Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  naturlig beredning?  (läst 4408 gånger)

Dillen

  • Inlägg: 313
    • Östergötland
naturlig beredning?
« skrivet: 14 jul-07 kl 12:57 »
Nån som berett fårskinn utan diverse kemikalier och som vill delge lite information? =)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

emha10

  • Gäst
Re:naturlig beredning?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-07 kl 15:25 »
Hej!

Jag har naturberett några fårskinn själv (med alun), det är ett otroligt tungt hantverk men skinnen blev väldigt fina efteråt, man får däremot räkna med att de inte går att tvätta som kromberedda skinn men då slipper man också tungmetallerna.

Jag har dock själv valt att skicka iväg mina skinn till de berederier som naturbereder för att få samma fina resultat men utan att min rygg går av  ;) :)

//
emma

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:naturlig beredning?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-07 kl 16:17 »
Även jag har provat att bereda ett skinn med alun. Egentligen inte så svårt däremot tungt och tidskrävande så några större kvantiteter hade jag inte gett mig på.  :)

Huvuddelen av våra skinn skickar vi till traditionellt berederi just för att de flesta som köper ett lammskinn vill ha det tvättbart. Lite synd - jag menar hur ofta behöver man tvätta ett lammskinn egentligen? Skaka och vädra kommer man långt med enligt min mening!
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:naturlig beredning?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-07 kl 15:35 »
Har någon adresser/hemsidor till de som bereder naturligt?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

emha10

  • Gäst
Re:naturlig beredning?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 17:11 »
Har någon adresser/hemsidor till de som bereder naturligt?

Hej!

Här kommer kontaktinfo till tre berederier som naturbereder:

Delsbo Skinnberederi
Prättingberg 4578
820 60 Delsbo
Tel: 0653-211 21

Svenska Fårskinn AB
Sevalla Hagaström
725 95 Västerås
Tel: 070-605 22 64 alt. 073-664 43 33
www.svenskafarskinn.se

Pälsgarveriet i Flygsfors
Patronv. 9
380 40 Orrefors
Tel: 0481-306 31

//
emma

Sarina

  • Inlägg: 18
    • Skåne
    • samiramis
Re:naturlig beredning?
« Svar #5 skrivet: 05 aug-07 kl 19:14 »
Jag har fettgarvat skinn i några år nu, både viltskinn och får och get. Skinnen blir väldigt mjuka och fina. Det är klart att det är tungt arbete men dessa skinn tål att vara ute på ett helt annat sätt än andra skinn. Vi har haft våra ute att sitta på i alla väder och inte ens behövt sträcka om dem vid torkning.  Snabb beskrivning: skrapa skinnet (färskt eller saltat) så att hinnor mm försvinner, massera in oljan (vi har provat olivolja - ger en "gråaktig" skinnsida och fodertran - ger en gulröd skinnsida). Häng till garvning på ganska varmt ställe (ca 18-24 grader brukar vi ha), när skinnet är genomgarvat läggs det i kallt vatten tills det är genomblött även i huden, då tvättar man försiktigt med schampo, såpa eller diskmedel. Själv brukar jag ta diskmedel till skinnsidan och vanligt hårschampo till fällen.  Ta upp - krama ur - torka. Under torktiden bör man sträcka skinnet minst en gång i timmen. Lycka till!
Värmländska skogsfår, skånska blommehöns, brahmahöns och blandrashöns, hästar (araber och svenska halvblod), katter och hundar

Ann Linnea

  • Gäst
Re:naturlig beredning?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 00:22 »
Bioskinn på Gotland.
Vegetabilgarvade gotländska päls- och nappaskinn
http://www.bioskinn.com/

birgit

  • Gäst
Re:naturlig beredning?
« Svar #7 skrivet: 19 sep-07 kl 10:54 »
Fast Bioskinn bereds ju i Portugal. Då får man långa transporter!!!!

Tror även Tranås håller på och testar biologisk beredning.
Du som fettgarvade, hur ser de ut efter ett tags användande? Hur ofta behöver du fetta in dom igen för att de ska hålla sig? Får du missfärgning på ullsidan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 5 användare
ärt, addebadde, von tratt, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser