collapse

Författare Ämne:  Back issues  (läst 5202 gånger)

Utloggad Filip Skräplund

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4578
Back issues
« skrivet: 24 nov-07 kl 01:40 »
Det verkar finnas efterfrågan på utgångna nummer av Åter, jag skulle själv gärna vilja få tag på dom.
Hur vore det med pdf-filer på cd-skiva, givetvis med ett pristillägg för det extra besväret och kostnaderna?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Utloggad Nettus

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2391
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Back issues
« Svar #1 skrivet: 24 nov-07 kl 12:25 »
Bra idé!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Utloggad ianitor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 720
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 21:57 »
Blev det någon uppföljning på detta?

Samtliga riktigt gamla nummer verkar vara slutsålda, gäller detta för all framtid eller kommer nya tryckas upp, alternativt ges ut på cdrom i pdf-form? Själv tycker jag det låter som en fenomenal idé!
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Utloggad Sirpusbollen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 892
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-08 kl 15:50 »
En helt fantastisk idé med PDF - täänk vad mycket papper man spar! :D Helt klart intresserad
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Utloggad Fru Jansson

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3712
  • Whatever
    • -
SV: Back issues
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 21:04 »
Jag skulle också gärna vilja få tillgång till slutsålda nummer av åter om det är möjligt. Åter är en helt fantastisk källa till både kunskap och inspiration, så att det är så synd att det inte går att få tag i vissa gamla nummer. SJälvklart är jag beredd att betala för dem!!!

Utloggad Pjöllerberg

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2568
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 14 mar-09 kl 14:00 »
Nu är det ju också på det viset, att finns en gång informationen digitalt, så sprids den mer eller mindre okontrollerat.
Men åtminstone jag, och säkert andra också, som inte var med från starten, skulle inte ta illa upp om det blev nåt slags best of-återtryck av artiklar från utgångna nummer.
Alltså inbakat i ordinarie tidning, något återtryck då och då, ev med lite tillägg och utvikningar.

Utloggad gröngölingen

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 73
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 15:23 »
Det är ju bara det att det blir så väldigt dyrt att trycka upp en ny upplaga av en tidning om man trycker en mindre upplaga, då kommer inte 25-30 kr. att räcka till.

Johannes

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 sep-09 kl 12:09 »
Det här med kostnadsproblemet som jag har läst om  tror jag kan lösas.
Kolla med Vera Billing som är redaktör för tidskriften fri jord!
jag tror att hon har möjligt att hjälpa till med tryckeriteknik osv.
så att tidningen åter inte ska behöva ligga ute med stora kostnader som kan vara svåra att hämta hem.

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 sep-09 kl 13:04 »
Hur vore det med "årsböcker" eller dylikt, där alla tidningar från en period är samlade i en tidning?

Utloggad ieenilorac

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8316
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 dec-09 kl 14:06 »
Halloj,

precis det där med årsböcker har jag klurat på, tur att jag kollade innan jag startade en egen tråd :)

Har nyligen blivit medlem och köpt alla de tidningar som finns, men vill helt klart även ha gamla.

I vilken form som helst, antingen de ovan nämnda eller även helt enkelt kopierade av någon på Åter, där ni förhoppningsvis har ett arkiv med samtliga nummer.

Eller också någon form av bibliotek, att jag kunde låna dem, ev mot kostnad, läsa och sedan returnera.

Det finns så fantastiskt mycket kunskap i de där tidningarna, som det är svårt att hitta i böcker, eller för den delen leta upp någon verklig människa som kan.

Det där med risken att de skulle spridas hej vilt och utan ersättning till redaktionen om de fanns i elektronisk form tror jag inte på. Med en enkel scanner och ett datorprogram kan vem som helst göra det redan nu, och det sker ju inte.

Jag tror alla som är intresserade av dessa tidningar är beredda att betala, eftersom det kommer att skapa möjligheter för mer kunskapsspridning i framtiden. Och kunskap är en stor del av meningen med livet, om man frågar mig ;D
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Utloggad ieenilorac

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8316
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 dec-09 kl 14:21 »
Om det vore till någon nytta skulle jag helt klart kunna tänka mig att göra arbetet med att scanna alla gamla nummer, om jag bara kunde låna dem, gratis och till nytta för samtliga intressenter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Utloggad Misse

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1847
  • nr 9424
« Svar #11 skrivet: 05 dec-10 kl 09:05 »
Jag skulle också vilja ha tillgång till tidigare nummer, främst de allra första åren.
Spelar inte så stor roll i vilken form det är, scannade och sen på en cd-skiva vore kanske allra enklast?

Fast det är mest känsla i papper förstås ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5572
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 05 dec-10 kl 09:17 »
Jag skulle också vilja ha tillgång till tidigare nummer, främst de allra första åren.
Spelar inte så stor roll i vilken form det är, scannade och sen på en cd-skiva vore kanske allra enklast?

Fast det är mest känsla i papper förstås ;D

Skanna och lägga upp på en ftp-server dit man kan få en tillfällig inloggning för att hämta ned de nummer man vill ha? Eller bara lägga på en öppen server? Går det?

Jag kan också hjälpa till att skanna om det behövs.

Utloggad Petter B

• Administratör
  • Antal inlägg: 2712
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 dec-10 kl 13:11 »
Vi har en medlem som redan skannat in alla de nr som finns kvar i pappersform och har dem i ett eget sökbart pdf-bibliotek. Och det blev rätt bra faktiskt. Vi skulle kunna göra liknande med de äldsta numren och lägga upp i shoppen så man kan ladda ned dem därifrån. Det kunde samtigt ge en inkomst till forumet. Dock måste den gamla shop-programvaran bytas för att kunna hantera ledladdningsbara filer och kortbetalningar. Jag tycker det verkar bra, men just nu är det annat som måste avklaras först, t ex handboken och en uppdatering av forumet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 dec-10 kl 15:32 »
Skulle det vara möjligt att koppla detta till en print on demand-tjänst om man vill ha slutsålda nummer i pappersform?

Utloggad poe5

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 41
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 nov-11 kl 18:54 »
De senaste åren har fler och fler tidskrifter och tidningar börjat spridas som Open Access (OA). Detta då man vill att informationen skall vara fri. Men det är också ett sätt att säkerställa att man får spridning av sina idéer.
Vore det inte intressant och bra om Åter skulle komma ut som en OA-tidning!? Detta främst för att sprida tidningens innehåll till så stor krets som möjligt.
Frågan man kan ställa sig är om tidskriften Åter genererar så mycket pengar att det vore ett avbräck om tidskriften kom ut som OA tidskrift. Man kan alltid ha en tidsperiod mellan publicering och frisläppande på nätet. Är det då tillräckligt många som köper den tryckta tidskriften?
Sedan är det frågan hur man skall få in pengar om man inte har den tryckta tidningen som inkomst. Annonser finns det i detta forum så det bör ju inte vara tabu och blir spridningen större genom en OA-tidning så kanske mer annonspengar kan komma in. Om nu tidningen som inkomstkälla är viktig.
Ytterligare ett problem kan vara att det ligger mycket av identiteten i den tryckta tidningen för Alternativ. Eller är det kanske idéernas spridning är viktigare än att tidningen bara sprids som papperstidning

//pär

Utloggad Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 nov-11 kl 09:05 »
De senaste åren har fler och fler tidskrifter och tidningar börjat spridas som Open Access (OA). Detta då man vill att informationen skall vara fri. Men det är också ett sätt att säkerställa att man får spridning av sina idéer.
Vore det inte intressant och bra om Åter skulle komma ut som en OA-tidning!? Detta främst för att sprida tidningens innehåll till så stor krets som möjligt.
Frågan man kan ställa sig är om tidskriften Åter genererar så mycket pengar att det vore ett avbräck om tidskriften kom ut som OA tidskrift. Man kan alltid ha en tidsperiod mellan publicering och frisläppande på nätet. Är det då tillräckligt många som köper den tryckta tidskriften?
Sedan är det frågan hur man skall få in pengar om man inte har den tryckta tidningen som inkomst. Annonser finns det i detta forum så det bör ju inte vara tabu och blir spridningen större genom en OA-tidning så kanske mer annonspengar kan komma in. Om nu tidningen som inkomstkälla är viktig.
Ytterligare ett problem kan vara att det ligger mycket av identiteten i den tryckta tidningen för Alternativ. Eller är det kanske idéernas spridning är viktigare än att tidningen bara sprids som papperstidning

//pär

Det här är intressanta funderingar. Du har rätt, att sprida idéerna är ju målet. Samtidigt ska det gå runt ekonomiskt. Så här har jag tänkt när jag resonerat runt det.

Tidigare har "OA" via internet inte varit något alternativ eftersom det varit många man inte nått ut till. Skulle jag startat tidningen idag hade den nog blivit digital.
Förutom att vi höjt priset en femma för färgtrycket så är det samma pris idag som för 14 år sedan. Priset på papper och tryck har höjts hela tiden och många gånger har jag insett att priset måste höjas om det ska gå runt, men så har det tillkommit prenumeranter och med en högre upplaga får man ner priset per ex. Och så har det gått att köra på med samma pris ett tag till, hela tiden på gränsen.
Om vi skulle släppa tidningen digitalt och gratis nu och tappa pappersprenumeranter så skulle det inte gå ihop ekonomiskt. Tryckpriset per ex blir för högt med en minskad upplaga. Alternativet är att lägga ner papperstidningen, vilket jag tror många skulle ogilla.

Min lösning: Den kunskap som vi verkligen vill nå ut med, dvs praktisk faktakunskap om självhushållning, får spridas fritt via Handboken. Tidningen får sakta ändra sin inriktning mot mer personlig faktakunskap, "så här gör/gjorde jag". Dessa personliga redogörelser är inte alltid någon man vill släppa fritt på internet och är kanske också mer intressanta för just gruppen "Återläsare"
På detta sätt kan vi via tre kanaler nå ut med både fakta och personlig inspiration, för både rena pappers- och datorläsare.

Handboken: Fakta, inget personligt

Forumet: Personligt, inget krav på fakta

Tidningen: Personligt berättad fakta

Sedan finns ju möjligheten att ändå släppa tidningen digitalt, fast på ett sätt som inte riskerar pappersupplagans överlevnad. T ex genom att bara släppa slutsålda nummer och/eller  ta betalt för nedladdningen.

Utloggad Jan lindgren

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1202
« Svar #17 skrivet: 28 nov-11 kl 09:53 »
Hej!
När det gäller Handboken så behövs lite personlig information. Jag som sysslar med växter har för länge sedan upptäckt att det egentligen inte finns någon objektiv fakta när det gäller växtodling. Det går visserligen bra att presentera personlig erfarenhet som fakta men det är ärligare att säga som det är. Jag skulle vilja ha massor med personliga erfarenheter av frukter och bär vilket skulle hjälpa odlare i hela Sverige.
MVH
Jan

Utloggad Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 nov-11 kl 10:03 »
Hej!
När det gäller Handboken så behövs lite personlig information. Jag som sysslar med växter har för länge sedan upptäckt att det egentligen inte finns någon objektiv fakta när det gäller växtodling. Det går visserligen bra att presentera personlig erfarenhet som fakta men det är ärligare att säga som det är. Jag skulle vilja ha massor med personliga erfarenheter av frukter och bär vilket skulle hjälpa odlare i hela Sverige.
MVH
Jan

Jo, det är ju ibland svårt att avgöra vad som är "objektiv fakta". Jag menar mer att vi i tidningen oftare skriver i jag-form, en form som inte funkar i handboken eftersom andra då inte kan vidareutveckla texten. Förutom på profilsidorna förstås, det vore roligt med fler personliga berättelser där. De kan man ju också länka till från lämpliga ställen på de gemensamma sidorna.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 61
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 62
Postad av: RoHe