Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ladda extra batteri i bil  (läst 13806 gånger)

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
Ladda extra batteri i bil
« skrivet: 22 apr-13 kl 10:34 »
Hur gör man lämpligen om man vill ladda ett extra batteri (typ bil-/fritidsbatteri) i en bil? Jag vill inte byta plats med det ordinarie batteriet utan koppla in det på något annat sätt. Praktiskt är att dra en kabel så att man kan ha det extra batteriet i bagageutrymmet och ladda det där under färd. Parallellkoppla till det ordinarie batteriet? Direkt till generatorn? Via cigguttaget? Hur kommer regleringen av batteriladdningen att fungera?

Mvh C
Träd, stjärnor och stenar.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 10:50 »
Jag bara gissar att parallellkoppling borde fungera fint.

Varför ska du ha ett extra batteri i bilen, och varför vill du ladda det från bilen?
Bilens kWh är extremt dyra.
Ska du ha extra kräm till en stereo i midsommarnatten så skulle jag välja att ladda fritidsbatteriet hemma med en vanlig batteriladdare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 11:10 »
Parallellkoppla är en nödlösning.
Detta då batterierna kräver att dom är av samma typ och modell för att förhindra märkliga strömmar som kan förstöra dessa. 

Den bästa lösningen är att ha en laddningsregulering före fritidsbatteriet.
För husvagnsbranchen finns det utmärkta förstärkare/regulatorer som dels höjer volttalet och reglerar ladnningströmen.
www.husvagn-Svensson.se har säkerligen
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #3 skrivet: 26 apr-13 kl 21:50 »
Jag skulle nog vilja säga att det går utmärkt att parallellkoppla batterierna, om man bara har ett relä som bryter upp parallellkopplingen automatiskt då bilens generator inte laddar. I ett normalt bilelsystem reglerar ju laddningsregulatorn på konstant spänning (oftast något temperaturberoende, högre spänning ju kallare det är i motorrummet), och spänningen ändras inte nämnvärt beroende på om man har ett eller två batterier inkopplade så länge generatorn klarar att leverera den ström som bilens elförbrukare för tillfället kräver.

Placera extrabatteriet nära bilens originalbatteri så det inte blir onödigt stor skillnad i kabellängd.
Relät bör bara av en kraftigare typ (modell avlastningsrelä för tändningslåset från godtycklig 80- eller 90-talsbil eller glödrelä från en diesel, det bör ha minst 50 A märkström och flatstiften för reläkontakterna bör vara av den bredare 9,5 mm-typen). Om bilen har en "normal" generator med magnetiseringsdioder så kan man ansluta reläspolen mellan generatorns anslutning 61 (D+) och jord. För mer mystiska generatorlösningar som man kan råka ut för på t ex japanska, amerikanska och äldre franska och ryska bilar, så får man studera problemet mer grundligt innan man bestämmer hur relät ska kopplas in.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #4 skrivet: 26 apr-13 kl 22:26 »
Parallellkoppla är en nödlösning.
Detta då batterierna kräver att dom är av samma typ och modell för att förhindra märkliga strömmar som kan förstöra dessa. 

Den bästa lösningen är att ha en laddningsregulering före fritidsbatteriet.
För husvagnsbranchen finns det utmärkta förstärkare/regulatorer som dels höjer volttalet och reglerar ladnningströmen.
www.husvagn-Svensson.se har säkerligen


Märkliga strömmar blir det inte  vad jag vet däremot ska man dimentionera kablarna rätt så man inte får förluster i form av värme men o andra sidan blir det lite självreglerande då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #5 skrivet: 26 apr-13 kl 23:21 »
Om du placerar extrabatteriet i skuffen och ändå vill kunna ha nytta av det vid startsvårigheter på första batteriet, tänk på att ta en grov kabel mellan dem. Gärna 50mm2. Eftersom du då måste dra en ny kabel kan du köra manuell frånskiljning med en säkerhetsbrytare där kabeln är lättåtkomlig.

HMS

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #6 skrivet: 29 jul-13 kl 18:04 »
Läste med intresse alla förslag på laddning. Jag har cigguttag i bagaget, vad tror ni om att skaffa en omformare till 220 volt och driva en vanlig batteriladdare av modernare slag för laddning av extra batteriet? Har drivit telefonladdare och kylväska på detta vis och det är mycket bra.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #7 skrivet: 29 jul-13 kl 18:14 »
Läste med intresse alla förslag på laddning. Jag har cigguttag i bagaget, vad tror ni om att skaffa en omformare till 220 volt och driva en vanlig batteriladdare av modernare slag för laddning av extra batteriet? Har drivit telefonladdare och kylväska på detta vis och det är mycket bra.

Extremt ineffektivt. Jag rekommenderar precis som Skogsvilde en för ändamålet anpassad laddregulator.
« Senast ändrad: 29 jul-13 kl 20:10 av Qeruiem »
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #8 skrivet: 29 jul-13 kl 22:40 »
det funkar. men det finns att tänka på. invertorn måste med råge klara  det laddaren kräver. då kan kablaget vara för klent innan uttaget och du snriskerar kabelbrand i värsta fall.
sedan har vi kostnaderna oxå
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #9 skrivet: 01 aug-13 kl 15:44 »
Om jag inte minns fel hade man förr en diod till husvagnens batteri ,den släppte genom laddströmen men inte tillbaka när man startar bilen

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #10 skrivet: 01 aug-13 kl 23:00 »
Om jag inte minns fel hade man förr en diod till husvagnens batteri ,den släppte genom laddströmen men inte tillbaka när man startar bilen

Problemet med den lösningen är att dioden har ett spänningsfall på någon volt, det är tillräckligt för att husvagnsbatteriet inte ska bli nämnvärt laddat.  På bilar där generatorn har en s k isolationsdiod (jag ska inte gå in i detalj på varför det fanns på vissa, framför allt franska generatorer en gång i tiden, men sådana generatorer kunde förekomma på bl a Volvo 140 och tidiga 240) så kunde man dock montera en extra sådan så att bilens batteri laddas via en isolationsdiod och husvagnens via en annan. Om de två dioderna är exakt likadana (samma spänningsfall osv) så blir båda batterierna korrekt laddade.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #11 skrivet: 14 aug-13 kl 06:47 »
Läste med intresse alla förslag på laddning. Jag har cigguttag i bagaget, vad tror ni om att skaffa en omformare till 220 volt och driva en vanlig batteriladdare av modernare slag för laddning av extra batteriet? Har drivit telefonladdare och kylväska på detta vis och det är mycket bra.
Cigg-uttaget brukar sitta bakom en 2A-säkring, så du måste hitta en laddare som kan ladda väldigt långsamt. Man kan sen ifrågasätta nyttan i att växelrikta, transformera upp, likrikta och sen modulera ner varje colomb som du vill ha in i batteriet. Vansinnigt ineffektivt framstår som en underdrift.

Jag har själv aldrig parallelkopplat två bilbatterier men om skillnaden i laddning är stor borde det föreligga risk för mycket stora strömmar?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #12 skrivet: 14 aug-13 kl 08:04 »
Jag har själv aldrig parallelkopplat två bilbatterier men om skillnaden i laddning är stor borde det föreligga risk för mycket stora strömmar?

Ja. Det är därför man ska vara försiktig när man kabelstartar en bil med ett urladdat batteri; gnistbildningen som kan bildas när man kopplar kan antända vätgaser (som uppstår naturligt när blybatterier laddar) vilket kan få batteriet att explodera och dränka in den ovarsamme stackaren i saltsyra. Det har hänt. Det har sina nackdelar, dvs förutom att man blir tvungen att köpa nytt batteri.

Det har iofs inte direkt med trådens ämne att göra men eftersom jag sett lite för många personer koppla startkablarna direkt till batteriet så utgår jag från att många faktiskt fortfarande inte vet om korrekt procedur (trots att det brukar stå på förpackningen) så jag passar på att nämna det här (i förhoppningen att det kanske kan undvika tillbud, eller olycka, i framtiden). Korrekt kabelkoppling vid kabelstart är följande:

  • Anslut båda batteriernas pluspoler med varandra med den röda kabeln.
  • Anslut den ena änden av den svarta kabeln till det uppladdade batteriets minuspol.
  • Anslut den andra änden av den svarta kabeln till chassi, tex nån bra detalj på motorn, gärna på andra sidan bilen om möjligt.
  • Koppla ur i motsvarande ordning, dvs börja med att koppla ur klämman som sitter i chassi.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #13 skrivet: 14 aug-13 kl 08:06 »
Svavelsyra i blybatterier ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ladda extra batteri i bil
« Svar #14 skrivet: 14 aug-13 kl 08:26 »
Cigg-uttaget brukar sitta bakom en 2A-säkring, så du måste hitta en laddare som kan ladda väldigt långsamt. Man kan sen ifrågasätta nyttan i att växelrikta, transformera upp, likrikta och sen modulera ner varje colomb som du vill ha in i batteriet. Vansinnigt ineffektivt framstår som en underdrift.

Jag har själv aldrig parallelkopplat två bilbatterier men om skillnaden i laddning är stor borde det föreligga risk för mycket stora strömmar?

Cigguttaget brukar vara avsäkrat med 10-20 A. Men uttag och propp brukar inte tåla mer än på sin höjd 5 A under en längre tid utan risk för varmgång. Det är ju inte alls ovanligt att t ex eldrivna kylväskor som brukar dra omkring 7 A orsakar varmgång som får plasten i ciggproppen att mjukna och tappa formen.

Om man parallellkopplar två "friska" batterier, det ena urladdat och det andra fulladdat, så blir det förmodligen inga större utjämningsströmmar. Men om det urladdade batteriet dessutom skulle ha en kortsluten cell, eller om det fulladdade batteriet sitter i en bil med motorn igång och kraftig generator, så kan strömmarna bli rätt höga och ge otrevlig gnistbildning. Ännu mer gnistbildning kan det bli om man gör bort sig och t ex tar fel på polaritet, ställer till med en kortslutning eller försöker parallellkoppla batterier med olika spänning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser