collapse

Omröstning

Vad tycker du om att ha jakt-artiklar i Åter?

Jag tycker jakt-artiklarna är intressanta och passar bra i Åter
81 (60.4%)
Jag är inte intresserad av ämnet, men artiklarna stör mig inte och det är OK att fortsätta serien.
45 (33.6%)
Jag tar illa upp av artiklarna och tycker inte att de passar i Åter.
8 (6%)

Antal personer som röstat: 129

Författare Ämne:  Artiklar om jakt i Åter -bra eller dåligt?  (läst 13162 gånger)

Utloggad Fru Jansson

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3700
  • Whatever
    • -
SV: Artiklar om jakt i Åter -bra eller dåligt?
« Svar #100 skrivet: 07 jul-11 kl 21:22 »
Jakt har lika mycket med självhushållning att göra som svamp och bärplockning! Artiklar om fiske har ju förekommit, och... det är ju egentligen också en form av jakt. Däremot så ska man nog skilja på jakt för husbehov, och ren nöjjesjakt! Tycker det är en vesäntlig skillnad på att gå ut och jaga för mat på bordet, och att plantera ut exempelvis fasaner för att kunna ta betalt av folk som tycker det är ett kul helgnöjje att åka ut och skjuta på lite djur...

Själv skulle jag antagligen ha svårt för att jaga, eftersom jag skulle vara allt för rädd att råka skadskjuta nåt djur.

Margit

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 12 jul-11 kl 18:10 »
Själv skulle jag antagligen ha svårt för att jaga, eftersom jag skulle vara allt för rädd att råka skadskjuta nåt djur.

Ja det är hemskt när det händer....men om man inte chansar utan bara skjuter när viltet är på rätt avstånd och i rätt vinkel så är risken inte så stor  :) människor med den inställningen du har blir de bästa jägarna!!

Då är det värre när 10 000 slaktkycklingar dör på grund av ventilationsfel... >:D det gör mig riktigt förbannad!

Jag säger det igen, jakt och självhushållning går hand i hand!

Utloggad Gronavagen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1572
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #102 skrivet: 19 aug-11 kl 23:04 »
Jag måste faktiskt tacka Leif och Petter för en mycket informativ artikel om grävlingsjakt. Trots att jag helst knaprar på grönaker så log jag hjärtligt över receptet på Stufvad Grävling!

Artikeln hade precis rätt ton, jakt med inriktning på självhushållning  och tillvarandetagande.

Många, många rosor!  :)
Ju mer jag ser av män, desto mer föredrar jag hundar.

http://1000sattattdrivaenmattetillvansinne.bloggagratis.se/

Utloggad kiml

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 179
  • Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #103 skrivet: 27 aug-11 kl 11:26 »
Jag tycker att artiklar om jakt hör hemma i åter. Att åter skulle förvandlas till en jakttidning som många verkar rädda för tror jag inte, tidningarna brukar vara väldigt varierande.

Sen har jakt varit lika viktigt, om inte ännu viktigare, än att odla på en del platser i Sverige genom tiderna. Nu är det så klart inte på det viset längre, men å andra sidan behöver man varken hålla sig med djur, odla, plocka svamp/bär eller fiska för att överleva heller. Men det är bra att alla dessa områden berörs i tidningen, det ger en större bredd och om man blir intresserad av något man läser om finns det oftast ännu mer att läsa om ämnet på forumet eller på andra platser.

Jag är ingen jägare, men jag ser gärna en så stor bredd i tidningen som möjligt.

Utloggad Kolvaktare

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 45
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #104 skrivet: 27 aug-11 kl 13:08 »
Jag började jaga för tre år sedan, främst för att jag försöker undvika fabriksuppfött kött. Har jag valt att äta kött så vill jag också ta ansvar för det hela vägen och ta till vara så mycket som möjligt av djuret. Att en vegan inte uppskattar jakt känns inte särskilt överraskande. Samtidigt fyller jaktartiklarna i Åter en funktion. Även de som inte jagar kan få en förståelse för hur jakten faktiskt går till. Men vissa kanske har ett intresse av att bilden av jägarna ska komma från filmen med samma namn?

Sen förstår jag inte riktigt synpunkterna om att jakten i sig ska vara alternativ. Jakten ska i mitt tycke orsaka så lite lidande som möjligt för djuren. Och skulle man då börja skriva om fångstgropar och andra olagligheter så är vi bara ett stenkast bort från att illustrera bästa sättet att klubba säl.
Här skriver jag om mitt halva liv på gården - fstvs.se

Utloggad Tännlappen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1447
« Svar #105 skrivet: 23 okt-11 kl 20:16 »
Tycker det är märkligt man har Grävlingsjakt med eftersom det är djurplågeri. Inte najjs bli jagad i sitt bo.

Utloggad Getterna på berget

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 145
    • Västerbotten
« Svar #106 skrivet: 12 nov-11 kl 20:32 »
Hej alla
Har som hondjur jagat i över 40 år, med och utan hundar från början med bytet som mål, men med åren mer och mer med njutningen att i samklang med hundkamraten (älgjakt) vädret, naturen och ensamheten, tystnaden utan människor.
Har under denna tid prenumererat på jakttidningar av olika slag i många år. Dom är verkligen en bedrövlig läsning speciellt om man bläddrar igenom flera årgångar.
Samma skit med storlek på hornkronor, bytesdjur och annat potensförstärkare...
även för kvinntimmer. Ok det finns bra artiklar men dom är så få tycker jag. Men dom säljs ju så nån läser dom...
Förstår dom som är emot jakt efter sådan läsning.
Har gjort salva av klövfett, verktyg av bärvertänder, smycken, bruksföremål av ben och tänder. Tråd av senor. Grismat av älgbenskok ja mycket mer.
Klart att det ska finnas i tidningen Åter. Bra artiklar med fakta som håller.
PS jag jagar fortfarande... för kött och annat.
Getarn
Livsglädje

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 9
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "