Författare Ämne:  Rådjuren ätit upp jordgubbslandet  (läst 678 gånger)

Hökenäs

• -
Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« skrivet: 05 nov-16 kl 09:06 »
Som rubriken lyder så har en hel rådjursfamilj dragit över trädgårdslandet under hösten.
Jordgubbsplantorna var extra smaskiga och är helt nedbetade.
Kommer jag bli utan jordgubbar nästa år nu?

Znibban

• Skåne
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #1 skrivet: 05 nov-16 kl 11:00 »
Beror nog på om de ätit upp tillväxtpunkten.... Själv har vi oxå problem med rådjur, men mest att de fejar hornen på alla mina nyplanterade träd.....ju "vekare" träd desto bättre - då kan de visa hur stora och starka de är.
Min lösning är att hängna  in allt viktigt med kompostgaller. Då får man ha det ifred. Vi har mängder med kompostgaller överallt på vintern och det funkar. Jätteenkelt att samla in på våren...

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #2 skrivet: 06 nov-16 kl 12:59 »
Är nog ingen större fara om de bara tagit bladen. Brukar låta fåren beta mina jordgubbar på senhösten.

/Daniel

-Livet-

• -
« Svar #3 skrivet: 08 nov-16 kl 18:54 »
"oxå problem me råjur" när man låter materiella ting styra tycket jentemot andra så e d ett tecken på att man e omogen och bör växa ur sitt ditt&mitt-tänk och ist glädjas åt att någon blev mätt och belåten ::)

kurt

« Svar #4 skrivet: 08 nov-16 kl 19:02 »
"oxå problem me råjur" när man låter materiella ting styra tycket jentemot andra så e d ett tecken på att man e omogen och bör växa ur sitt ditt&mitt-tänk och ist glädjas åt att någon blev mätt och belåten ::)

Den som i slutändan blir mätt och belåten blir ju jägaren, som får inkomsterna från viltet, utan att betala de kostnader som de orsakar andra. Det rimliga är alltså att låta jakträttsinnehavarna betala kostnaderna som vilt orsakar. Om jakträttsinnehavare får betala 100 000 kr för varje viltolycka, så skulle viltstammarna hållas på en rimlig nivå, och vi skulle slippa matning av vilt.

* Inloggade just nu

330 gäster, 8 användare (2 dolda)
Sussare, Pettson2, Ett svart får, Själv är bäste dräng, Lena III, Georgisten

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser