Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?  (läst 14414 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #100 skrivet: 18 jul-17 kl 12:15 »
En bild på den plågade hästen i den steniga hagen.
Han trivs någ bättre i ett korvskinn i magen på ett fläskberg.

Tror nog att hagen duger, men han ser allt ensam ut... Går hagen så att han kan vara i din trädgård? Och jobbar du hemma? Han har inte mycket sällskap medan du är i huset och knappar på datorn.

Jag har haft en ensam häst i trädgården ett knappt år för ett bra tag sedan, men han var i alla fall tre år och hade sällskap av ett par får och mina ungar. Tycker att djurskyddet på vissa håll går till överdrift, men din häst behöver sällskap.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #101 skrivet: 20 jul-17 kl 21:37 »
Det skulle vara lättare för oss att råda dig, om du kan ge oss lite mer info om hur din häst har det till vardags.  Om du t ex kan lägga ut foton, och beskrivningar av vad du och han gör!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #102 skrivet: 20 jul-17 kl 22:43 »
Det skulle vara lättare för oss att råda dig, om du kan ge oss lite mer info om hur din häst har det till vardags.  Om du t ex kan lägga ut foton, och beskrivningar av vad du och han gör!

Idag, efter arbetet (är jag en häst, behöver jag beta?).
Fick, 7,5 kilo uppblött krossad havre, Satt på honom sadel och gick runt i hagen, några svängar.
Hö, hade han kvar i hagen.
Detta gjordes om, senare på kvällen.
Han gillar inte att stå bunden vid ett träd, när man sadlar, då knyter han upp.
Hans problem är att han rycker med huvudet, när han blir ledd i grimma.
Och blir tillsagd nej, varje gång han rycker, med en liten vridning i grimman, så han ska känna obehag, för det ögonblicket.
Precis som när man rider (har ridit förr) när hästen gör rätt, är man mjuk och följer med i rörelserna.
Samma sak här, när han går utan ryck, är det bekvämt för honom.
Inte för länge så han hinner tröttna, och inga godsaker.

Förbannat med folk som ger hästen godsaker över stängslet.


Ungefär så, men nu måste jag sova.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #103 skrivet: 20 jul-17 kl 23:07 »
Fick, 7,5 kilo uppblött krossad havre, Satt på honom sadel och gick runt i hagen, några svängar.
Snälla säg att du bara hittar på. Ingen häst mår bra av att äta så mycket säd.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #104 skrivet: 20 jul-17 kl 23:10 »
Snälla säg att du bara hittar på. Ingen häst mår bra av att äta så mycket säd.

Liter menar jag givetvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #105 skrivet: 20 jul-17 kl 23:13 »
För att styra människor, måste man göra dom till djur först.
Det blir dom, om man låter dom dra sig.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #106 skrivet: 20 jul-17 kl 23:40 »
Liter menar jag givetvis.

Havre är direkt olämpligt i stora mängder till en växande häst.

Havre är ett energifoder, och den växande unghästen behöver protein snarare än energi.

Protein finns på ett bra bete. Man ska normalt inte behöva ge hästar "kraftfoder" när de är på bete. Då är betet för dåligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #107 skrivet: 21 jul-17 kl 08:24 »
Det är mycket protein även i havre.
Bönväxter gillar han det har jag sett, han väljer dessa framför färskt gräs.
Så du har nog rätt i att han vill ha protein.
Betet är inte dåligt i skogen, däremot, vill han ha mer av just bönväxter, och dom har han ätit slut på nästan.
Vilket betyder att han måste få proteintillskott.
Sojabönor kanske?
Havret måste han ha för att inte förlora mer hull.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #108 skrivet: 21 jul-17 kl 09:29 »
Så mycket havre skulle jag inte våga ge ens till en arbetande häst, bara till en hårt arbetande häst, som är van vid fodermängden.  Hästar är stäppdjur, och anpassade till att äta gräs.  Om betet är bra, såvitt du kan se, så kanske du bör kolla masken?

  Men varför kastar han med huvudet?  Är han rädd för något, eller kanske uttråkad?  Stress?  "Om ett djur regelbundet gör en viss sak, så finns det alltid en orsak.  Även om det kan vara svårt att utröna orsaken."
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #109 skrivet: 21 jul-17 kl 10:14 »
Han kastar med huvudet, verkar vara när han är missnöjd med något.
Ska prova en större grimma.

Har inte hittat någon mask i bajset.
Tror inte han har mask.
Havremängden är han van vid.
Lite tråkigt är bra om han har, för då går han och äter.
Å andra sidan, får han för tråkigt, står han och spänner sig, då rinner energin ur honom.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #110 skrivet: 21 jul-17 kl 10:54 »
Om dina besök är den enda aktivitet han får, så har han nog alltför tråkigt.  Bäst att du hela tiden hittar på roliga intressanta saker att göra när du leder honom.  Svänga, stanna, starta, kliva över små hinder såsom grenar över stigen, nya platser nya vägar ...  du kan nog fortsätta själv!  Din egen hjärna blir förstås utmattad av att hela tiden vara minst ett steg före hans, men det får du ta!   :)

  "Kolla masken" är ett paket du kan köpa i din bonnabutik.  Rekommenderas att antingen köpa det eller skicka in ett noggrannt taget träckprov till SVA.  Du kan inte se parasitäggen i träcken, men det kan SVA.

  En häst på bete behöver ungefär 7 timmar per dag för att försörja sig.  Aktivt betande.  Det är inte tråkigt!  Men dina besök måste förstås vara ännu mera intressanta!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #111 skrivet: 21 jul-17 kl 11:06 »
Det är klart, men jag vill inte trötta ut honom, han måste tycka det är roligt.
Ökar aktiviteten gradvis tills han vänjer sig.
Letar även efter en tjej som väger inte för mycket, och tänkt erbjuda en slant (inget annat) om hon kan sitta på hingsten medans jag leder honom.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #112 skrivet: 21 jul-17 kl 13:59 »
Du lyssnar inte alls på de expertråd du får eller hur?
Och vad menar du med (inget annat) ? Vill du ha polisbesök också?

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #113 skrivet: 21 jul-17 kl 17:57 »
Det är upp till din fantasi att förstå.
Jag har nämligen ingen fantasi.
Och respekterar inte sådana som försöker upprätthålla och leva på andras errektion.
« Senast ändrad: 21 jul-17 kl 18:07 av köttkyckling »

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #114 skrivet: 21 jul-17 kl 20:09 »
Ingen ska sitta på en 1.5 år gammal häst som dessutom bedöms vara i dåligt hull. Sälj hästen så han får det bra.
//Luff

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #115 skrivet: 21 jul-17 kl 21:08 »
Han är inte i dåligt hull.
Med honom ska vi rida mot FRIHETEN jag kan inte sälja honom, han är en del av min själ.
Det är som att ge fångvaktaren nycklarna till handbojjorna.

Bedömma, det får dom göra vad dom vill, det enda dom KAN göra, är att försvåra för mig på min väg, varken mer eller m'indre.
I värsta fall kan jag ge mig iväg redan ikväll, kanske är det bättre med tanke på årstiden.
Men då får jag leda hästen hela vägen till fots.
Alternativt, köra bil till riksgränsen, och därifrån leda honom vidare, och lasta honom med det nödvändigaste.
Årstiden är inte direkt på min sida, börjar bli lite sent.
Hade varit bättre för någon månad sen.
Hade gärna väntat till i vår, och förberett mig och hästen lite till.
Troligen finns fler sådana som jag på hästryggen.
Hade varit trevligt om vi kunde bilda gäng och dra tillsammans.
Svenska kontanter är nog giltiga ett tag frammåt, omman inte vill ta med sin peng i bly.
Sedlar är lättate att bära för hästen.
Bössa och krut ska givetvis med.
Förmodligen blir det att gå långa sträckor till fots för att avlasta hästen.
En sigenarvagn hade varit perfekt, tyvärr kräver en vagn väg.
Vägar ska man hålla sig ifrån.
Finns någon som vågar följa med?
Vågar är fel ord, finns några som inte är rädda för FRIHETEN?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #116 skrivet: 21 jul-17 kl 21:46 »
Uppland står det i profilen... om man nu ska tro att det stämmer, är det länsstyrelsen i Uppsala som har hand om ärendet då? de kanske skulle vara intresserade av länkar till ett par trådar här på forumet inför sitt återbesök....?

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #117 skrivet: 21 jul-17 kl 22:07 »
Uppland står det i profilen... om man nu ska tro att det stämmer, är det länsstyrelsen i Uppsala som har hand om ärendet då? de kanske skulle vara intresserade av länkar till ett par trådar här på forumet inför sitt återbesök....?
Är redan på g.  först skall det undersökas om de fått in en tidigare anmälan så det inte är en trolltråd,sedan får de lite läsning. finns det ett pågående ärende kan det påskyndas.
med den syn på djurhållning som TS har är det tveksamt om han skall ha djur.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #118 skrivet: 21 jul-17 kl 23:39 »
Köttkyckling.... om du nu inte bara trollar så ge dig nu. Din idé om att fly landet med den där hästen är ett luftslott som ingen av er kommer bli lyckligare av. Du blir bittrare. Av vad jag kan förstå så så är du inne i en snurr som gör att du antagligen inte gör det bästa för din häst. Det finns många här som vill väl. Och som försöker hjälpa. Men nu vänder vinden och folk tröttnar på att du fortsätter att ignorera och tjata på om dina idéer. Ibland fastnar man i en verklighet där alla är emot en och bara man själv har lösningen. Du är där nu. Men den verkligheten är bara en verklighet och den börjar krackelera.  Ge upp ditt motstånd och hitta nånting bra att kämpa emot. Den här kampen är meningslös och drabbvas mest dig själv. Och om du drar med dig en ung häst i det blir det inte bara lite sorgligt utan riktigt  tråkigt. Pma mig om dig vill få mitt telefonnummer om du vill ha nån att snacka med. Kram

Postat med Alternativ.nu´s app


Minamitra

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #119 skrivet: 22 jul-17 kl 10:30 »
 >:(Det här är tyvärr ingen trolltråd utan jag vet vem det här är och han finns!! Djurpolisen är nu informerad och länsstyrelsen likaså!!!! Hoppas bara att det händer något..
Köttkyckling.... om du nu inte bara trollar så ge dig nu. Din idé om att fly landet med den där hästen är ett luftslott som ingen av er kommer bli lyckligare av. Du blir bittrare. Av vad jag kan förstå så så är du inne i en snurr som gör att du antagligen inte gör det bästa för din häst. Det finns många här som vill väl. Och som försöker hjälpa. Men nu vänder vinden och folk tröttnar på att du fortsätter att ignorera och tjata på om dina idéer. Ibland fastnar man i en verklighet där alla är emot en och bara man själv har lösningen. Du är där nu. Men den verkligheten är bara en verklighet och den börjar krackelera.  Ge upp ditt motstånd och hitta nånting bra att kämpa emot. Den här kampen är meningslös och drabbvas mest dig själv. Och om du drar med dig en ung häst i det blir det inte bara lite sorgligt utan riktigt  tråkigt. Pma mig om dig vill få mitt telefonnummer om du vill ha nån att snacka med. Kram

Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser