Författare Ämne:  Citronplantor  (läst 775 gånger)

JennytHoff

• "Diamonds do appear to be just like broken glass."
    • Södermanland
    • Jennyt-Hoff
Citronplantor
« skrivet: 29 maj-16 kl 18:26 »
Jag satte tre citronkärnor mest för skojs skull och nu har de blivit ganska stora! :) Har verkligen noll koll egentligen men vattnar dom ganska mycket, typ varannan dag och då ganska mycket, och de får så mycket sol som möjligt.

En av plantorna har börjat få små uttorkade fläckar på kanterna av bladen, är det en indikation på något? För lite vatten, för mycket? Något annat?

Plantorna ser också lite olika ut, en av dem har mer runda och mjukare blad, och de andra två har hårdare blad med "skarpare" kanter. Betyder det något? Ska jag göra något annorlunda?

Tack på förhand för hjälp!

//Entusiastisk nybörjare med noll koll ;)

MissT

• Västergötland
SV: Citronplantor
« Svar #1 skrivet: 04 jun-16 kl 11:05 »
Är inte alls så bra på frösådda citroner men försöker svara ändå. Vet inte vad dom torra fläckarna kan vara, kanske för torr luft, ohyra? Att plantorna ser olika ut är inte så konstigt när dom är frösådda. Det är samma som med äpple, att dom inte blir sortäkta. Köpta citronplantor är ympade. Det är inte säkert man får frukt på frösådda. Citroner trivs bra utomhus på sommaren, men vet inte hur det är med små plantor.
Växer dom bra så gör du nog rätt.  :)
Vill du ha bättre råd, så fråga på Trädgård i fokus. http://tradgard.ifokus.se/ och balkongodling i fokus. http://balkongodling.ifokus.se/ Där finns folk som vet mycket om att odla från kärnor.

Znibban

• Skåne
SV: Citronplantor
« Svar #2 skrivet: 04 jun-16 kl 11:09 »
Jag satte tre citronkärnor mest för skojs skull och nu har de blivit ganska stora! :) Har verkligen noll koll egentligen men vattnar dom ganska mycket, typ varannan dag och då ganska mycket, och de får så mycket sol som möjligt.

En av plantorna har börjat få små uttorkade fläckar på kanterna av bladen, är det en indikation på något? För lite vatten, för mycket? Något annat?

Plantorna ser också lite olika ut, en av dem har mer runda och mjukare blad, och de andra två har hårdare blad med "skarpare" kanter. Betyder det något? Ska jag göra något annorlunda?

Tack på förhand för hjälp!

//Entusiastisk nybörjare med noll koll ;)
Har du planterat dem i citrusjord?

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser

* Nya bilder

Jul 2016

Visningar: 103
Postad av: TiB
i: Bilder på oss själva
Satsbord i björk

Visningar: 253
Postad av: snickare william