Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När torkan kommer igen.  (läst 6613 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
När torkan kommer igen.
« skrivet: 15 okt-18 kl 23:34 »
Hur kan man förbereda sig mot extremväder? Efter denna torra och heta sommar så börjar jag fundera på hur man kan hålla igång sina odlingar. Vi delar ett borrat hål och jag kan säga att det är inte populärt om man vattnar växter.

Jag har tänkt att helt övergå till svettslang och droppslangsbevattning, droppslang gillar jag starkt men det är en del pyssel. Om svettslang eller fuktslang vet jag inte mycket, någon som har erfarenhet? Att koppla stuprör och samla ihop regnvatten kan vara en idé men det blir en del pyssel med pumpar osv.


Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 15 okt-18 kl 23:43 av Rolle 007 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #1 skrivet: 16 okt-18 kl 10:04 »
Ja, det går ju åt rätt mycket vatten om det är stora odlingar. Här odlar vi inte så mycket, men vi har tätt berg och saknar vattendrag annat än ett dike från skogen som mest ger vatten vid snösmältning, så lite har jag funderat. Vi fyller upp poolen åt ungarna på våren när det finns gott om vatten, och en sådan pool som man ställer på marken är ett billigt sätt att hålla mycket vatten. Den största i billighetsserien kostar runt 7 000 kr och håller 50 kubikmeter vatten.

Vi har en damm på tomten, och den håller nog 50 m3, men den torkar ner till 5-10 m3 en torr sommar. Den här sommaren blev den heltorr och har inte hämtat sig än. Det växer gräs på botten :o Så det är inte mycket till brand-damm. Skulle vara skönt att ha ett par hundra kubik i fall att.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #2 skrivet: 16 okt-18 kl 11:26 »
Man kan täckodla, då dunstar det mindre från marken. Jag odlar i sandbädd med gräsklipp i prova på-skala och det funkar rätt bra. Sand är ju inte så bra på att hålla fukt annars :)
Känns lite otrevligt att täckodla med sniglar i närheten men sandbäddarna har inte varit speciellt utsatta för snigelangrepp så just för min del har det gått bra.

Medelhavsländerna är väl bra på att odla i torrt klimat tänker jag, vad kan vi lära oss av dem? Rotbevattning med rör ner i marken? Nån som vet mer? Funkar kanske sådär om det är en rågåker som ska vattnas iofs :(
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #3 skrivet: 16 okt-18 kl 17:43 »
Lite beroende på vad det handlar om för skala, så kanske något liknande detta kan vara av intresse:
https://www.youtube.com/watch?v=0DcVHVjp8ZI
https://www.youtube.com/watch?v=iNLX8yn2YOs
https://www.youtube.com/watch?v=NyOIRVjatdg

Har själv endast mindra odlingar i upphöjda bäddar, pallkragar och hinkar.
Har egen borrad brunn + regnvattentunnor.

/Rikard

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #4 skrivet: 16 okt-18 kl 17:53 »
Har beställd grävmaskinsjobb... Har tre stora uthus med hängrännor och vill samla vatten i större skala än tunna. För bevattning av grönsaksodlingen. Typ 3 x 3 m och 1,5 m djuot med presenning i och brädlock. 

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #5 skrivet: 16 okt-18 kl 18:52 »
Är det svårt att bygga sådan där vattentorn som de hade förr? Var/är poppis i usa..
Någon som har gjort det eller har tänkt runt det? Själv tänkte jag regnvatten från hustaket men vännen kontrade med fågelbajs från de fåglar som sitter på nocken. Det störde mig lite...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #6 skrivet: 16 okt-18 kl 23:02 »
Tror nog att man skall fortsätta med sin borrade/grävda brunn för dricksvatten, men utöka med odlingsvatten/brandvatten i damm eller liknande. Vattentorn är visserligen läckert, men idag finns bra pumpar så det gör inget om vattnet sparas i marknivå.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #7 skrivet: 18 okt-18 kl 09:02 »
Intressant tråd, här vill jag vara med och få tips.
Vi satte igång vårt brunnsvatten i somras när det blev bevattningsförbud. Kan ju inte riskera tomaterna etc men naturligtvis fick ju alla gräsmattor bli brunmattor (otroligt att de överlevde pärsen).
I går tog vi upp potatisen som vi inte vattnat alls! Trodde inte det skulle bli någonting men det blev faktiskt en hel del. Många potatisar såg ut som timglas, de har troligen fortsatt sin tillväxt efter de få regnen...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #8 skrivet: 18 okt-18 kl 09:32 »
Ja, man blir förvånad över hur bra vissa växter klarar torka, och hur fort det grönskar igen när regnet kommer. Det räckte med några få mm så kom maskrosorna igång på grusplanen. Men äpplena blev små i år.

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #9 skrivet: 18 okt-18 kl 13:02 »
Försök få tag i kubiktank/ar och 200 l fat, samla från alla tak och seriekoppla flera fat. Det blir snabbt fullt från ett rejält lagårdstak. Detta som bevattningsvatten då, inte konsumtions..
Vi har ett kapat plastfat med tappkran i botten från en stupränna, sätter slang därifrån till en kubiktank lite lägre placerad, som fylls med självtryck. Funkar fint!u

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #10 skrivet: 23 okt-18 kl 23:13 »
Tackar för alla tips, jag såg ett program på tv för nåt år sen från Israel där de odlade fruktträd i öknen. Med vanlig bevattning så blev avdunstningen hög och det gick inte att få lönsamhet på det. Sen grävde man ner lite grövre droppslangar nere vid rötterna på träden, gick åt mycket mindre vatten och nu blev det lönsamt att odla. Min fru har faktiskt varit där och tittat. Fungerade bra enl henne men det blåste omkring massor av plast som de hade täckt jorden med, skräpigt.

De droppslangar som säljs i Sverige är mycket tunna och man vattnar även på jordytan och jag har märkt att det går åt mindre vatten och man får större effekt. Blir dock bökigt om man har utspridda odlingar.

Får nog börja lite med regnuppsamling som en första test.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #11 skrivet: 25 okt-18 kl 19:45 »
I sommar har jag hämtat vatten i vattentank. Våra odlingar lutar och sen odlar vi på upphöjda bäddar, på stora ladet är det kupat med kupåder. Jag har låtit vattnet rinna mellan raderna. Det har fungerat bra.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #12 skrivet: 25 okt-18 kl 20:06 »
Funkar det att vattna med vatten från älv, insjö eller bäck?

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #13 skrivet: 25 okt-18 kl 23:12 »
Säkert, men det handlar om lite längre sträckor och en hel del lutning så med kabel och slang skulle gissa på 20-25 kr metern så med pump drar det iväg om det är drygt 300 meter. Sen måste jag passera 2-3 grannars tomter på vägen och gräva ner den. Vattentank borde fungera,


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #14 skrivet: 25 okt-18 kl 23:14 »
Men hur fyller man den från sjö eller vattendrag?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #15 skrivet: 25 okt-18 kl 23:21 »
Tycker att det med egen damm verkar intressant, helst ska man väl leda ner regnvatten dit också. Men den kan ju ha flera funktioner, snyggt att se på med kanske en fontän, odla lite fisk i och som vattenresorvoar.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #16 skrivet: 26 okt-18 kl 00:33 »
Men hur fyller man den från sjö eller vattendrag?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Bensindriven pump, 12 voltpump eller 230 voltpump och elverk eller omformare. Man kan ju förstås använda hink, men det är tråkigt. Nu har jag jag alla varianterna, men en gång i tiden när jag behövde hämta kubikvis från sjön så köpte jag en 12 volts dränkpump modell större och kopplade gummikabel och 3/4" trädgårdsslang till den. Knöt den sedan till ett flöte och kastade ut utanför vassen och tog strömmen från bilen. En kvart så var 1-kubikaren full.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #17 skrivet: 26 okt-18 kl 08:42 »
I sommar har vi täckt stora delar av odlingen med gräs, täckningen har minskat uttorkningen och gett näring. Vattnet vi hämtade i en 800 liters tank på kärra efter bilen, var först från en sjö. Då pumpade jag upp med en dränkbar pump, 12 volt, där jag tog elen från bilen. Senare upplät kommunen en vattenpost i stan där det var fritt att hämta åvatten. Vi har 5km till stan. Våra odlingar gick ganska bra. Vi är vegetarianer och odlingarna står för 80% av vad vi äter.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #18 skrivet: 26 okt-18 kl 08:50 »
Men hur fyller man den från sjö eller vattendrag?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Finns många sätt, men för egen del har jag en pump från en slambil som tål att suga vatten med skit och grus i.
Om jag skulle få behov av att använda den, så kommer jag att skruva dit en hydraulmotor och driva den via hydrauliken på lastbilen.
Sen får man skaffa lämplig tank, typ tanken från en mjölkbil eller flera IBC behållare.

andtol

  • Gäst
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #19 skrivet: 26 okt-18 kl 10:19 »
Odlingarna som varit täckta har fungerat bäst i sommar.

Men en del har vi vattnat ändå, framför att det nysådda.

Jag vill ha en tank/tankar som rymmer 30-40 kbm. Vissa dagar behövs 1 kbm vatten och längre perioder utan regn drar det iväg väldigt snabbt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser