 18
    • NatuRus - Tåkerns Trädgård
« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 21:42 »
oj oj oj efter det påhoppet på linderödare måste även jag försvara både ras och pris! Min erfarenhet är tvärtom, linderödssuggor är goda mödrar, i god form då de vistas ute i hägn och är därför smidiga nog att inte ligga ihjäl några kultingar.

Min avelssugga har fått runt 10 kultingar per gång, men inte två ggr/år, snarare 1-1,5 ggr/år.  Jag köper ekologiskt foder och en digivande sugga äter mycket, ca 3 kg spannmål om dagen + grovfoder ca 15 kr/dag. Det stora dilemmat är - vad kostar din arbetstid när man föder upp i liten skala? Jag kan inte hålla grisar om de bara kostar, det måste bli en liten droppe pengar in också.

Det är ett stort arbete och ekonomisk investering att föda upp ett fint kött. Slaktsvin kan då ha ett stort värde de också. Jag har tagit 85 kr/kg för styckad kvarts linderödssvin, men med tanke på arbetstid skulle priset behöva höjas.
Tåkerns Trädgård - ekologiska grönsaker, blommor, honung, fjällnära ko, linderödsgrisar och Kindahöns.

Utloggad winnie_poe

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 83
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #9 skrivet: 28 apr-10 kl 12:26 »
oj oj oj efter det påhoppet på linderödare måste även jag försvara både ras och pris! Min erfarenhet är tvärtom, linderödssuggor är goda mödrar, i god form då de vistas ute i hägn och är därför smidiga nog att inte ligga ihjäl några kultingar.

Min avelssugga har fått runt 10 kultingar per gång, men inte två ggr/år, snarare 1-1,5 ggr/år.  Jag köper ekologiskt foder och en digivande sugga äter mycket, ca 3 kg spannmål om dagen + grovfoder ca 15 kr/dag. Det stora dilemmat är - vad kostar din arbetstid när man föder upp i liten skala? Jag kan inte hålla grisar om de bara kostar, det måste bli en liten droppe pengar in också.

Håller helt med, jag tycker 800 är billigt och vilket nöje och nytta man har av dessa djur sedan är ju valet oftast till en själv vad man vill  ha djuret till(om det är en fin) Vill man rent av kanske ha den till avel? Huu vilket påhopp det var olustigt.. Skulle själv önska mig 2 kultingar precis avanda men bor visst avigt till ;)

Det är ett stort arbete och ekonomisk investering att föda upp ett fint kött. Slaktsvin kan då ha ett stort värde de också. Jag har tagit 85 kr/kg för styckad kvarts linderödssvin, men med tanke på arbetstid skulle priset behöva höjas.
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 maj-10 kl 18:27 »
Linderödare är dyra att föda upp, inte snack om annat. Men även jag har ekocertifierad uppfödning, å det är ju 30-50 % dyrare foder.

En sugga m två kullar per år upp till 3 månader gamla (grenbanksregler om avskiljning) är 4500-5000  kg foder x 2 kr = ungefär 10.000 kr. (räknat på 20 kultingar)   Ej grovfoder, strö, hydda och stängsel inräknat och ev vaccinering/medicin inräknat.

« Senast ändrad: 05 maj-10 kl 18:34 av Stabon »

Utloggad Skytten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 7451
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 maj-10 kl 18:36 »
Man kan försöka sätta pris efter sina kostnader, men priset är vad du kan få, blir det över dina kostnader går du plus.

Vad suggan än har kostat i foder, så skulle jag tycka att 800:-  för en smågris, (som ska ätas när tiden kommer utan att den får avkomma), om så Linderöd är i högsta laget.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 maj-10 kl 22:39 »
Tja..en vanlig smågris kostar ju 500..är verkligen de där 300 kr en så avgörande skillnad?

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 maj-10 kl 22:42 »
Linderödare säljs inte så tidigt som vanliga smågrisar. Enligt genbanksreglerna ska de vara 12 veckor eller 25 kg. En vanlig smågris säljs väl nån månad tidigare? Dvs linderödaren äter 60 kg foder mer än vanlig smågris.

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 05 maj-10 kl 22:44 »
Det jag reagerade på var att en gris för avel kostade lika mycket som en kastrat, som ju är värdelös till avel. Det rimliga i min värld är att avelsdjur kostar mer än djur som bara duger att gödas till slakt, oavsett på vilken nivå priset ligger.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 maj-10 kl 10:14 »
Fast jag begriper mig inte riktigt på era uträkningar när det gäller fodret.
En vanlig sugga räknar man med äter 1500 kg per år.
En kulting på 25 kg äter just då 0,8 kg foder om dan, säg alltså ett snitt på 0,6 kg/dag från födsel till 12 veckor. 12 veckor=84 dagar x 0,6 =50kg.  På 20 kultingar om året så är det alltså 1000 kg till dom små och 1500 kg till suggan = 2500 kg. Säg att det är ett ekofoder för 3 kr, så blir det alltså 7500 i foderkostnad, delat med 20 kultingar = 375 kr per kulting.
Jag förstår inte varför Linderöd skulle behöva dubbelt så mycket foder som en vanlig gris, under samma tid?
Däremot tycker jag inte 800 kr är farligt dyrt för en kulting , det är ju en exklusiv ras, men att skylla det på fodret känns lite konstigt, tycker jag.

Utloggad winnie_poe

• Forummedlem
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #16 skrivet: 06 maj-10 kl 11:21 »
Det jag reagerade på var att en gris för avel kostade lika mycket som en kastrat, som ju är värdelös till avel. Det rimliga i min värld är att avelsdjur kostar mer än djur som bara duger att gödas till slakt, oavsett på vilken nivå priset ligger.
Nu kommer jag bara med spekulationer.. Tänk dig så att kanske hela kullen är avelsduglig.. Men bara därför kan du inte sälja alla som avelsdjur, för det kanske finns fler än det är efterfrågan på, därför ger du köparen själv det valet ;)) Inte tror jag man tar ut fullpriset på odugliga individer om du tror att det är vad slaktsvin endast är..   :P Rätta mig gärna, jag tål det!!" Mvh Winnie_Poe  (:)
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 maj-10 kl 15:34 »
Köparen har ju inte valet att använda till antingen slakt eller avel, eftersom vissa redan var kastrerade.

För den som är ekonomisk, och har intresse och plats för det, så är det inget alternativ att köpa individer för att föda upp till slakt. Så fort som man själv kan hålla avelsdjur och slakta deras ungar är det, generellt sett, mycket enklare att få en god ekonomi i sin djurhållning. Och vill man bli självförsörjande, vilket är syftet med detta forum, då vill man vara ekonomisk när man väljer hur man ska komma över sin mat. Andra saker också för den delen.

Skulle jag ha en gris för att röja lite mark, och bara behålla den från vår till höst, då skulle jag köpa en vanlig slaktgriskulting. För mig har genbanksdjur bara ett högre värde om jag kan använda dem till avel, jag är inte rik nog att kunna äta onödigt dyr mat bara för att den eventuellt är lite godare, "finare" eller något liknande, finns det ett fullgott alternativ, då är jag tvungen att välja det, annars får jag låta bli att äta.

Andra får ha en annan värdering, om jag får någon luft i min budget i framtiden kan det hända att jag också gör det, men jag väljer hellre ett billigare djur, som jag kan ge ett bra liv medan det lever, som är ekonomiskt försvarbart, än ett dyrare djur som kommer att innebära att min budget spricker och jag får leva på enbart de billigaste matvaror jag kan hitta i 3 månader.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 maj-10 kl 16:14 »
Hm.. är det så att du har inomhussiffror Ex? Å linderöd i stort sett alltid går ute? å jag kan nog ha räknat fel själv..

Utloggad winnie_poe

• Forummedlem
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #19 skrivet: 06 maj-10 kl 18:29 »
Nu kommer jag bara med spekulationer.. Tänk dig så att kanske hela kullen är avelsduglig.. Men bara därför kan du inte sälja alla som avelsdjur, för det kanske finns fler än det är efterfrågan på, därför ger du köparen själv det valet ;)) Inte tror jag man tar ut fullpriset på odugliga individer om du tror att det är vad slaktsvin endast är..   :P Rätta mig gärna, jag tål det!!" Mvh Winnie_Poe  (:)

Köper jag en kastrat kan jag ju inte välja det har du såklart rätt i, men sådant går ju att göra upp innan om man planerar ;)) Oftast!!"

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #20 skrivet: 06 maj-10 kl 18:53 »
Köper jag en kastrat kan jag ju inte välja det har du såklart rätt i, men sådant går ju att göra upp innan om man planerar ;)) Oftast!!"
Det här är ju en kapad tråd, som egentligen handlar just om att någon vill sälja kastrerade linderödare för samma pris som okastrerade. Stackarn lär ha svårt att få sålt några grisar när potentiella köpare får se denna långa tråden...

Utloggad Lindhultsoriginal

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 29
  • Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
« Svar #21 skrivet: 06 maj-10 kl 19:12 »
Å det är inte så svårt att se vem det var som kapade den.....*suck*
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 06 maj-10 kl 19:37 »
Erkänner mig skyldig. Men jag vill verkligen lära mig mer om allt möjligt, och finner det fascinerande att det är så dyrt med djurhållning. Håller själv en del djur, och tycker att jag lyckas hålla nere kostnaderna rätt bra, samtidigt som djuren har det bra.

Och jag tycker också att detta är ett forum för alternativare, rika stadsbor som har råd att betala vad som helst för mat som ger dem (falskt?) gott samvete kan hänga någon annan stans tycker jag. Här vill jag lära mig att producera min mat så billigt och energisnålt som möjligt när man håller på med småskalighet - storskalig uppfödning och odling går ju inte riktigt att jämföra med - samtidigt som djuren ska må bra och ha tillräckligt med plats.

Kan själv tänka mig att ha en mindre rörelse med djuruppfödning och grönsaksodling för försäljning, men själv har jag levt på så lite pengar att jag aldrig med gott samvete skulle kunna sälja till ett pris som jag inte anser är rimligt och som nästan alla har råd att betala. Lyckas jag inte producera till det priset med bibehållen god djurhållning och trevlig arbetsmiljö, och en ok miljöbelastning, måste jag antingen bli duktigare eller lägga av, det är min inställning.

Så om det var mig du suckade åt, Lindhultsoriginal, så kommer jag alltid att ifrågasätta när något inte stämmer med vad jag tycker verkar vara rimligt, ibland finns det en bra förklaring, och då accepterar jag den, ibland är folk helt enkelt inte tillräckligt duktiga på vad de gör (detta är definitivt inte riktat mot trådstartaren, jag vet inget om dennes djurhållning, kostnader, utbildning osv) och då har jag, precis som alla andra, rätt att påpeka att jag tycker att något är orimligt.

I detta fallet reagerade jag inte främst på priset, även om jag tycker att det är mycket pengar för en kulting, utan på att djuret med avelspotential kostade lika mycket som de som bara kan användas som göddjur och gå till slakt. Jag har ännu inte fått någon förklaring till varför det är ett rimligt förfarande, alla som föder upp grisar som skrivit i tråden verkar tycka att det är rimligt.

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 maj-10 kl 23:09 »
För säljaren är det ju såklart rimligt, det är ju samma djur.  För en köpare kan det väl tyckas lite mer orimligt, det kan du ju ha rätt i. Men kostnaden för att ta fram kultingen är ju densamma.

Stabon:  Jo, det är ju siffror för innegris. Men dels så sägs ju Linderödaren klara sig på mindre , än moderna raser. Och dels ger ju även utevistelsen möjlighet att få i sig annat, bete  t.ex.  Så jag tycker det bör ta ut varandra, åtminstone sommartid.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

Månskensbonde: hur lite mark kan man klara sig på? av ieenilorac
[Idag kl. 13:42]

isolering eller inte! av ieenilorac
[Idag kl. 13:41]

hutlöst arrende av Falin
[Idag kl. 13:40]

Huggorm av hannahjarl
[Idag kl. 13:29]

Tobaksodling av Sork