Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritningar på bikupor mm.  (läst 95765 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Ritningar på bikupor mm.
« skrivet: 23 apr-08 kl 20:38 »
Någon som har ritningar på bikupor mm.
Har ont om pengar men lite tid över och hyffsade kunskaper i snickring och massor av maskiner. ;)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #1 skrivet: 23 apr-08 kl 20:54 »
Tjena!

Vilket rammått? Själv har jag 3/4 Langstroth

Jag bygger mina skattlådor i 12 mm plywood, får detaljerna tillsågade på ett snickeri.

Limmar och spikar med klammerpistol, har tillverkat en gigg som jag placerar de tillkapade delarna i.

Har nog några mallar till lågnormal liggande, du kanske skulle komma och låna dem.

Mvh. Beekeepern
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 22:09 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #2 skrivet: 23 apr-08 kl 21:04 »
Då jag inte har några kupor förut så vet jag inte vilket rammått som jag skall bygga på.
Tänkte se vilka ritingar jag fick tag på och sedan bygga efter det.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #3 skrivet: 23 apr-08 kl 22:26 »
Lägger in länken till sidan med ritningar här med
http://www.beesource.com/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #4 skrivet: 23 apr-08 kl 22:47 »
Vi har handlat en ritning på http://www.biodlarna.se/ för 62 kronor inklusive porto. Det kanske krediten rymmer även efter lillstugeexcesserna.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #5 skrivet: 23 apr-08 kl 22:59 »
Vi har handlat en ritning på http://www.biodlarna.se/ för 62 kronor inklusive porto. Det kanske krediten rymmer även efter lillstugeexcesserna.

62:- är ändå 62:-. ;)
Så gratis är bättre. ;D
Då jag är född snål och fattig. ;)
Men 62:- kan man nog hitta om man glor långt ner i glasburken från inkomsterna på vara hönor. ;)
Bara inte någon ser mig då jag står med fingrarna i syltburken. ;D ;D ;D

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 21:52 »
Nu är jag för trött för att hitta mina länkar men det finns en motsvarighet till SBR i Danmark (tror jag iallafall). De har ritningar att ladda ner som PDF. Sök runt lite på danska för bikupa. Kolla http://www.swienty.com/ för vad det heter på danska.

ES

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 13:57 »
Jag är intresserad av ritningar på dadantyngelrum. 12-13ramars ska det va. Vill ha några ramar bakom skattlådorna där man kan förvara drönarramen.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #8 skrivet: 25 apr-08 kl 15:00 »
Jag har fullständiga ritningar med instruktioner på lågnormal 10-ramars. Bottnar , tak och lådor.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #9 skrivet: 25 apr-08 kl 15:28 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #10 skrivet: 25 apr-08 kl 18:55 »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #11 skrivet: 26 apr-08 kl 10:34 »
Jag har fullständiga ritningar med instruktioner på lågnormal 10-ramars. Bottnar , tak och lådor.
Samma som biodlarnas eller egna?

Kristina B

  • Inlägg: 6
  • Leg. mixterkus
    • Ull, honung och livet i trädgården
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #12 skrivet: 08 maj-08 kl 08:31 »
Hej! Jag har en smart ritning på en kupa i trä med takhuv av frigolit. Skitenkel och billig. Har själv gjort massor av lådor och bottnarna är lysande. Ritningen är på HLS men det går att göra om till vilket mått du vill. Jag har hållit arbetet på ett minimum genom att göra lådorna 17 cm höga (alltså halvnorsk). Då kan jag köpa 170 mm råplan och smälla ihop på en gång utan att såga bort remsor.
TYvärr har jag ingen länk att lägga till. Om du mejlar mig direkt kan jag skicka pdf. (kristina.backstrom@gmail.com)

Kristina B
Kickan

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #13 skrivet: 08 maj-08 kl 09:06 »
Samma som biodlarnas eller egna?

Förstårintefrågan. Ritningarna är från enstudiecirkel av något slag och checkade av en snickare.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #14 skrivet: 08 maj-08 kl 12:29 »
Jag har nu fått tag i färdigsågade bitar från en biodlare som har tröttnat på årets stora bidöd.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #15 skrivet: 08 maj-08 kl 21:40 »
Har man tröttnat på bi-döden så bör man fundera över att lära sig lite mer om Varroa-bekämpning.

De flesta huskurer fungerar inte, och bina dör. Skrämmande.

Det finns effektiva metoder, även för lata. Använd dem!

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #16 skrivet: 28 feb-10 kl 18:46 »
Här finns en ritning till botten.
http://www.biodlarna.se/website1/50.0.1.0/85/79004%20%20SBR%20Standardbotten.pdf

Tyvärr är formatet lågnormal. Om du ska börja från skratch så har danskarna bättre format på sina ritningar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 19:11 »
Tyvärr är formatet lågnormal. Om du ska börja från skratch så har danskarna bättre format på sina ritningar.
Man behöver bara kunna plus och minus för att konvertera en ritning till vilket format som helst.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #18 skrivet: 28 feb-10 kl 19:17 »
Om man börjar med att lära sig om biodling, helst går en kurs, så man förstår vad det går ut på, sedan köper ett färdigt yngelrum från till exempel Oscar Gustavssons biredskapsfabrik så kan man efter det bygga ett hus som man vill. Själva bikupan kan egentligen se ut hur som helst, men man behöver tänkta till hur man vill ha det med åtkomligheten när man jobbar. (Jag är själv absolut mest förtjust i smålandskupor och olika varianter av den.) Jag tror det är mer vanskligt att försöka bygga efter en ritning om man inte riktigt vet vad det går ut på liksom. Svårt att veta att man får plats med varoagaller om man vill det och sådana saker, svårt att veta vilket rammått man vill ha, hur arbetsställingen blir mm.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #19 skrivet: 28 feb-10 kl 19:36 »
Kan bara instämma. Köp nått färdigt paket som verkar bra och utgå från detta. Att vara helt nybörjare och dessutom börja med att snickra kupor själv kan bli väldigt jobbigt.  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser