Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns  (läst 2888 gånger)

torparhulda

  • Inlägg: 254
  • Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« skrivet: 21 apr-09 kl 11:20 »
En bekant jobbar i en förening där de bygger upp en vikingaby/medeltidsby. Han undrade vilka hönsraser som fanns då, och om det går att finna såna idag då de ska skaffa höns till sin by. Kan någon hjälpa mig med svar på det tro?
Tacksam Anna-Karin
Den som har en lever får se

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 11:57 »
Det var nog hellre djungelhöns de hade då. Det är ju dem som som våra tamhöns härstammar ifrån. Det finns uppfödare av såna i Sverige.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 12:20 »
Fast eftersom man tror att höns funnits i Sverige i 2000 år enligt wikipedia så behöver de inte alls sett ut som djungelhöns... Höns har ju korta generationer och även "förr i tiden" avlade man på både nytta och utseende så egentligen är det inte troligare att de såg ut som djungelhöns än att de såg ut som lanthöns, men vi kan nog vara ganska säkra på att de inte bara var en färg, en storlek osv. Som jag ser det så kan säkert djungelhöns också funka, min poäng är att vi inte vet hur de såg ut, men vi kan nog vara ganska säkra på att de inte var standardiserade på det sätt som många raser är idag.
elliha.blogspot.com

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 12:29 »
I en gammal Hanegället läste jag om att de hade valt en viss ras höns för att gå och "förverkliga" miljön vid en uppbyggd bronsåldersby (tror jag). Har för mig att det var Åsbohöns man hade, och att de valts för att matcha de arkeologiska hönsbenfynd man gjort vid utgrävningarna av platsen. 

Men detta är som en dimma, jag kan försöka hitta artikeln någon gång i veckan, och så kan du komma och låna den, eller jag kan lämna den i din postlåda någon gång jag åker förbi, kör ofta mellan Mariannelund och Österbymo hem från jobbet  :)! Ska bara hitta tiden att bläddra mig igenom högen med hanegället!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 15:49 »
Det var nog hellre djungelhöns de hade då. Det är ju dem som som våra tamhöns härstammar ifrån. Det finns uppfödare av såna i Sverige.

Hade man inte redan avlat höns i 5000 i Asien innan de togs till Sverige? Stor risk i sådana fall menar jag att de första svenska hönsen inte såg ut som djungelhöns...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ingemar

  • Gäst
SV: Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 21:29 »
I en gammal Hanegället läste jag om att de hade valt en viss ras höns för att gå och "förverkliga" miljön vid en uppbyggd bronsåldersby (tror jag). Har för mig att det var Åsbohöns man hade, och att de valts för att matcha de arkeologiska hönsbenfynd man gjort vid utgrävningarna av platsen. 

Men detta är som en dimma, jag kan försöka hitta artikeln någon gång i veckan, och så kan du komma och låna den, eller jag kan lämna den i din postlåda någon gång jag åker förbi, kör ofta mellan Mariannelund och Österbymo hem från jobbet  :)! Ska bara hitta tiden att bläddra mig igenom högen med hanegället!
Om mitt minne inte sviker mig, tänker du på Eketorps fornborg på Öland, som med just den motiveringen för en tjugo år sedan skaffade Åsbohöns. Kommer ihåg denna beskrivning från en av de första årgångarna av Hanegället.
Läste att man nu skall ha Ölandshöns på Eketorp, som kanske är lite större än de som på den tiden gick på Eketorp.
Det finns ju mycket gammal dokumentation på lanthönsens variation i utseende i detta land så bankiva-spåret kan man nog lägga ner.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Höns hos vikingarna, vilka raser? - Åsbohöns
« Svar #6 skrivet: 26 apr-09 kl 02:12 »
Det är nog jag som är pappa till den artikeln som Ingemar referar till:

Tamhöns kom till södra delen av "Sverige" omkring år 0. Det äldst daterade benfyndet hittades på Malmö kyrkogård och är daterat till denna tidpunkt. Självklart var det inga indiska djungelhöns som "flugit" hit. Domestikationsprocessen och spridningsvägarna är långa. Tillsammans med Ingemar Persson Eketorps fornborg och benforskare Johannes Lepiksaar konstaterades att benbynden från bosättningarna på öländska Eketorp (runt vikingatid) var mer eller mindre identiska med inskickade och vetenskapligt undersökta benfragment från åsbohöns.

Färgerna på fjädrar, näbb och ben varierade redan på spridningsvägen många århundraden tidigare så att vi ser på bysantinska målningar gula ben på tamhönsen. För enkelhetens skull är det bara att kolla vägg- och takmälningar som finns på Upplandsmuseet från de äldre svenska stavkyrkorna där svarta, röda och till och med ljusgula tuppar finns avmålade. Så glöm det där med djungelhönsen!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser