Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.  (läst 40460 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #20 skrivet: 26 aug-15 kl 07:45 »
Har letat runt en del nu och hittat detta. Är det nån som har erfarenhet av detta?

http://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/avena-12-till-25m2/avena-240g-gronlackerad.html

Jag har bara dålig erfarenhet av aluminiumstomme och kanalplast!
Mitt sådant vred sig som en mask vid en rejäl blåst, dock ej storm, och jag hittar fortfarande kanalplast långt bort i skogen.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #21 skrivet: 07 okt-15 kl 12:03 »
Hej,
FRÅGOR OM BLÅST, DÖRR OCH VENTILATIONSLUCKOR

köpte från Sneckenströms i våras (efter att ha läst deras egen varning om dålig kvalitet) så jag har aldrig väntat mig att det lilla tältet skulle överleva mer än denna säsongen, däremot har det varit nyttigt för att lära mig en del om (tunnel)växthus.

Nu planerar jag inför ett "riktigt" tältbygge nästa år.

Här där jag bor kan det blåsa med stormstyrka även sommartid. Mitt största bekymmer är alltså hur tältet tål vind, och hur DÖRREN (dörrarna) tål vind. Hur säkrar man att inte dörren/dörrarna blåser upp och gör hela tältet till en jättestor spinnaker?

Är det någon som har erfarenhet av detta? Dörrarna ser så vingliga ut på de reklamfilmer jag hittar på nätet, både hos Gjordnära och den engelska fabrikaten… Eller är de bättre än vad jag inbillar mig?

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #22 skrivet: 09 okt-15 kl 07:42 »
Hej,
FRÅGOR OM BLÅST, DÖRR OCH VENTILATIONSLUCKOR

Är det någon som har erfarenhet av detta? Dörrarna ser så vingliga ut på de reklamfilmer jag hittar på nätet, både hos Gjordnära och den engelska fabrikaten… Eller är de bättre än vad jag inbillar mig?
Nu har jag inte haft mina växthus från Gjordnära över vintern ännu, men dörrarna är varken klena eller vingliga!
Bygger man ihop dem rätt efter beskrivningen och gräver ner dörrkarmens nedre fäste ordentligt står det stabilt.
Det finns ställen man kan titta på Gjordnäras växthus, gå in på deras hemsida och se efter.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #23 skrivet: 09 okt-15 kl 10:36 »
Skriver en rad för att inte tappa bort tråden.

Jag har märkt att de stora varuhusen har stabila "tunnelväxthus" i metallkonstruktion och kanalplast till sina kundvagnar, men jag har inte tagit reda på vem som tillverkar dem. De tål i alla fall både blåst och snö, och de är modulbyggda så de går att förlänga. Inte säkert att de blir dyrare än annat då serien redan finns framtagen till en kund.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #24 skrivet: 09 okt-15 kl 10:39 »
Jag tror IKEA Uppsala har något till sina kundvagnar, som skulle kunna användas året om som växthus. 3 sådana på raken ..,

De sitter skruvade ... 👌

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #25 skrivet: 09 okt-15 kl 10:45 »
Typ dessa ...

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #26 skrivet: 09 okt-15 kl 10:54 »
Vi köpte en polytunnel (4,5x3x2 meter) från Dancover. Helt klart lite lägre kvalité,det märktes redan när man satte upp det. Men å andra sidan kostade det bara knappt 1500 med frakten så..

Får se om det fixar hösten/vintern nu.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #27 skrivet: 09 okt-15 kl 11:04 »
Ja, tunnlar är har ju tålig geometri så det är bara att hoppas.

Just sådana, Gilbert. De håller säkert för storm och snö som lägger sig i drivor när man råkar vara borta och inte kan skotta tak. Inga problem att hönsen har sönder dem heller om man låter dem höststäda. Kanalplast i polykarbonat är slagsegt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #28 skrivet: 09 okt-15 kl 12:07 »
Jag antar att priset är därefter också.

todde

  • Inlägg: 63
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #29 skrivet: 09 okt-15 kl 17:26 »
https://www.tradgardsteknik.se/

från Ängelholm...

Kanske för stort. Mitt båghus från Holland, är 300m2, 9m bredd, 3.5m innehus höjd för traktor, dörrarna 3x3m


mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #30 skrivet: 02 apr-16 kl 21:42 »
Har du monterat ditt växthus mmeo?

Det var länge sedan jag var inne här så du har säkert redan köpt dig något men... Jag har monterat och använt min tunnel i en säsong nu och är väldigt nöjd. Det var inte svårt att montera tunneln, men det tog lite tid. Det är ju många skruvar som ska skruvas. Vi var 4 personer, som inte var ett så väloljat team, och det tog två långa dagar. Det enda som inte var helt rättframt var att få fast plasten nertill. Jag valde att köpa med "base rail" som gör att man inte behöver gräva ner plasten utan klämmer fast den i en list som går längs med marken. Det hade jag inte fixat själv utan behövde någon starkare som gjorde åt mig.

Överlag är jag väldigt nöjd. Inga problem med leverans, allt stämde som jag fick. Bra kundservice och bra youtube filmer som förklarade hur man satte upp tunneln. Tunneln känns mycket stabil och rejäl och det har växt bra. Tunneln är nu full med tidiga sådder och föruppdragna plantor. Blev i alla fall nästan skörd året runt i tunneln första året. :)

En sak att tänka på dock. Min tunnel är ca 4,5X10 m lång och jag valde så stora dörrar som gick (dubble skjutdörrar). Trots det är ventilationen så där. Jag skulle inte välja en längre tunnel till den bredden/ den dörrstorleken. Det blir varmt(!) på sommaren/redan i maj. Jag fick beställa ett skuggnät från samma stället senare under säsongen som jag sträckte över utsidan på tunneln och fäster i marken. Då blev det bättre. Hade jag inte gjort det hade nog allt bränts bort där inne. Jag planerar att ha på det nätet från maj till och med augusti i år. Det blev också väldigt fuktigt på höstkanten i tunneln och de plantor jag satte ut för att kunna äta av i vintras möglade en del. Jag hade å andra sidan kunnat vara bättre på att hålla dörrarna öppna och vädra ut lite fuktig luft på eftermiddagarna på senhösten/vintern.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #31 skrivet: 06 apr-16 kl 19:37 »
Använder man insidan i stället för Google kan man bygga ett 50 kvm växthus för ca 2.000 SEK och få allt som man vill ha det.


Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #32 skrivet: 06 apr-16 kl 19:48 »
Presseningen är Biltema 2x 5.20 x 6.90 för 199 sek/st.

Bågar av 8 mm armering med slang pådragen. Båghalvorna är hopmonterade med slangklämmor som fått lite rörisolering som skydd.
Bygger man odlingslådor bygger man en trästomme som håller uppe växthuset när det blåser. Växthuset måste ha en trästomme som håller ihop allt.


Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #33 skrivet: 06 apr-16 kl 19:53 »
Baljorna i mitten skall ha tidiga jordgubbar, typ 96 plantor.

Mega kragarna motsvarar 32 dubbla pallkragar. Då är inte baljorna inräknade.

 Drygt 55 cm i gångarna räcker bra. Yttre gaveln är redan på plats.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #34 skrivet: 06 apr-16 kl 20:44 »
Jag tror att du hade kunnat slippa träställningarna om du valt PEM-slang i stället för armeringsjärn:

https://www.youtube.com/watch?v=h2JE8ZjNKdE

http://halfmilelane.co.uk/polytunnel-construction/

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #35 skrivet: 06 apr-16 kl 21:01 »
Använder man insidan i stället för Google kan man bygga ett 50 kvm växthus för ca 2.000 SEK och få allt som man vill ha det.

Du är väl medveten om att just detta inlägget går att googla fram va?

Mvh
Magnus

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #36 skrivet: 06 apr-16 kl 21:13 »
Jag tror att du hade kunnat slippa träställningarna om du valt PEM-slang i stället för armeringsjärn:

https://www.youtube.com/watch?v=h2JE8ZjNKdE

http://halfmilelane.co.uk/polytunnel-construction/


Jag har byggt bågar tidigare med PEM som svajat och lagt sig, därför använde jag armeringsjärn denna gång. Träreglarna behövs ändå för att hänga tomater och annat utan att taket blir svajigt. Så aldrig mera PEM för mig.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #37 skrivet: 07 apr-16 kl 09:00 »
Det är bra att byggs så stort att man kommer in med typ någon maskin.
Här syns att bågarna håller uppe presenningarna när man kör in jord mm.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #38 skrivet: 07 apr-16 kl 09:02 »
Olika infästningar.


Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #39 skrivet: 07 apr-16 kl 09:05 »
Bågarna sammankopplade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser