Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra plastramar med tapetångare?  (läst 4556 gånger)

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
Rengöra plastramar med tapetångare?
« skrivet: 29 mar-14 kl 17:17 »
Skulle det vara möjligt? Någon som provat?

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-14 kl 20:36 »
Blir det inte för varmt? Är rädd för att ramarna blir skeva om du ångar dom.

Jag kör istället med högtryckstvätten, kallvatten och rotormunstycket. Plastramarna blir fina och bina bygger ut dessa ramar bättre än dom som jag har rollat med vax (nya ramar).
Spänner fast 5 ramar i en hållare och sedan går jag på med  högtryckstvätten.
Idag byggde jag även en "blästerbox" som skall fånga upp alla vaxbitar som far omkring.

Kanske inte riktigt svaret på din fråga men...  ::)

//Örjan
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-14 kl 15:45 »
Blir det inte för varmt? Är rädd för att ramarna blir skeva om du ångar dom.
Risken finns, men man kan ju reglera avståndet.

Jag kör istället med högtryckstvätten, kallvatten och rotormunstycket. Plastramarna blir fina och bina bygger ut dessa ramar bättre än dom som jag har rollat med vax (nya ramar).
Spänner fast 5 ramar i en hållare och sedan går jag på med  högtryckstvätten.
Idag byggde jag även en "blästerbox" som skall fånga upp alla vaxbitar som far omkring.
Det är det många som rekommenderar, men jag har sett framför mig hur jag springer runt bland grannarna och samlar in mina ramar...
En hållare och en blästerbox låter intressant. Har Du möjligen några bilder?

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-14 kl 20:28 »
Konstruktionen av ramhållaren är enkel och lättarbetad. Man sätter i eller byter sida på en ram på ett par sekunder samtidigt som ramen är ordentligt säkrad.
 I två trälister sågar man ut jack som ändarna på ramarna passar i.
Skruva fast en list med jacken nedåt på en skiva (jag använde formplyfa). Den andra listen med jacken uppåt. Anpassa djupet på jacken så att ramen vilar mot skivan.



Tidigare har jag haft en benställning på hållaren så att det blev lite vinkel på skivan så att man lättare kom åt att spola rent. Då använde jag en presenning för att samla upp vaxet. :-\

I min nya blästerbox har jag löst det på ett annat sätt. Där lägger jag bara in hållaren som den är på bilden. Just nu är benen på blästerboxen omonterade pga målning så det blir en bild på den lite senare när allt är monterat och testkört...
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-14 kl 22:31 »
Fiffigt! Tack! Ser fram emot blästerboxen.

BG`s

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-14 kl 14:36 »
Hej på Er!
Fråga till Orje: Tolkar jag det rätt att du inte rollar på nytt vax på ramarna efter högtryckstvättningen utan endast när ramarna är nya?
// BG

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #6 skrivet: 03 apr-14 kl 17:07 »
Jepp, det stämmer. Skulle vilja påstå att bina hellre bygger ut högtryckstvättade ramar än nya ramar som du rollat. Speciellt om man har rollat för tjockt...
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

BG`s

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #7 skrivet: 04 apr-14 kl 10:24 »
Det var roligt att höra!
Var precis i tagen att vaxa mina nytvättade plastramar. Inte varje dag man tjänar ett arbetsmoment! Tack för det!  :D
//BG

panelkungen

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #8 skrivet: 04 apr-14 kl 22:53 »
Jag har nu testat att högtryckstvätta min första låda med plastramar. Jag undrar hur "rent" som är tillräckligt rent. Det är mest ramar från yngelrummet som jag först har skrapat och sedan tvättat och de blir inte precis rena. Mycket mörkt kvar på dem. Pollenramarna var värst. Svåra att skrapa och svårt att spola bort det som blev kvar. Det ska nämnas också att jag har gula LN-ramar, svarta ramar ser kanske inte lika smutsiga ut?

Jag tvivlar inte på att plastramar är smidigt jämfört med träramar, det gäller bara att få till ett smidigt arbetssätt och inte göra mer jobb än nödvändigt. Tänkte egentligen helt enkelt testa att ge dessa ramarna till bina för att få reda på om de bygger ut dem, men när jag såg denna tråden kunde jag inte låta bli att fråga... Förresten, håller ni isär ramarna så att yngelramar åker tillbaka i yngelrummet och skattlåderamar förblir skattlåderamar?

/Tobbe

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #9 skrivet: 05 apr-14 kl 01:30 »
Jag har svarta 3/4 Langstroth plastramar och jag upplever att det blir ganska rent. Skrapar inte först utan kör högtryckstvätten på ramen direkt.
Tycker även att ramar med pollen blir rena men man får köra lite längre på dom.

Använder ett roterande munstycke och håller ganska nära. Brukar ta ett drag med en trekantig färgskrapa i hörnen och längs kanterna om det sitter något där som inte lossnar med tvätten.
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #10 skrivet: 23 apr-14 kl 18:48 »
Hur går det med blästerboxen? Bilder, menar jag.

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #11 skrivet: 25 apr-14 kl 18:19 »
Varning för bildorgie...

Äntligen var det dags att testa blästerboxen. Laddade med gamla yngelramar med pollen samt lite gammalt vinterfoder. Jag kör direkt med högtryckstvätten på ramarna. Roterande munstycke.



Resultatet innan jag vände dom. Innan jag vände dom skrapade jag rent med kupkniven i hörnen och kanter.



Slutresultatet



Vaxet avskiljs i en enkel avskiljare. För att kolla hur mycket som läckte igenom satte jag en sil på avrinningen.



En del fastnade i silen  men jag tror att avskiljningen blir effektivare när det blir lite vaxnivå.



Sid vy



Insidan av boxen



Ritade upp allt i Sketchup. Ritningen kommer senare...

Lådan är gjord av lantbruksplywood för att den skall tåla vatten lite bättre. Det går åt en skiva 1200 x 2500 + en bräda till nedre listen i framkant samt några reglar till benen.
Allt är skruvat, ej limmat. För att slippa kapa så mycket är lådan 1200 mm bred.



Benen gjorde jag så långa att jag kunde få plats med en 50 cm hög avskiljare under.
Den övre skivan i framkant är vinklad 45 grader innåt på orginalet. Jag kommer att ändra detta så att den är 90 grader rakt ner. Boxen lutar 20 grader bakåt.
Detta kommer att minska skvättet framåt.

Generellt tyckte jag att blästerboxen fungerade riktigt bra! Minimalt med spill utanför. Arbetsbesparande och lättarbetat!
Resultatet blir bäst med en högtryckstvätt med roterande munstycke.

Som ett sista moment kommer jag att sterilisera ramarna med ett dopp i Virkon S-lösning innan dom är redo att användas igen.

//Örjan
« Senast ändrad: 25 apr-14 kl 18:34 av Orje »
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #12 skrivet: 12 maj-14 kl 13:49 »
Hej Örjan!

Jag måste ha slumrat till en stund, jag har helt missat att Du svarade... Tack, mycket intressant. Nu skall jag bara ta mig samman och börja snickra. En fråga dock.


Insidan av boxen




Det ser ut som om baksidan är öppen, är det så? Blir det inte mycket stänk i så fall?


Ritade upp allt i Sketchup. Ritningen kommer senare...


Väntar med spänning på nästa sändning...

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #13 skrivet: 10 maj-17 kl 21:49 »
Hej Örjan!

Jag kom tyvärr inte till skott senast, och nu är Dina fina bilder borta. Har Du möjligen kvar dem och kan lägga upp dem igen, eller göra dem till tillgängliga på något sätt, vore jag ytterst tacksam.

Lars

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Rengöra plastramar med tapetångare?
« Svar #14 skrivet: 10 jun-18 kl 21:33 »
Ingen som har bilderna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser