collapse

Författare Ämne:  Skattesystem för självhushållningssamhället  (läst 6024 gånger)

Utloggad Bo

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3446
Skattesystem för självhushållningssamhället
« skrivet: 26 mar-07 kl 08:14 »
Som ni vet arbetar heltidsarbetande lönearbetare fram till augusti- september för skatten och får sedan själv behålla resten.

Med TIDSRELATERAD BESKATTNING skulle man få en bokstavlig innebörd i begreppet "skattefridagen".

Med den utformning jag tänker mig, är skatten lika för alla men inte nominellt eller som procent av inkomsten utan räknat i arbetad tid och med existensminimum som grundavdrag.

Den skatt man belastas med, blir alltså ens timinkomst gånger den fastställda tiden minus existensminimum.

Har man ett lågavlönat eller inget jobb och vill vara delaktig i samhällets nyttigheter, presterar man istället sin skatt i form av en arbetsinsats under den fastställda tiden mot existensminimum.

Vill gärna höra era reaktioner på denna idé.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=5417;start=0

Utloggad Fred

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2873
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skattesystem för självhushållningssamhället
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 16:28 »
För mig är en del av självhushållning en tanke att ingen skall behöva betala skatt utan ha en möjlighet att bedriva ett eget liv utan andra krav än de självpåtagna.

Jag har personligen aldrig tagit emot ett bidrag, aldrig använt mig av a-kassa, sjukpenning eller pension.
Och jag önskar att det vore alla förunnat att kunna leva av vad de själva producerar.

Men eftersom fri reproducering skapar en hel del individer som inte kan överleva själva, och omvärlden idag strävar efter maximal överlevnad av alla inom vår egen art, så accepterar jag att en viss del av det produktiva människor drar in beslagtas och används till de som inte klarar av sin egen försörjning.

Jag har sålunda inget emot att beskattas, men jag vill att de medel som tas ifrån mig går till de som verkligen har nödvändigt behov av dem.

Och jag ser gärna att skatteprocenten av mina intäckter läggs på en nivå så att den inte kväver mina möjligheter till utveckling och tillväxt.

/Fred
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 16:31 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Utloggad Lena A

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1608
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 16:33 »
Fred, har du gått i svensk skattefinansierad skola?

Utloggad Fred

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2873
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 16:44 »
Fred, har du gått i svensk skattefinansierad skola?
Ja.....det är väl ett tvång för alla inomlands boende svenskar?
Jag tvingades aven till skattefinansierad simskola och tandvård trots att jag inte hade behov av det.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Utloggad Bo

• Forumveteran
Skatt som procent av inkomster
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 16:53 »
etablerar en meningslös och onödig obalans mellan löneinkomster och gör det själv -sektorn som den lösning jag föreslår undanröjer.

med tidsrelaterad beskattning kommer det hela tiden att löna sig bäst att göra det man är bäst på och nyttja andras kompetens för resten.

Utloggad Suresh

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 14072
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 10:40 »
Ja.....det är väl ett tvång för alla inomlands boende svenskar?
Jag tvingades aven till skattefinansierad simskola och tandvård trots att jag inte hade behov av det.

Jag tvingades också genomgå en psykiatrisk utredning för att se om jag skulle tvingas i fängelse eller inte för att jag hade vägrat utföra min påtvingade skyldighet att försvara landet mot den lede Fi,(och inte F! som senare kom på tapeten).

Då hade jag just varit i Indien och möt Brahma. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur svenska staten kunde vara så förbannat kaxig, stursk, fräck, självsvåldlig att den försökte med hot, moral, lag och straff tvinga ner mig från Kosmos in mig i ett småskuret nationalistiskt perspektiv, varför jag iklädde mig orange munkdräkt i rätten, log och talade om peace och happiness och inför psykiatrikern intygade att jag visst kunde använda våld och helst mot mina egna officerer om de försökte sig på något dumt och så fick jag mina månader i ett fins svenskt statsfinansierat fängelse med TV, soffgrupp biljarbord, styrketräningslokal och trevliga kvällsaktiviteter.

Min lojalitet med staten är därefter noll och jag skulle därför vilja skärpa till Freds alltför generöst hållna självhushållningsdevis till:

Ge fan i mig - jag betalar för det jag har lust att konsumera...
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 10:43 av Suresh »

Utloggad Suresh

• Forumveteran
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 10:51 »
JAg vill alltså - i detta sammanhang - passa på att slå ett slag för den minimaliserade staten.

Ta bort all service, all central finansiering, alla kulturbidrag, statliga fonder, obligatorisk sjuk- och pensionsförsäkring - rubbet. Massakrera bara och reducera staten till - för att citera Mogens Glistrup - en telefonsvarare placerad på Rosenbad med ett förinspelat meddelande till alla som ringer upp:

"Vi ger oss"!

Under den förutsättningen kan jag mycket väl tänka mig att ställa upp på en tidsskattereform. Hur mycket behöver staten ha av mig . 2 veckor om året? Kommunen kan behöva nån månad i vård av gamla och barn, men det är helt OK - jag har mina egna som jag vill ha hjälp med att ta hand om och K och E här bredvid som fyller 80 och 90 kan behöva hjälp att klippa sin gräsmatta...
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 10:52 av Suresh »

Utloggad Bo

• Forumveteran
Värnplikten
« Svar #7 skrivet: 27 mar-07 kl 12:39 »
passar ju bra in i ett system med tidsrelaterad beskattning, man får såklart välja själv i ett utbud av saker som måste göras.

Stödet för en minimering av skattetrycket kommer sedan också att komma från såväl fattiga som rika.

Utloggad Skytten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 7451
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 mar-07 kl 15:49 »
etablerar en meningslös och onödig obalans mellan löneinkomster och gör det själv -sektorn som den lösning jag föreslår undanröjer.

med tidsrelaterad beskattning kommer det hela tiden att löna sig bäst att göra det man är bäst på och nyttja andras kompetens för resten.

Detta innebär för tusan att det strävar mot arbetsdelning och specialicering, som det ser ut nu. Knappast något för självhushållningssamhället.

Skatter kan reduceras i den grad som vi är beredda att ta ansvar själva.
I ett land som Sverige, vill nog få att sjukvård ska betalas av var och en efter behov, vi har inte heller ett sådant klansamhälle så att det är självklart att fattiga orkeslösa eller gamla inte ska få hjälp via skattsedeln.

Ett rejält grundavdrag skulle göra det möjligt för fler att försörja sig.
Varför ska en med liten försörjningsförmåga, först betala skatt, sen få tillbaka samma pengar i bidrag?

Jag förderar nog att man beskattar mina sikiner framför min tid.

Jag undra vem som ska bli chef för den föreslagna "Arbeitsdienst!
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 16:11 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Utloggad Bo

• Forumveteran
Nu var problemet jag löste
« Svar #9 skrivet: 27 mar-07 kl 18:54 »
inte hur man skulle gynna självhushållare i förhållande till lönearbetare utan hur man skulle få en neutral beskattning.

- En som fungerar även där flertalet övergått till självhushållning för att det är så mysigt.

Utloggad Bo

• Forumveteran
Buggar i systemet
« Svar #10 skrivet: 31 mar-07 kl 16:35 »
vi har nu, är t ex att det ofta lönar sig mer för en högproduktiv löntagare med dyr utbildning att dra ner på arbetstiden för att hinna med en massa enkla sysslor som det vore samhällsekonomiskt mera rimligt att överlåta till någon lågutbildad och lågavlönad.

Utloggad Bo

• Forumveteran
Diverse trixande
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 09:05 »
för att något lindra de negativa effekterna av ett genomruttet skatte- och bidrags-system slipper man ju genom att byta ut det mot ett genomtänkt och konsekvent.

Utloggad Vitis

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3318
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 jun-07 kl 18:06 »
.....
Jag undra vem som ska bli chef för den föreslagna "Arbeitsdienst!

Det undrar jag också. Antagligen ett under av okorrumperbarhet, en logikens mästare, en humorbefriad högteknologisk byråkrat, en man med spetsiga öron ... en Vulcan ... Mr. Spock ... eller Mr. Bo. Vem vet.

Och vilka konsekvenserna blir för den som inte vill eller kan göra sin samhällstjänst.

Utloggad Bo

• Forumveteran
Konsekvenserna
« Svar #13 skrivet: 05 jun-07 kl 19:42 »
för dom som jobbar nu, tjänar betydligt mindre än en bidragstagare och inte betalar skatt, är ruinerande om man blir ertappad.

Med det system jag beskriver, är det bara skatt på timinkomster över en viss nivå. Samhällstjänst är för dem som vill komma i åtnjutande av existensminimum.

Man kan såklart även försvara en stramare ordning där alla måste ställa upp men det överlåter jag åt någon strängare och elakare typ.

Utloggad Bo

• Forumveteran
Älska läget
« Svar #14 skrivet: 31 jul-07 kl 14:42 »
och göra det bästa av det efter förmåga innebär för min del att försöka ändra på spelreglerna.

Jag odlar grönsaker för försäljning och har skött bokföringen minutiöst hittills men i år skall jag istället höfta till intäkter efter de senaste årens genomsnitt eftersom det blir ungefär samma årligen nu.

Vinsterna med det är dels att slippa bokföringen dels fördubblad arbetsglädje i den mån den beror på inkomsten av arbetet: Utbytet av en extra arbetsinsats blir ju nu hela bruttot medan det innan bara blev nettot efter bortfall av egenavgifter, inkomstskatt och moms.

Däremot finns det ingen annan som förlorar något på förändringen.

Eftersom jag unnar alla andra samma fördubblade arbetsglädje (som alltså inte kostar någonting) har jag utformat mitt förslag till tidsrelaterad beskattning som har just den effekten: att hela bruttot av en extra arbetsinsats tillfaller den verksamme oavkortat.

Utloggad Don Purush

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5542
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 31 jul-07 kl 14:59 »
JAg vill alltså - i detta sammanhang - passa på att slå ett slag för den minimaliserade staten.

Ta bort all service, all central finansiering, alla kulturbidrag, statliga fonder, obligatorisk sjuk- och pensionsförsäkring - rubbet. Massakrera bara och reducera staten till - för att citera Mogens Glistrup - en telefonsvarare placerad på Rosenbad med ett förinspelat meddelande till alla som ringer upp:

"Vi ger oss"!

Under den förutsättningen kan jag mycket väl tänka mig att ställa upp på en tidsskattereform. Hur mycket behöver staten ha av mig . 2 veckor om året? Kommunen kan behöva nån månad i vård av gamla och barn, men det är helt OK - jag har mina egna som jag vill ha hjälp med att ta hand om och K och E här bredvid som fyller 80 och 90 kan behöva hjälp att klippa sin gräsmatta...

den minimaliserade stat du beskriver funkar inte. en telefonsvarare kan inte skydda ditt liv och din egendom. krävs en polis med våldsmonopol för att nattväktarstaten skall fungera.. Men att ta bort (bidrag) läs,, försäkringar,,, för att skapa nattväktarstaten , genom att minimalisera statens utgifter och ta bort skatter är inget bra alternativ. Detta raserar snabbt konsensus i samhället, vilket gör att de som har turen att ha en liten jordtäppa att odla på snabbt blir bortjagade av andra lejon som är hungrigare och mer aggressiva och inte bryr sig om spökknippe soldaterna. Det totala nedmonterandet av socialstaten idag leder utan tvekan till revolution och inbördeskrig..
« Senast ändrad: 31 jul-07 kl 15:00 av Purush »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Utloggad Suresh

• Forumveteran
    • -
« Svar #16 skrivet: 31 jul-07 kl 15:03 »
Ett steg i rätt riktning är allt jag kräver...

Utloggad Don Purush

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5542
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 31 jul-07 kl 15:12 »
Ett steg i rätt riktning är allt jag kräver...

Rätt riktning är att bygga upp socialstaten på nytt. En stat där alla genom skattsedeln istället åter kan bli garanterade vård och omsorg då de är sjuka eller blir gamla. Problemet med utilitaristiska ismer såsom nyliberalism är att de saknar mänskligt grundläggande värden såsom solidaritet och gemenskap.

¡No Pasarán!

Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Utloggad Bo

• Forumveteran
En realistisk nattväktarstat
« Svar #18 skrivet: 31 jul-07 kl 16:07 »
på fast grund som alla kunde ansluta sig till oberoende av tidigare politisk position kunde bestå av ett territoriellt rättssystem finansierat via obligatorisk försäkring mot att begå brott för dem som ville omfattas av lagarnas skydd och ett grundskattesystem för att anpassa efterfrågan på begränsade naturresurser till tillgången.

Inom territoriet skulle det då högst troligt uppstå kommuner för folk som ville ha mera sammanhållna gemenskaper och som skriver egna regler som gäller dem som vill bo på kommunens mark.

Då skulle kommunister kunna bo med likasinnade i kommunistkommuner och hade ingen anledning att klaga på att andra ville leva i frihet.
« Senast ändrad: 31 jul-07 kl 16:08 av Bo »

Utloggad Suresh

• Forumveteran
    • -
« Svar #19 skrivet: 31 jul-07 kl 16:39 »
Rätt riktning är att bygga upp socialstaten på nytt. En stat där alla genom skattsedeln istället åter kan bli garanterade vård och omsorg då de är sjuka eller blir gamla. Problemet med utilitaristiska ismer såsom nyliberalism är att de saknar mänskligt grundläggande värden såsom solidaritet och gemenskap.

¡No Pasarán!

Du som brukar prata om socialt koncensus, Purush borde kolla in hur det står till med konsesusviljan vad gäller att betala för andras uppehälle via skattesedeln. Det sociala konsensus jag känner igen från yrkes- och affärslivet är snarast att alla - arbetsköpare, kunder, leverantörer, arbetssäljare ser ett gemensamt intresse i att lura staten  på så mycket skattemedel som möjligt för att undvika att dessa förskingras genom socialförsäkringssystemet.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 61
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 62
Postad av: RoHe