Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 71134 gånger)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D
« skrivet: 20 feb-10 kl 08:50 »
Jahapp
Så har man lyckats bli med vagn nudå. Lägger upp en bild på skönheten så ni får se med egna ögon hur vacker hon är!
Nu behöver jag bara hitta tre större fönster plus ett litet som ska vara vid sovloftet samt en dörr med ett fönster i så kan jag sätta igång. Ja just det, behöver en liten vedspis med ju :P

Vagnen är tänkt att bli 3,60m * 2m invändigt mått. ska bli en liten köksbänk, myshörna samt sovloft och vedspis för uppvärmning och en liiiiiten altan där man kan hänga av sig ytterkläderna :)

Alla tipss, tankar och ideer tas tacksamt emot.

Taket blir vanligt sadeltak med ganska litet överhäng. Tror jag kör på luftspalt i taket efter mycket funderande. Isoleringen blir glasull men ingen plast i väggarna. Kör med vindpapp istället. Stommen blir nog 45*95 men ska försöka spara in på vikten överallt där det går. Hoppas kunna köra den som LGF iallafall :P

Blir nog ingen luftspalt i väggarna och eventuellt plyfa istället för asfaboard i golvet. Vad tros om det? Är själv lite osäker på det med fukt å allt... Svårt med alla avvägningar som måste göras...

Önska mig lycka till! :D

Edit 2011-04-21
Har satt ihop en film om bygget som ni kan se här:
Min vagn
« Senast ändrad: 21 apr-11 kl 11:34 av Snickarn »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #1 skrivet: 20 feb-10 kl 08:58 »
Önska dig lycka till, kan jag göra - men allt det andra har jag ingen aning om   :P :D

Ska bli kul att se fortsättningen!
Landsflykting i storstan...

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #2 skrivet: 20 feb-10 kl 09:01 »
Haha :)
Tack för lyckönskningen då. Dröjer nog några veckor innan jag börjar byggandet/rivandet men planeringen är i full gång. Kunde inte sova inatt. Tänkte bara på luftspalten och alla andra detaljer :P
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #3 skrivet: 20 feb-10 kl 09:11 »
Låter bra, men försök åtminstone översiktligt planera de flesta detaljer innan du börja bygga. Jag skulle t.ex fundera på att bygga något större på en gång. En halvmeter extra på längden kan göra mycket skillnad.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #4 skrivet: 20 feb-10 kl 09:18 »
Jag har ganska klara planer i huvudet faktiskt även om det kanske inte verkar så :P

Längden från början var tänkt till fyra meter men jag vill helst inte överskrida ett ton i vikt på byggnationen plus underredet så jag tror inte jag kan bygga så långt. Dessutom är det så att jag tänker köra med plyfaskivor invändigt och då blir det tre skivor på bredden eftersom dom är 120cm breda vilket alltså ger 3,60m invändigt mått. Resurseffektivt tänkte jag :)

Sen kommer det ju hursomhelst att bli jävligt litet jämfört med det man är van vid som svensk men det är lite ett experiment med för att se hur litet man kan bo samt komma ner till löjligt låga nivåer i uppvärmningskostnad. Eftersom klimatpåverkan från en byggnad till 85% utgörs av uppvärmningen känns det som att det är där jag vill hugga bort en rejäl bit :)
Tack för synpunkterna, jag kanske ändrar mig :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #5 skrivet: 20 feb-10 kl 10:35 »
Härligt Snickarn!
Lite tankar: Platt tak är roligt att vara på. Det är mitt frukostställe sommartid. Man skulle fått tag på dragspelsdelen från en dragspelsbuss å kunnat få ett sovloft vid behov uppåt genom taket. Som isolering vet jag folk som varit nöjda med såna där tätpressade byggfrigolitskivor. Tänker att då kan man hålla nere väggtjocklek och vikt. Å du! Det vore coolt med en källarlucka i golvet som skafferi! Det är ju lite frigång undertill där det ryms en isolerad låda. Avundas dej som har allt roligt smarthetsfunderande å byggande!

Hahahaha källarlucka är ju lysande...! *skrattar högt och gör en notering inför framtida eventuella byggen*

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #6 skrivet: 20 feb-10 kl 11:12 »
Asbra tankar!

Dom sammanpressade skivorna du tänker på är väldigt dåliga för miljön tyvärr. Glasfiber är inte heller så bra men bra mycket bättre om jag fattat saken rätt. Kan ha fel dock men tills jag blir motbevisad så håller jag fast vid det här :) Dessutom tycker jag inte om att jobba med dom, gjorde ett tak med det en gång på kunds begäran...

Platt tak kan ju vara nåt om man dimensionerar det för snövikten och ha som sommarfikaplats men jag undrar hur det kommer se ut med vagnens mått på 360cm*200cm*h220cm  ???

Kanske inte blir så snyggt men värt att fundera över en extra gång, sen är det ju svårare att få tätt runt skorsten och så med ett platt tak plus att jag kanske måste höja det isånafall för att få bra höjd på loftet....

Bra ide med en "källare" har själv funderat på liknande men vet inte om det är genomförbart med det underrede jag har. Har tänkt att man kan lösa det genom att bara gräva en mini-jordkällare där man bor för tillfället. Samma sak med dass. Bara bygga ett liiiiitet dass som funkar på platsen man är. Flyttar man är det inte så mycket att gråta över liksom :D

Blev ändå lite tänd på platt tak och en smal, brant trapp som leder upp nu... Jäklar nu har du ställt till det Ängsull!  ;D Får väl i sånafall låta skorsten komma ut i väggen istället så jag får tätt :)
Mera tankar är välkomna! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #7 skrivet: 21 feb-10 kl 11:41 »
Så nu tror jag att det blir klassiskt sadeltak iallafall, tror det blir estetiskt mer tilltalande.

Jag skiter i luftspalt i väggarna men ska ha det i taket. Taket blir tjärpapp. I väggarna blir det vindpapp. Golvet blir plyfa+råspont. Panelen på utsidan blir nog fjällpanel om inget bättre förslag kommer in. Insidan väggar+innertak blir vanlig plyfa som eventuellt målas med linoljefärg men det har jag inte så bråttom med. Den trägula tonen i skivorna blir nog fin med levande ljus :)
Funderar på att eventuellt ha en kort dörr/ingång med hög tröskel som på en jordkällare pga uppvärmningsskäl. Vad tros om det? 40cm tröskel och dörrposten 180cm över golvet så totala längden på dörröppningen blir 140cm. Onödigt?

Hur stor är din vagn Ägnsull? Och kan man få se mer bilder ifrån den? :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #8 skrivet: 21 feb-10 kl 11:51 »
Klart det ska vara ett sadeltak! Då kan man ju få plats med ett litet sovloft.

Varför inte plåt på väggarna? lättare, billigare och mindre underhåll (men ack så livlöst...)

//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #9 skrivet: 21 feb-10 kl 12:01 »
Plåt har jag inte ens tänkt på att man kan ha på väggarna... Men huvva vad fult det blir  :'(
Och sen är det ju mycket sämre för miljön än trä :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #10 skrivet: 21 feb-10 kl 12:15 »
Man kan göra det med funktionen infoga bild... Men då måste du ha en länk till bilden nånstans på internet. Typ photoshare eller facebook kanske. Tänkte om du hade massa bilder på facebook från vagnen så du kunde länka till albumet? Är dina bilder spärrade med sekretessen på facebook så kan man bara se det album som du länkar till så det är väldigt smidigt om du har ett sånt album :)

Wow, vilken stor vagn! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #11 skrivet: 21 feb-10 kl 12:26 »
Aha... Ska se vad jag kan göra. Tack!

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #12 skrivet: 21 feb-10 kl 13:37 »
Nån som har tips på med vad man ska måla fasaden på vagnen? Det är inte mitt område alls. Eftersom jag inte kommer ha någon plast i väggarna samt ingen luftspalt så vill jag att väggarna ska kunna undas och släppa ut fukt från väggarna när jag eldar i min lilla kamin :)

Kan man använda linoljefärger utomhus med tanke på regn och vind och så?  ???
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #13 skrivet: 07 mar-10 kl 12:40 »
Lite inspiration! Den är bara så jädra läcker denna  vagn!   
   
Jay's Tiny House Tour

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #14 skrivet: 07 mar-10 kl 20:30 »
Tack det där klippet var det som först fick mig intresserad av ideen med att bo i vagn :D

Så jäkla bra och inspirerande är den där vagnen. Min kommer inte bli som den tyvärr... Men vem vet vad som händer i framtiden? :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #15 skrivet: 10 mar-10 kl 18:31 »
Så har man lyckats komma över en vedspis med :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

babinski

  • Inlägg: 14
  • Man 32, Konstnär
    • Blekinge
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 20:28 »
Fan...vi håller på med samma sak.
Du måste kolla min sida.
myspace.com/haellbingo
Hus på hjul är jättekul.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #17 skrivet: 06 apr-10 kl 12:20 »
Uppdatering
Har rivit och rivit och rivit och kört till tippen i omgångar och försökt sköta skolgången paralellt. Tänkte köra nu över påsklovet så man blir klar nångång. Under mitt rivande har jag insett att husvagnar är skit och inget annat. Fy faaaaaaaan vad mycket mögel och ruttet virke det är under all plast och metall.
Har nu tydligt sett varför man inte ska ha cellplast i framförallt golvet. All kondens som kommer in i golvet hamnar som i en liten plaskdamm på plasten och kan ta för sig av virket. Inte bra. Nästa hus jag bygger kommer vara med ekofiber och all plast kommer vara bannlyst.

Stöter hela tiden på nya grejer som får mig att stanna upp och fundera på hur fan jag ska bygga min vagn. Det tar tid när man ska tänka om hela tiden, inte min starka sida om man säger så :D
Men nu blir det nog ändå en total demolering ner till underredet och sen kommer problemet att få fast allt i underredet men det går nog att lösa. Brukar vara lättare att lösa problemet när man har det framför sig och inte bara i huvudet så att säga. Hoppas bli klar med rivningen idag så jag kan åka och köpa material imorgon och börja bygga. Har bara boende två veckor till inklusive den här veckan så jag måste bli klar snart annars blir det kallt på nätterna :P
Peace!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #18 skrivet: 08 apr-10 kl 12:57 »
Ursäkta en kanske dum fråga men varför köper du inte en färdig bra husvagn för ditt behov?
En av dom vi haft o bott i lååånga peroder hade tre rum o kök , toa o dusch + massa annat supersmart .Allt kunde drivas på batteri o gasol .
Den var visserligen 13meter lång inkl dragkroken men men *S*

Nu har ju nya kaben utdragbart vardagsrum + takhöjning o soldäck mm mm o dom är ju skitbra kvalitet .
Är det en gammal Cavalier du fått tag på ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #19 skrivet: 08 apr-10 kl 13:11 »
Jag inbillar mig att det är roligare att bo i en med riktigt virke i och mindre plast. Men sen ska man aldrig glömma bort nöjet med att bygga kojor! Barnasinnet ska man hålla i liv. Jajjamän! :D

Embrace your inner child!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser