Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pasturalist - the emerging exits of cows!  (läst 457 gånger)

nifa

• Småland
Pasturalist - the emerging exits of cows!
« skrivet: 16 feb-17 kl 10:05 »
Erfarit och tänkt en del. Vid närmare titt är det ofta tvärtom vad det verkar vara vid en ytlig blick. T ex att jordbruka är stort, fast ha genomtänkt bete är mycket, mycket större, tycker om begreppet pasturalist och jag tillämpar det på åkrar, på ängar i skog och fäbod. Eller att vi blir blir smala av kolhydrater, jag lärde mig i skolan att fett förbränns kolhydraters låga. I själva verket är det tvärtom att fett lagras upp i kolhydraters låga och att fett förbränns i kolhydratfri låga. Med kolhydrater är insulin verksamt vilket också orsakar mer inflammationer och infektioner, socker framförallt fruktos är ett gift för kroppen.  Bra fett då, det skulle vara så bra med vegetabiliska oljor?
Det trodde jag länge tills jag insåg att bara fett från betesdjur som bara fått gräs och hö och fett från fisk är det enda som håller måttet för oss. Mycket omega-6 är ett stresshormon och vegetabiliskt omega 3 är inte verksamt hos oss. Likaså att kor ökar växthuseffekten när de i stort sett är den enda lösningen vi har att via ökad bördighet plocka kol ur atmosfären.
Eller att kalhyggesbruk är det lönsammaste sättet att ha skogsbruk när det är dubbelt så lönsamt och bättre på många andra sätt att gallra genomtänkt. Och viken skön konst! Samtidigt förståelse och vördnad för vad som går bra att bygga med, både till drömhus och harpor.
Likaså att dansa folkdans utifrån vissa steg, när det mer är fråga om att lära sig gå med energi och avslappning på en gång. Kanske också att den innersta magiska polskan i själva verket blir en  magisk och öm vals.
Och är ett långt liv viktigt eller är det närvaro i de sekunder vi kan ha kvar? Att trivas med sig själv. Att hitta en kvinna att älska.
Att basera utsagor om växthuseffekten på ofantlig tillgång på fossilbränslen när det i själva verket kan vara över på några få år. För lågt energinetto är avgörande. Här är också en rågång i det förnyelsebara, gröna växter som solfångare, solvärmt vatten och småskalig ved, glöm resten. Eller att vi är så förnyelsebara i Sverige. Ja, till en artondedel, resten är inte förnyelsebart. Och visst är det väl resurssnålt att använda datorer? Fast utan udda mineraler, servrar och satelliter blir det knepigt. I själva verket är de längst upp i resurshierarkin.
Här stannar jag och sparar de största frågorna; livets självorganisation och meningen med allt detta att dela med någon i dagens möda.
Välkommen att svara i privat meddelande.
Nifa

ManPåGården

• Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Pasturalist - the emerging exits of cows!
« Svar #1 skrivet: 20 feb-17 kl 09:32 »
Spännande håller med.
Lämnar ett fotsteg för att veta att jag varit här.
 Ha det bra.
Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Skogsfrun

• Livet: inte bara en lek,utan även en dans på rosor
    • Östergötland
SV: Pasturalist - the emerging exits of cows!
« Svar #2 skrivet: 02 mar-17 kl 17:22 »
 o:) Pasturalist även jag bergtagen av urtharkens magiska runstenschiffer.
Vill bo i en ekoby på landet och leva i samklang med naturen nära en vacker skog.

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 4 användare
Luffsen, Körven, elenin, skogstomten

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser