Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övergång LN/Langstroth  (läst 4597 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Övergång LN/Langstroth
« skrivet: 10 feb-15 kl 00:37 »
Om man ämnar övergå från lågnormal till Farrar/Langstroth/Dadant...

Kan man då skruva fast en lagom tjock brädbit utvändigt upptill och nedtill på varje LN-låda och sedan stapla dessa över och under Langstrothlådorna, hur som helst?

Funkar detta? Eller?


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #1 skrivet: 10 feb-15 kl 08:05 »
Det blir svårt att få  bigången korrekt. Om du inte lyckas med det så blir det vildbygge. Tänk på att LN har bigång över ramarna och inget under i lådan, medan langstroth har delad bigång med lite över och lite under ramarna. 0,5-1,5 cm mellan ramarna fungerar någorlunda, men allt över 1 cm ger vildbygge som blir rätt rörigt när man delar lådorna.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #2 skrivet: 10 feb-15 kl 08:07 »
Men om du t.ex. har beebox i langstroth med flänsar på sargkanterna kan det nog bli riktigt bra, då blir det automatiskt bigång uppåt mot LN från en sådan lådan och nedåt blir nog inte för mycket trots allt.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #3 skrivet: 10 feb-15 kl 08:53 »
Tänk på att LN har bigång över ramarna och inget under i lådan, medan langstroth har delad bigång med lite över och lite under ramarna
Njaeee...?
Finns nog tyvärr varianter även på LR.
Var köper du dina lådor?

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #4 skrivet: 10 feb-15 kl 12:21 »
Enligt den standard vi har i Sverige skall bigången vara över ramarna.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #5 skrivet: 10 feb-15 kl 12:27 »
Enligt den standarden på Langstroth-material som finns kommersiellt tillgängligt i Sverige så är det delad bigång (åtminstone vad jag lyckats köpa). Sen får andra format och hemmabygge ha vad det vill.

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #6 skrivet: 10 feb-15 kl 12:49 »

   Svensk STANDARD  :  Bigång över ramarna 8 mm +- 1 mm, övriga värden mycke olika.
« Senast ändrad: 10 feb-15 kl 15:34 av SNICKAREN »

Gilbert

  • Gäst
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #7 skrivet: 10 feb-15 kl 12:57 »
Vad är svensk standard mot alla andra standarder, alla har bigång och Langstroth på båda sidor.
Bigången är avståndet mellan ramen och kupvägg eller nästa etage ram, avsett för binas rörelser.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #8 skrivet: 10 feb-15 kl 14:21 »
Lågnormalfacisternas STANDARD ;) Squisch-squisch.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #9 skrivet: 10 feb-15 kl 15:22 »
Det är nog bra om man håller sig till en standard inom landet. Då kan man sälja och köpa material som passar i hop. Det har inget med Lågnormal att göra. Här kan man se hur "Langstrothstandarden" ser ut i olika länder. Många lådor och ramar är inte ens kompatibla. http://www.dave-cushman.net/bee/lang.html

Gilbert

  • Gäst
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #10 skrivet: 10 feb-15 kl 15:30 »
Snälla Curt, utbudet/ekonomin med 3/4 Langstroth är långt större än LN. Så varför diskutera gammalt och nytt, eller lådformat eller ännu värre ramformat igen. Det är inte konstruktivt.

Här finns en gammal tråd med LN -> 3/4 Langstroth typ som håller/fungerar än.
Olika tips om hur man kan göra.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103198.0

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #11 skrivet: 10 feb-15 kl 15:46 »
Vad är svensk standard mot alla andra standarder, alla har bigång och Langstroth på båda sidor.
Bigången är avståndet mellan ramen och kupvägg eller nästa etage ram, avsett för binas rörelser.


Vad gör bina i en halv bigång,  jo bygger vildbygge.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #12 skrivet: 10 feb-15 kl 15:55 »
Snälla Curt, utbudet/ekonomin med 3/4 Langstroth är långt större än LN. Så varför diskutera gammalt och nytt, eller lådformat eller ännu värre ramformat igen. Det är inte konstruktivt.

Här finns en gammal tråd med LN -> 3/4 Langstroth typ som håller/fungerar än.
Olika tips om hur man kan göra.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=103198.0

Jag har inte diskuterat lådor och ramformat. En standard innebär att man håller sig till mått. Om en del har bigången över och andra under, så kan man inte kombinera lådorna. Sen är det nog som så att LN är det mest använda formatet fortfarande.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #13 skrivet: 10 feb-15 kl 18:12 »
Finns säkert alla de tänkbara varianter att köpa...

LPs helgjutna Nacka i D / LR / Farrar har i alla fall bigången över ramarna.
Det fungerar utmärkt att täcka spalten och konvertera enligt behag med dessa. Lättast är att ha den stora lådan överst med en remsa täckplast fastsatt med silvertejp i glipan.

Mvh /M
« Senast ändrad: 10 feb-15 kl 18:19 av Magnus_Hammargren »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #14 skrivet: 10 feb-15 kl 20:19 »
Med tanke på att det numera säljs väldigt mycket importerade kupor så kan man nog inte förutsätta att det är den avvikande "svensk standard" som gäller på 3/4 langstroth.

Jag har själv några beebox (från Finland) och de är inte mycket bättre, de avviker på andra hållet. De har 12 mm från rambärarlist till ovankanten på flänsen (7 mm till underkanten av flänsen). Beroende på överlistens tjocklek i ramarna får man då från delad bigång till hela bigången under ramarna.

I USA är det någorlunda standardiserat även om det skiljer lite mellan olika tillverkare. Avståndet från ramärarlisten/flänsen till lådans överkant är där oftast 5/8", dvs 16 mm. Det är skillnaden mellan detta mått och ramens ovanlist som ger bigång uppe (och motsatsen nere).

Den klassiska amerikanska ramen utgår från en överlist på 3/4" (19 mm) som sågas ner kilformig till 1/2" (13 mm) närmast den lodräta ramsidan och 7/16" (11 mm) i spetsen. *

Ramen närmast den lodräta biten blir det 1/8" tum uppe (3,175 mm) och med ramen längst ut i spetsen 3/16" uppe (4,7625). I snitt kan man räkna 4 mm uppe och 5 mm nere.

* Eftersom ramspetsen är kilformig blir det mindre kontaktyta och man klarar man sig rätt bra utan rambärarlist. Detta har uppenbarligen inte de europeiska kupsnickrarna begripit när de kopierat måtten och istället behöver lägga till en metallskena.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #15 skrivet: 10 feb-15 kl 20:36 »
Dadant från LP. Som ni ser ca 4 mm över ramarna vilket passar perfekt med det infällda spärrgallret i träramen. Delad bigång alltså.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #16 skrivet: 10 feb-15 kl 21:42 »
Hos LP figurerar två varianter av rambärarlisten till Nacka där den ena är nerfräst en aning. Beroende på vilken man  monterat i skiljer det några millimetrar.
Själv mäter jag upp 7 mm mellan en Pierco plastram och ovankant, och ca 1 mm i underkant på en Farrarlåda.
Dadant och LR (med trä-Hoffman) kommer jag inte åt att kontrollmäta i skrivande stund, men det är ungefär detsamma.

Om vi återgår till ursprungsfrågan. Skulle det visa sig att bigången blir otillräcklig på det sätt som frågeställaren tänker sätta ihop lådorna är det ju enkelt avhjälpt med ett mellanlägg ,typ en spärrgallerram utan galler.

Mvh /M

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #17 skrivet: 11 feb-15 kl 01:51 »
Hos LP figurerar två varianter av rambärarlisten till Nacka där den ena är nerfräst en aning. Beroende på vilken man  monterat i skiljer det några millimetrar.
Själv mäter jag upp 7 mm mellan en Pierco plastram och ovankant, och ca 1 mm i underkant på en Farrarlåda.
Dadant och LR (med trä-Hoffman) kommer jag inte åt att kontrollmäta i skrivande stund, men det är ungefär detsamma.

Om vi återgår till ursprungsfrågan. Skulle det visa sig att bigången blir otillräcklig på det sätt som frågeställaren tänker sätta ihop lådorna är det ju enkelt avhjälpt med ett mellanlägg ,typ en spärrgallerram utan galler.

Mvh /M

Vore det inte en bättre lösning att lägga någonting höjande (några mm tjockt) ovanpå rambärarlisterna i alla LN-lådorna?

Tomviking

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #18 skrivet: 11 feb-15 kl 08:27 »
Hej.................
Så här gjorde jag:   (:)
Jag hade en yngel låda och samhället var starkt. Plocka bort spärrrgallret ställde på en farrar sarg med ramar dock var de ej utbyggda. den del som (hängde ut) klippte jag en pappskiva på 0,5 mm kanske och tejpa fast den under det ut stickande delen på farrar lådan.
Dock ska säjas att jag la foderdeg ovanpå ramarna i farrar lådan. Efter ca: tre väcker så hade de byggt ut nästan alla ramar och drottningen var i farrar lådan.
På med spärrgallret på farrar lådan och ställ det på en botten, tejpa fast pappskivan innan spärrgallret och på med LN lådan.
Nya botten ska stå på samma ställe som den tidigare botten.
Detta gjordes tidigt början av Maj slutet april.
Så gjorde jag


Har provat med en skiva imellan (både 12 och 7 mm )men de bygger vildbyggen ganska omgående.

Hoppas det går bra.
Jag kan motstå allt utom frestelser

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Övergång LN/Langstroth
« Svar #19 skrivet: 12 feb-15 kl 07:44 »
eller så köper man en 13 ramars LN låda som har samma yttre mått som Langsthroth, sen är det bara att stapla på varan.


Nacka/Combi Sarg
Denna sarg fungerar bra att konventera mellan Langstroth formaten och lågnormal.
Sargen kan användas på Langstrothbotten och innehåller då 13 ramar lågnormal.

http://www.jarbobiodlarservice.se/product.html/sarg-ln-13-ram-2?category_id=1
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 4 användare
LivsBygge, DaisyMalone, eremit1, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser