Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?  (läst 4292 gånger)

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« skrivet: 14 okt-14 kl 17:03 »
Hej, började att dra upp kålroten idag och upptäckte att några rötter hade som svulster på sidan om själva frukten. Vi har två olika sorters kålrot i olika land varav den jag hittade utväxter på inte har vuxit så mycket, om man jämför med kålrötterna i andra landet. Landet är dåligt dränerat och har läst att det kan gynna klumprotsvampen. Bifogar en bild så får vi se om nån kan komma med en dom. Tack på förhand!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-14 kl 19:49 »
Hej, började att dra upp kålroten idag och upptäckte att några rötter hade som svulster på sidan om själva frukten. Vi har två olika sorters kålrot i olika land varav den jag hittade utväxter på inte har vuxit så mycket, om man jämför med kålrötterna i andra landet. Landet är dåligt dränerat och har läst att det kan gynna klumprotsvampen. Bifogar en bild så får vi se om nån kan komma med en dom. Tack på förhand!
Tyvärr, det ser ut som klumprotssjuka. Kolla på andra korsblomstriga växter (lomme tex), om det finns liknande knölar även på dem så är det så gott som säkert.

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-14 kl 20:50 »
fan då. Det som jag var osäker på är att själva roten i sig ser fin ut. Knölen/knölarna sitter ju på fukten. Det är första året som vi odlar kål här och jorden har förmodligen legat i träda i många många år innan vi började bruka den. Hur kommer det sig att svampen hittat sig hit? kan den finnas latent i jorden?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #3 skrivet: 14 okt-14 kl 22:24 »
Klumprotsjuka trivs på många släktingar till kål, även t.ex. raps och olika ogräs. Smittan kan också vara kvar i jorden i många år. Och gillar som du själv är inne på "blöta".
Odla inte kål på denna plats dom närmaste många åren.

Flärso

  • Inlägg: 36
  • Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-14 kl 22:34 »
Var noga och tvätta redskapen också, så att du inte drar med dig smittan till "rena" ytor. Kom inte ihåg om det räckte med högtryckstvätt, eller om man måste hälla på lite T-sprit också!
Råkade själv ut för detta för en 15 år sen, man kan gott äta det som ser bra ut, men vara noga med att inte lägga växtresterna i komposten, så att man sprider sporerna vidare. Det var gårdens gamla trädgårdsland, när man tittar på flygbilderna från 1958...
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-14 kl 23:06 »
Upphöjda bäddar kan kanske hjälpa på lite sikt, ihop med övriga rekommenderade åtgärder.
Dock ser det lite mörkt ut när det slår till första året. Men troligen har det väl vuxit andra korsblommiga växter där. Försök hålla undan dessa.
 
Flärsos rekommendationer om desinficering tycker jag låter lite väl långtgående, givet att du får sjukan första året. Det verkar då troligt att hela landet är smittat. Men om du odlar även på andra ställen med samma redskap så kan desinficering kanske vara motiverat. Dock är det skillnad på överföring av smittämne och sjukdomsutbrott (som jag förmodar kan ge mycket fler sporer).

Enligt vissa uppfattningar (kanske mest spekulationer utifrån odlares erfarenheter) så finns smittan m el m överallt. Det är miljöbetingelserna (och kanske mängden sporer) som avgör om den bryter ut. Det är nämligen inte bara hos dig som smittan dykit upp oförhappandes. Det kan handla om att diverse flockblommiga vuxit där, men det är i varje fall kunniga odlare som gjort bedömningen, så jag vete sjutton.

Miljöbetingelser kan vara t ex jordart, dränering, växtföljd. Dåligt dränerad lerjord med alltför tätt återkommande flockblomstriga grödor ökar risken för utbrott.

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-14 kl 10:20 »
Nu har jag tagit bort alla växtdelar och tänkte ta ut kålrötterna i skogen så att andra djur får smaska i sig dom. Har kollat efter klumprot i närliggande land där det finns asiatisk kål, rädisor och nån enstaka åkersenap, men det verkar som dessa har klarat sig! I år har vi haft fyra skiften och till nästa säsong blir det sex. Får hitta ett system så att kålen inte hamnar där det finns smitta.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-14 kl 12:06 »
Nu har jag tagit bort alla växtdelar och tänkte ta ut kålrötterna i skogen så att andra djur får smaska i sig dom. Har kollat efter klumprot i närliggande land där det finns asiatisk kål, rädisor och nån enstaka åkersenap, men det verkar som dessa har klarat sig! I år har vi haft fyra skiften och till nästa säsong blir det sex. Får hitta ett system så att kålen inte hamnar där det finns smitta.

Det är nog inga problem att äta de smittade kålrötterna, det har vi gjort. Vi fick in klumproten i vår trädgård via hästgödsel. Om hästar äter rovor eller kålrötter som är smittade, följer smittan med i skiten. Men förtvivla ej, vi har haft smittan i närmare 20 år, och den finns överallt i trädgården, även på ställen där det aldrig hade odlats kål tidigare, den sprids via redskap och skodon. Försöker vi odla kål utan speciella knep, blir plantorna angripna, vi har försökt under årens lopp. Men vi har lyckats överlista klumproten och odlar alla sorters kål med alldeles utmärkt resultat.

Så här gör vi: Vi drar upp våra kålplantor själv och sår i köpt så- och planteringsjord som förutsätts vara fri från smitta. Vid utplantering gör vi ett hål i jorden som är lite större än vad man normalt behöver. Gropens väggar pudrar vi med vedaska, sedan kastar vi ett par nävar med osmittad planteringsjord i hålet och placerar plantan där, eventuellt lite mer planteringsjord om det behövs när plantan är på plats. Plantans rötter växer sedan utanför gropens väggar, men det verkar som att det räcker att man skyddar huvudroten, ty när jag gräver upp alla rötter på plantorna efter skörden så finns det ingen synlig smitta. Förra året testade jag att plantera några plantor majrova och blomkål direkt i jorden på en plats i trädgården där det aldrig odlats kål tidigare, alla blev kraftigt angripna av klumprot.

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #8 skrivet: 15 okt-14 kl 13:21 »
Det är nog inga problem att äta de smittade kålrötterna, det har vi gjort. Vi fick in klumproten i vår trädgård via hästgödsel. Om hästar äter rovor eller kålrötter som är smittade, följer smittan med i skiten. Men förtvivla ej, vi har haft smittan i närmare 20 år, och den finns överallt i trädgården, även på ställen där det aldrig hade odlats kål tidigare, den sprids via redskap och skodon. Försöker vi odla kål utan speciella knep, blir plantorna angripna, vi har försökt under årens lopp. Men vi har lyckats överlista klumproten och odlar alla sorters kål med alldeles utmärkt resultat.

Så här gör vi: Vi drar upp våra kålplantor själv och sår i köpt så- och planteringsjord som förutsätts vara fri från smitta. Vid utplantering gör vi ett hål i jorden som är lite större än vad man normalt behöver. Gropens väggar pudrar vi med vedaska, sedan kastar vi ett par nävar med osmittad planteringsjord i hålet och placerar plantan där, eventuellt lite mer planteringsjord om det behövs när plantan är på plats. Plantans rötter växer sedan utanför gropens väggar, men det verkar som att det räcker att man skyddar huvudroten, ty när jag gräver upp alla rötter på plantorna efter skörden så finns det ingen synlig smitta. Förra året testade jag att plantera några plantor majrova och blomkål direkt i jorden på en plats i trädgården där det aldrig odlats kål tidigare, alla blev kraftigt angripna av klumprot.

Nä det var inga problem. Gjorde rotmos till lunch! :) Men resten får faktiskt åka ut i skogen. Vill försöka minimera spridningen så gått det går. Hoppas hoppas att smittan håller sig i det enskilda landet nu! För som sagt, i grannlandet där det finns en annan sorts kålrot har svampen inte gjort någon skada. Och 50 m bort där all annan kål finns har det gått oförskämt bra. Där använde vi liknade metod som du. Grästuvor från den nybrutna marken lades i limpor. I dessa spettade vi hål som vi fyllde med stallgödsel, jord och aska och stoppade sen ner plantorna. Ska testa det där med att "pudra väggarna". Är ju perfekt om det kan funka som en barriär för svampen.
Men om jag har förstått rätt så ska vi hålla korsblommiga växter borta från det angripna landet eftersom dom matar svampen. 

andtol

  • Gäst
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-14 kl 13:50 »
Men troligen har det väl vuxit andra korsblommiga växter där.

Vilka växter ska man undvika?

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-14 kl 16:48 »

Så här gör vi: Vi drar upp våra kålplantor själv och sår i köpt så- och planteringsjord som förutsätts vara fri från smitta. Vid utplantering gör vi ett hål i jorden som är lite större än vad man normalt behöver. Gropens väggar pudrar vi med vedaska, sedan kastar vi ett par nävar med osmittad planteringsjord i hålet och placerar plantan där, eventuellt lite mer planteringsjord om det behövs när plantan är på plats. Plantans rötter växer sedan utanför gropens väggar, men det verkar som att det räcker att man skyddar huvudroten, ty när jag gräver upp alla rötter på plantorna efter skörden så finns det ingen synlig smitta. Förra året testade jag att plantera några plantor majrova och blomkål direkt i jorden på en plats i trädgården där det aldrig odlats kål tidigare, alla blev kraftigt angripna av klumprot.

Fantastiskt tips, tack! Fick antagligen klumprotsjuka på både grönkåls/broccolilandet och rov(blasts)landet (odlar rovor för blastens skulle ^_^). Inte haft det tidigare, och försökt flytta växtplatsen lite varje år, så mycket man nu kommer åt att växla på en kolonilott. Men allt var totalt angripet och rotknölarna hade knappt vuxit alls, bara till små deformerade skruttar. Vet inte om det var värmen, väven eller den oregelbundna bevattningen som gjorde det... Men det ni gjort låter ju toppen!!
Ingen människa är illegal

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hjälp! Klumprotsjuka kålrot?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-14 kl 17:49 »
Vilka växter ska man undvika?


Alla korsblommiga, vilda och odlade. En del exempel har givits i tråden. För övrigt se en flora. Se t.ex. Den virtuella floran:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/welcome.html

MEN jag anser inte att man nödvändigtvis ska utrota alla korsblommiga i sitt grönsaksland. Det är DITT beslut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (2 dolda)
Monica Wallenberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser