Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  50+ Kollektiv  (läst 2130 gånger)

Cat Aid Morocco

• Gäst
50+ Kollektiv
« skrivet: 14 nov-17 kl 17:07 »
Hej alla, har önskan om finna fler obotliga djurvänner och med önskan om kollektivboende. I vegetarisk/vegansk anda och odling. Fristad för människa som djur i frid och harmoni. Något åt det hållet. Finns Ni eller vill Ni? Hör av Er 😊

Nina W

• Värmland
SV: 50+ Kollektiv
« Svar #1 skrivet: 16 nov-17 kl 11:26 »
Det finns ganska många med kollektivdrömmar här på forumet, verkar det som. Du är nykomling och vi vet inget om dig. Vart vill du bo? Har du själv möjlighet att köpa en gård?

Cat Aid Morocco

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 nov-17 kl 11:17 »
Hej Nina W 😊 - svar på dina frågor, jag själv kan bo varsom och inte platsbunden, och ekonomi finns att starta upp något. Ser det viktiga som att djur får finnas och önskemål är veg. Samt att stadgar skapas så det finns riktlinjer och kan bära sig och för allas trivsel. Bra början är att finna andra som funderat i liknande bana...

Det finns ganska många med kollektivdrömmar här på forumet, verkar det som. Du är nykomling och vi vet inget om dig. Vart vill du bo? Har du själv möjlighet att köpa en gård?

Runesmith

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 01 dec-17 kl 08:53 »
Is 50+ the numbers or the age?  If it's age, then we are in! :D  Looking for others to make a place out of reach of the pollution of cities and roads, with animals and nature, making as much of our own food and energy as we can.  We (one Dane one Brit) hope to move from England next year, with the money from a house to spend, how are your plans going?
Anthony Hilbert
www.runesmith.co.uk

Mareya

• -
« Svar #4 skrivet: 08 apr-18 kl 14:37 »
Hej Cat Aid Morocco!
Jag finns! Kvinna 61 år. Jag längtar till bo i vegetarisk kollektiv eller by någonstans i naturen redan länge. Jag bor i skogen nu i Närke och har plats även för mer likasinnande. Jag är veg. och leva precis som du beskriver.  Skulle mycket vilja likasinnade människor runt mig.
Kontakta mig gärna  :)

Skogsfrun

• Livet: inte bara en lek,utan även en dans på rosor
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-18 kl 03:01 »
Jag är intresserad av att bo och leva i en fristad, odla bin och lin, slå en äng och göra något vettigt för miljön i detta livet.
Vill bo i en ekoby på landet och leva i samklang med naturen nära en vacker skog.

piggetröska

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 apr-18 kl 22:15 »
Som Nina W helt riktigt påpekar så är det många med drömmar om kollektivboende på forumet, men tyvärr (min utsaga) sällan som drömmarna kommer till skott.

Av de många upprop som skett så har några varit kring önskemål om kollektivboende för 50+  eller 60+. Så nog kan det finnas ett underlag. De seniorboenden som det offentliga erbjuder brukar vanligtvis inte ligga med naturen runt knuten :-\

Tillsammans är man lite starkare ... det verkar variera från kommun till kommun om du som äldre kan få stöd med ditt husdjur från hemtjänsten ifall du blir sjuk. Det har förekommit att hemtjänstpersonal fått skarpa förmaningar att inte  göra ren matskålar till hund/katt eller fixa med kattsandlåda när deras matte/husse brutit benet. För att inte tala om gå ut med hunden. På vissa orter finns det 'hundpromenad företag', andra inte. Dessa är dock inte gratis .. . Som Alternativare har hen kanske inte satsat på den ekonomiskt optimalaste karriären och har därför inte bästa pensionen för att köpa extratjänster. Då gäller det att ev barn/barnbarn bor i närheten.
Alltså fördel kollektiv/gemenskapsboende, alla kan ju inte ha benbrott samtidigt så då borde man kunna hjälpas åt med t e x hundrastningen. Om man är fler finns ju också möjligheten att vara jourhem för hund o katt, sådana hem behövs.

Kanske finns det underlag för en egen tråd?  Hur planerar fixar du livet som Alternativare när du blir äldre, särskilt om du inte har släktingar i närheten, och pensionen tillika inte är så bra?

funderar Piggetröskan,  60 plus

Miso

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-18 kl 16:04 »
Hej!
Detta låter mycket intressant. Vore roligt att veta hur det går med detta spännande projekt.
Mvh,
Mia

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjöändan, statustrött

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser