Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okra  (läst 19905 gånger)

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Okra
« skrivet: 28 aug-08 kl 16:19 »
Finns det någon som har odlat okra och vill dela med sig av erfarenheter? :P
MVH Rosita zon 1

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Okra
« Svar #1 skrivet: 29 aug-08 kl 21:12 »
Ingen som har odlat okra?
MVH Rosita zon 1

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Okra
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 10:00 »
Lessen, jag vet inte vad okra är.  ???

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Okra
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 12:06 »
Vi har gjort det, i växthus. Gick väl bra, men ej stor skörd.

örna

  • Inlägg: 67
SV: Okra
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 17:22 »
Där jag var och wwoofade i Singapore och Malaysia hade de massor okra (eller lady-fingers som de väll också kallas). Där växte de jättebra. Troligen var de olika sorter för de ena var ca 50 cm höga o de andra 1.5 till två meter, eller så blev de bara så olika för att klimatet är olika.
Jag tog även med mig frön hem till Sverige, men de ville inte växa så värst... De kom upp en planta men försvann sen när den var ca 10 cm, jag vet inte exakt hur och varför de blev så för det var mamma som fick uppdraget/äran att plantera dem :)

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Okra
« Svar #5 skrivet: 31 aug-08 kl 17:29 »
Okra är en grönsak som i Afrika ofta används som redning i soppor och grytor.

Den är grön och ser ut som en femkantig spetspaprika.
MVH Rosita zon 1

colores

  • Inlägg: 33
    • Östergötland
SV: Okra
« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 21:33 »
Har också testat att odla okra, utan vidare resultat...
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Okra
« Svar #7 skrivet: 02 sep-08 kl 21:43 »
Okra-frukten är en omogen blomknopp på en viss typ av Hibiscus.

Om man låter den växa vidare, och har en lång (tropisk) odlingssäsong, så kommer den att bli en stor vacker blomma.

Okra = Abelmoschus esculentus

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Okra
« Svar #8 skrivet: 02 sep-08 kl 23:06 »
Är det gott?

Nä. Har provat att använda fryst okra och sådan på burk, men nja, inte var det särskilt gott. Smaken var inte särskilt utpräglad, kan väl snarast beskriva den som lätt besk. Dessutom blir okran väldigt slemmig - antar att det är därför den används som redning.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Okra
« Svar #9 skrivet: 02 sep-08 kl 23:33 »
Åh, okra är ju jätte, jätte, jättegott! Minns alla curryrätter med okra jag fick som barn i London. Fast, det är bäst färsk. Så p.g.a. att man sällan ser okra i affärer och mina extremt ogröna fingrar så har jag tyvärr inte ätit det sen jag flyttade från Stockholm.

http://www.astray.com/recipes/?search=okra
« Senast ändrad: 02 sep-08 kl 23:37 av Gruff »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Okra
« Svar #10 skrivet: 03 sep-08 kl 13:16 »
... Fast, det är bäst färsk. ....

Det är svårt/omöjligt att hitta tillräckligt färsk Okra i Sverige, om den ligger länge efter skörd blir den trådig och seg och tappar sin delikata smak. Finns ibland i asiatiska butiker och liknande men är sällan värd pengarna/besväret.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Okra
« Svar #11 skrivet: 03 sep-08 kl 17:54 »
Håller med om att det inte är vidare gott... Slemmigt och beskt är vad jag skulle säga jag också. Slemmigheten är det äckligaste tycker jag.
elliha.blogspot.com

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Okra
« Svar #12 skrivet: 03 sep-08 kl 19:30 »
Joooo, det är gott! Men man kan tillreda det på olika sätt. Kokar den i vätska avger den det slemmiga ämnet som liksom gör spadet till en sås. Gillar man inte det kan man steka i kryddor och olja, då blir den inte slemmig alls.
Man ska inte köpa förvuxen okra, då är den som ngn nämnde trådig och tråkig. De ska vara små.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Okra
« Svar #13 skrivet: 03 sep-08 kl 22:50 »
Joooo, det är gott! Men man kan tillreda det på olika sätt. Kokar den i vätska avger den det slemmiga ämnet som liksom gör spadet till en sås. Gillar man inte det kan man steka i kryddor och olja, då blir den inte slemmig alls.
Man ska inte köpa förvuxen okra, då är den som ngn nämnde trådig och tråkig. De ska vara små.

Frågan gällde väl inte köpt okra, utan hemodlad?

Tips på odling emottages gladeligen, om den nu smakar gott färsk och när/hemodlad.
snus? vad är priset på en pris?

colores

  • Inlägg: 33
    • Östergötland
SV: Okra
« Svar #14 skrivet: 04 sep-08 kl 13:41 »
Befann mig en tid i somras i södra USA, där friterade de den med majsmjöl. Lite salt sen också. Inte ett dugg slemmigt. Men, kanske inte jättesmakrikt.
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

tinaw

  • Gäst
SV: Okra
« Svar #15 skrivet: 21 dec-08 kl 22:21 »
Men ingen större idé att försöka sig på att odla i Sverige alltså?

colores

  • Inlägg: 33
    • Östergötland
SV: Okra
« Svar #16 skrivet: 22 dec-08 kl 20:58 »
nja, det funkade inte för mig, men vem vet, kanske för dig:)
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

gardenergirl

  • Inlägg: 30
SV: Okra
« Svar #17 skrivet: 15 jan-09 kl 22:48 »
När jag jobbade på Botaniska Trädgården i Stockholm odlade vi okra i varmbänk. (Man lägger upp färsk hästgödsel som man trampar till ordentligt tills den är ca 1 meter hög sen lägger man på jord och på med bänken. Då tar man tillvara på värmen utav den brinnande gödseln!! Har för mig att vi la upp den redan i mars eller april..minnet sviker. Obs!! första veckan kan det bli smällhett så kolla noga temperatuen på jorden innan du börjar plantera i den) Den blev jätte fin och utav fem plantor skördade vi av ganska bra med frukt, lite trådig så jag undrar om man inte kunde ha skördat av dom tidigare och i och med det stimulerat dom till att sätta mer blom.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
SV: Okra
« Svar #18 skrivet: 17 jan-09 kl 07:02 »
Lena Israelsson skriver ett kapitel om okra i sin bok Jordens täppor.

Sri Lanka

  • Inlägg: 3
SV: Okra
« Svar #19 skrivet: 24 jan-09 kl 15:37 »
Jag har odlat okra i sri lanka och det är väldigt enkelt i tropikerna men jag kan ju tipsa med att om nu ni får nå okra ska ni skörda den i tid innan den hinner mogna helt annars blir den träig och duger endast till att ta nya frön.om man bryter spetsen ska den brytas av och inte böjas.böjs den har det gått för långt och den duger endast för frön. :)
bor mest i sri lanka där jag odlar och lite annat..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser