Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pastörisera mjölken eller ej?  (läst 5264 gånger)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Pastörisera mjölken eller ej?
« skrivet: 22 feb-09 kl 16:08 »
Hur gör ni som har "riktig"  ::) ;D mjölk, dvs direkt från kon och inte från kylen på ica? Pastöriserar ni eller inte? Nackdelen med att pastörisera är ju att en del vitaminer försvinner, men i gengäld försvinner riskerna med div bakterier... Finns det andra för resp nackdelar med att pastörisera? Jag har svårt att bestämma mig för vilket alternativ som är bäst, nu när jag äntligen lägger köpemjölken på hyllan... :D
« Senast ändrad: 22 feb-09 kl 16:31 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: Pastörisera mjölken eller ej?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 16:33 »
Tror man att hygienen uppfyller alla krav som ställs så går det väl bra..
Vi kör opastöriserad för oss vuxna, Dottern är 9 månader och får ingen mjölk alls just nu men vi tänkte att vi ska pastörisera för henne då små barn har svårare att stå emot eventuella smittor...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Pastörisera mjölken eller ej?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 17:04 »
Egen mjölk har du väl någon koll på, så det är väl inte helt nödvändigt.  Pasturisering påverkar annars mjölk lite.
Jag skulle inte köpa opasturiserad mjölk på marknaden, men hade jag egen ko, skulle jag nog strunta i det.
Mina första femton år fick jag aldrig pasturiserad mjölk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Pastörisera mjölken eller ej?
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 08:34 »
Mjölken hämtar vi själva från grannens kor. Tvekar inte alls om hygienen där, och det provmjölkas ju och tas tester ju dessutom regelbundet... (är dock inte insatt i vad som testas, kanske är det ngt helt annat?) Våran dotter är tre, så hon har ju passerat iaf den känsligaste åldern. (har hört både att "under 1" och "under 2" är vad som gäller ang opastöriserat)

Tills vidare kör vi nog på opastöriserat... Godast och enklast!  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Pastörisera mjölken eller ej?
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 21:48 »
Vi har aldrig pastöriserat någon mjölk, tre barn har växt upp här på ko mjölk och aldrig varit sjuka. eller sommarbarn och helgbarn
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Pastörisera mjölken eller ej?
« Svar #5 skrivet: 25 feb-09 kl 01:00 »
Jag håller egna getter för att slippa pasteuriserad mjölk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser