Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Småland Dröm om kombinerat äldreboende å kollektiv  (läst 821 gånger)

SKLKG

Småland Dröm om kombinerat äldreboende å kollektiv
« skrivet: 20 mar-17 kl 08:41 »
Hej. Jag har länge drömt om att starta ett äldreboende där alla kan mötas.  Barn, gamla å djur.

Har jobbat inom vården under flertal år å har sett hur en gammal dam med demens lever upp när barn kommer å hälsar på eller när någon ensam gammal får en katt i knäet att klappa. Hur dom gamla kommenterar hur gott det luktar när man bakar eller lagar mat, hur dom vill hjälpa till, hur meningsfullt det känns när man går till "jobbet" å känner att man verkligen bidrar stort till ett bättre liv dom sista åren i jordelivet.

Detta drömmer jag om, äldreboende på gård med både hund, katt, höns, häst, får, ja vad man vill. Å självklart egen odling.

Förutsättningen är ju att inget avkall ska göras på äldrevård vad gäller sjukvård, medicin, hjälpmedel osv. Man ska verkligen brinna för att ge bra äldrevård med hjälp av både djur, natur å sig själv.

Kan man pussla ihop detta så kommer det nog bli det bästa äldreboendet nånsin. Å hur mycket rikare skulle inte livet bli å vilken erfarenhet man skulle få tillgång till.

Finns det någon som jag, som vill något mer inom vården? Sjuksköterska, undetsköterska, vårdare,  matmamma/pappa , någon med gröna fingrar,  djurskötare, veterinär, ekonomi intresserad osv. Behöver inte ha någon speciell utbildning bara man brinner för detta. Även om både sjuksköterska å matmamma/pappa måste finns   ;)

Kan man oxå kombinera eget boende på gården är lyckan gjord  :D

En dröm å undran från ett studerande vårdbiträde på 50+

Nina W

• Värmland
SV: Dröm om kombinerat äldreboende å kollektiv
« Svar #1 skrivet: 20 mar-17 kl 10:29 »
Ja, det är en jättefin idé. Men säkert inte lätt att finansera i dessa besparningstider. Nuförtiden är det många gamla som vill komma till ett äldreboende men inte får lov därför att dom är tillräckligt sjuka och handikappade. Alltså i stort sett ingen som går på egna ben utom de svårt dementa. Lindrigt dementa går väl att ha på en gård men inte de som måste passas hela tiden, alternativt hållas inlåsta, för att inte vara en fara för sig själv eller andra. Man kan inte räkna med att få mer bidrag från kommunen än vad billigaste vården i deras regi kostar. Jag tror i så fall det skulle gå bättre att köpa en gård och bilda en bostadsrättsförening. Det är dyrt att bygga, men om man till att börja med kunde bygga en enplanshus med fyra handikappsvänliga lägenheter och äldre sedan fick köpa dem, så skulle det vara enklare. I stora huset kunde man ha ett gemensamt kök och garantera dom en god lunch och middag varje dag, som de betalar lika mycket för som kommunens matlådor. Övriga tjänster som hjälp med medicinering, hygien etc skulle kommunen kanske kunna betala lika mycket för som för vanlig hemtjänst. Tyvärr är kommunen emot dagmammor, det vill dom helst inte ha. Förskolor är omgärdade med ett otal regler och krav som är svåra att uppfylla. Att öppna ett fritids för barn och unga kanske vore enklare i så fall? Och även erbjuda middag till barnen. Då skulle det bli en naturlig gemenskap runt matlagningen och matbordet. Men som sagt, allt kostar pengar - mycket pengar! Det är lätt att hitta projekt att leva för men inte som det går att leva av. Jag är en erfaren undersköterska och jag älskar mina katter, höns och hästen och att odla i trädgården. Men jag är inte stenrik!

SKLKG

« Svar #2 skrivet: 20 mar-17 kl 13:07 »
Hej Nina å tack för inlägget. Jag håller med dig om att vissa sjukdommar har svårare att "anpassas" till ett sådant boende. Jobbade under några år på ett demensboende å det var mycket struktur som gällde men det som var viktigast där var att det inte var så mycket olika personal som jobbade, då var det ganska lugnt. Men förmodligen det bästa jobb jag haft hittills. Å självklart så är det väldigt personligt hur man reagerar.

I det här fallet så är det väl inte mycket invändigt som är annorlunda "vanliga"  äldreboende, förutom att det kanske blir en mer hemmakänsla, det är nog mest utemiljön som skiljer sig. Plus djur, natur å en katt i knäet  :).

Jag vet att det är svårt att få kommunen att gå med på något sådant boende men tänk om, vilket underbart ställe.

Det är en tanke/dröm som jag har svårt att släppa å när jag hittade detta forum så var jag tvungen att ventilera.

Må bäst/Susanne

mariamarias

• vision energi medmänsklighet enkelhet sund grund
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-17 kl 10:03 »
Hej . Jag tycker som du. Vad sägs om mellan kalmar och Karlskrona om man hittar lämpligt ställe.
Endel av det du skriver kan du omsätta. Mvh maria
återbruka mera bli din egen chef lev ditt liv med glädje istället för stress och självömkan

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-17 kl 11:42 »
Det finns ju boendekooperativ för till exempel autistiska med stort omsorgsbehov så varför inte för äldre.
Är nog bara en tidsfråga.
Jag ser våra nysvenskar som den grupp som nog kommer att vägra stoppa in sina gamla på våra äldreboenden men som ändå kommer att möta verkligheten där en inte kan ha dom hemma. Och då även många av dom kommer från landsbygdsförhållanden skulle dylikt boende passa bra.
Jag tror du har en bra idé.
//Luff

SKLKG

« Svar #5 skrivet: 28 mar-17 kl 15:02 »
Hej . Jag tycker som du. Vad sägs om mellan kalmar och Karlskrona om man hittar lämpligt ställe.
Endel av det du skriver kan du omsätta. Mvh maria

Hej Maria å tack för ditt inlägg
Var detta boende skulle vara spelar eg ingen roll. Hur boendet ser ut å något sånär närhet till en bra vårdcental är nog det viktigaste tycker jag å självklart ett intresset å "utbud" för ett sånt äldreboende. Söderut är ju odlingsmöjligheten större oxå :-)

Zilver

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 29 mar-17 kl 10:54 »
Jag åkte nyligen förbi några nybyggda hus utanför Uddevalla på västkusten: ett äldreboende precis bredvid en förskola. Jag vet ingenting om projektet men föreställde mig hur en liten grupp barn varje dag går över till äldreboende.

Din idé låter helt rimlig. Det kanske kan bli något slags generationsboende, att de yngre är familjemedlemmar till de äldre.

clivia57

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 apr-17 kl 11:37 »
Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg! Det finns mycket forskning som pekar på att människor i alla åldrar mår bra  av att ha kontakt med grön miljö och djur. Jag har studerat på SLU Alnarp, trädgårdsterapi, Det grönas betydelse för vård,skola och omsorg och Grön entreprenörskurs för kvinnor på landsbygden.

Jag brukar säga att jag vill starta ett äldreboende till mig själv:-) Är 60 i sommar.

Någonstans mellan Kalmar och Karlskrona vore toppen. Bäst är att kolla upp kommunerna, om de har LOV i sin verksamhet. Kanske kolla med Alnarp vad de har att erbjuda inom detta ämne och bygga upp ett nätverk. Det är naturligtvis arbetsamt men det är det alltid då man har en lite ny, annorlunda idé som går i tvärs med den gängse diskursen.

Håll drömmarna levande ....

fastfrusen

• -
« Svar #8 skrivet: 03 apr-17 kl 00:56 »
jag är inte vårdutbildad och bor långt ifrån dig, men på den tiden när jag funderade på att bli sjuksköterska hade jag samma ide som du.
Jag tror det är en superbra ide. Gillar inte hur samhället är så strikt uppdelat efter ålder.
Å djur och natur skulle jag vilja ha omkring mig den dagen jag hamnar på äldreboende.
så jag skickar så mycket PEPP jag kan och önskar dig lycka till!!  :D :D :D

Det behövs människor med drömmar och initsiativförmåga för att göra världen bättre.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

mariamarias

• vision energi medmänsklighet enkelhet sund grund
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-17 kl 21:23 »
Jo det är ju helt sant. Jag får återkomma.
Orkade visst inte skriva så mkt.
Jag har många idéer och kunskap men saknar en till två drivna medarbetare.  Dock tänker jag i första skede familjehem andelsjordbruk men det är beroende på att det är enklare rent formellt .  Jag har inte så mkt ork . Jobbar heltid plus massa annat. Jag kommer flytta mig till Blekinge kring holmsjö har jag tänkt.  Jag har mina rötter där . Och tror behovet finns men inåt staden till också behov.  Miljön viktig men kostnaden viktig affärsidén likaså presentationen.  Håll det vid liv.mvh kram
återbruka mera bli din egen chef lev ditt liv med glädje istället för stress och självömkan

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #10 skrivet: 06 apr-17 kl 14:58 »

Hej
Den här ideen har jag åxså haft,tänk att få göra vårt samhälle med de äldre till ett hedersvärt arbete istället för som det är nu på många platser där de gamla bara föses undan ,usscchh !!!
En manlig vän och jag söker personer att bo i kollektiv med och göra detta som ni talar om här och mycket mer
När jag funderade på detta så tänkte jag att pensionärerna har ju pension och de får betala själva med pensionen för sitt boende på gården
Jag tror att det är bättre att satsa än att INTE VÅGA för att det finns så många regler
Men att bo på en gård med äldre kan ju inte ha några regler och finns det d så är det ju oftast så att lagen är tvetydig
Jag tror att hela mänskligheten skulle må mycket bättre av att leva tillsammans på en gård med djur och frisk luft än att stuvas undan i ett äldreboende där de äldre inte kan vara säkra på att ens få mat
Nää och är det så så får vi väl ändra på detta eller läsa lagen på det tvetydiga sättet
Varför vara så negativ innan än ens har börjat
Jag vill leva på en gård med andra folk och med äldre och med djur och vi alla kommer säkert att må bättre på alla sätt
Demens verkar komma från b.l.a.otillräckligt med vitaminer och mineraler etc...
Så om vi odlar ekologiskt och har eget vatten m.m. så gör vi en insats för hela jorden och dess innevånare
Se det från den positiva sidan istället för att se sååå många hinder

Vore kul att höra om ni talar vidare om detta projekt,hör gärna av er om det finns nån fortsättning
Så kan vi ju träffas och känna på personkemin
Jag  har hund och katt-trevliga varelser
Jag har pension och kan bidra varje månad på ett lån
Jag har enormt mycket energi,kärlek men ingen utbildning inom vården men har arbetat i hela mitt liv med service
Dessutom är jag utbildad massör och har arbetat med detta i 15 år och säg mej vem skulle inte bli lycklig för massage
Speciellt när en är äldre och kanske har en del krämpor
Tankarna är många och försöken till att lyckas med nåt värdefullt som tillför både Naturen,Jorden och människorna Glädje
Det är det vi söker en mening med Livet
Med vänlig hälsning
Snowbird/Nicole

knitting 71

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 16 jun-17 kl 09:33 »
Hej,
har ni kommit någonstans i era fantastiska planer.
Jag är en av dem som med ljus och lykta letar efter ett boende som det ni beskriver.
Är pensionär, arbetar en del men tycker att det är oändligt tråkigt att bo ensam.
Med vänlig hälsning
Agneta Söderberg

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser