Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktig jordkällare  (läst 21638 gånger)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Fuktig jordkällare
« skrivet: 08 jul-05 kl 08:06 »
Hej!

Jag har en jordkällare som är fuktig samt det finns musar och stora svarta spindlar i. Därför använder jag inte den så riktigt, men det är synd egentligen. Hur klarar ni problemen?

När jag lagrade grönsaker i en låda därinne hade musarna festmål.
Jag dödade alla spindlar med eld, men de verkar inte bli färre.
Burkar och andra förvaringar blir fuktiga och möglar. Etiketterna kan man inte läsa så jättelänge. Grönsakerna möglar också.

När jag hållar dörrarna öppet under sommaren blir det bättre, men då har jag nästan tjugo grader i källaren, så fungerar inte det.
Under vintern har jag minusgrader trots två dörrar (två styck med ungefär en och en halv meter mellanrum).

Finns en billig möjlighet att göra källaren användbar? Hur gör ni?


thomas82

  • Gäst
Re:Fuktig jordkällare
« Svar #1 skrivet: 08 jul-05 kl 16:06 »
Det verkar konstigt att det är så varmt i din källare... är den verkligen tät ? eller kommer varmluften in genom dörrarna , som kanske är otäta?? det kan i så fall förklara att det är så varmt i källaren nu, och så kallt på vintern,. dessutom fukten, vilken lär bero på att varmluften träffar dom svalare väggarna i källaren, och kondensen "fälls ut" , droppar..
har du testat att sätta in avfuktare ,som gör luften mer torr och "suger ut" fukten ur luften? om det är möss och likande, kan det bero på att dom kommer in genom otäta dörrar? jag vet inte ,men bara antagande jag kom att tänka på

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Re:Fuktig jordkällare
« Svar #2 skrivet: 11 jul-05 kl 12:51 »
Dörrarna är täta, det tror jag i alla fall, en av dem gjorde vi nytt. Isolerade är de inte, men det kan ju inte vara problemet, eller?

Just nu har jag två alternativer med jordkällaren:

Öppnade dörrar - mindre fuktighet - färre spinder - färra musar eftersom katterna kan ta dem, och det gör de - värme ca. 20 grader

Stängda dörrar - fuktigt - mer spindlar - mer musar - kallare, ca. 10 grader.

Jag vet verkligen inte vad jag kan göra!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Fuktig jordkällare
« Svar #3 skrivet: 23 jul-05 kl 10:39 »

Hej.
Jordkällare får fukt från tre skilda håll.

1. Från marken. Markfukt som sugs upp i golvet och avdunstar i källaren.
2. Från taket och väggarna, regn som faller ner och avdunstar/dryper genom väggarna.
3. Genom felaktigt dimensionerad luftgenomströmning i källaren, så fuktig varm luft kondenseras i källaren, och gör det för fuktigt.

Först om att den fryser på vintern.
Så jag kan inte tro annat än att din källare är för dåligt isolerad utåt, eftersom du får minusgrader i källaren under vintern. Det KAN betyda att mängden jord på källartaket är för litet, men det kan man ju inte säga något om, förrän man ser hela härligheten, men det är en möjlighet.

Lösningen KAN vara att lägga på mer jord, så att isoleringen blir bättre i källaren, MEN det är ju under förutsättning att källaren tål det ökade trycket? Om den inte gör det (vilket är ovanligt) så måste man isolera med markskivor uppåt och på sidorna, och sedan lägga på ett mindre jordskikt ovanpå. (En 30 cm eller så)

2.Fukt ovanifrån.
Då kan ju källaren bli torr för fukt ovanifrån också, för markskivorna kommer ju självklart gå en bra bit utanför taket/ner efter väggen.

3.Fukt nerifrån.
Om du har fukt nerifrån, så gäller det att göra en eller två saker.

Du börjar med att täcka delar av golvet med grov singel, och delar gjuter du igen, så att du får en lagom fukt i källaren.

Och vad är då lagom fukt? Tja, det beror på vad du ska förvara i källaren! Ena ytterligheten är potatis, andra är konservburkar med etiketter som du vill kunna läsa. Tyvärr måste du ju välja, eller göra din källare med två mindre rum.

Hur man gör och hur mycket man täcker med singel i procent, kommer jag inte ihåg, utan jag har en bok som beskriver detta. Måste ta den tillbaka från min bror. Men mitt minne säger mig att ungefär 1/3 ska vara singel i en normal källare. Men detta är lite olika, den som var min förra källare, där täckte jag HELA golvet med singel. De som bara förvarar konserver och vill läsa etiketter, ja de kanske täcker HELA golvet med betong istället.

Men om du har riktigt allvarliga fuktproblem, ja då är det bara dränering med dräneringsrör som hjälper, dvs gräva ur kring källaren, lägga ner singel och dräneringsrör, och hitta en lägre punkt och dränera bort till.

Men så allvarligt är det ju sällan om det är en gammal källare, för de gamle hade vett att lägga dem på ställen där det blev tämligen bra förutsättningar.

3. Fukt från luft som strömmar igenom.
Här gör ofta folk katastrofalt fel. De tror att de kan ventilera bort all fukt, men så är det inte. Om du tar in varm, fuktig luft, i en sval källare, ja då kondenserar fukten säkert som bara den. Ju mer luft du för in, desto mer fukt kondenserar du.

Detta har förstört mången husgrund och stört funktionen i mången matkällare.

Lösningen är alltså att ventilera MINDRE, genom att tex sätta en tallriksventil i dörrarna, dels den in till svalen, dels i den in till källaren, och justera dessa till minimalt drag.

4. Möss
(Musar är något annat, och mycket trevligare!)

Och du, sätt stålnät vid ventilerna, för att hålla mössen ute.
Tänk på att små möss kan klämma sig igenom på ofattbara små springor, och klättra upp för näst intil helsläta väggar.

Så kanske måste du se till att ha mussäkra förvaringsbehållare för det som de mumsar i sig. Fodra behållare med stålnät, helt enkelt.

5. Spindlar och fladdermöss är lite hemtrevliga i en matkällare.


Men egentligen, vad för matkällare har du?

1. En halvmodern gjuten historia?
2. En norrländsk med ingång inifrån huset?
3. En Svealands med tak byggt av virke eller under ett uthus?
4. En antik av staplad sten i både väggar och tak?
5. En modern av prefab-betong eller leca-block?

För egentligen vad man ska göra, beror ju till viss del på detta.

Mikael Perman.


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fuktig jordkällare
« Svar #4 skrivet: 29 aug-05 kl 11:56 »
Stoppa halm i ventilationen under vintern och ta bort under sommaren. Möss och spindlar kommer in hur tätt du än har och en källare ska ju inte vara helt tät, för då möglar det. Lär dig leva med spindlrna och ställ dit råttfällor. Man går ju in  källaren flera ggr. i veckan och kan slänga ett getöga på fällorna när man ändå är där. Spindlar (vissa) gillar inte ljus, så en glödlampa kan hjälpa....lite :-) I alla fall under vintern om det blir minusgrader i källaren. Om du som jag har svårt att dra in en sladd, så ta ett par värmeljus under dom värsta köldknäpparna. En min/max termometer är en god idé, då kan du se hur kallt det varit under natten. Söt skrumpen potatis gör ju ingen glad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser