Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 22631 gånger)

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« skrivet: 25 mar-13 kl 00:57 »
Ja då har jag kanske tagit vatten över huvudet. En flicka som fått 5 getter i födelsedags present och inte kunde ta hand om dem då hon bor på internat under skoltid. Hur kan människor bara göra såhär?

Jag förbarmade mig dock över dem och hämtade dem idag då jag har hästar så kunde de få gå med dem tills jag kan skaffa dem bra hem. Nu har jag sutit på webben och hittat olika info och så hittade jag denna fina sida.

För det första är bara en av dem märkta. Hur gör jag med detta då det också stod på någon sida att ägaren måste anmäla till Jordbruksverket att de lämnat hennes gård, vilket jag förstår inte kommer hända.

Två getter och tre bockar, jag vet inte hur gamla de är och de verkar vara av dvärggetter.

Getterna stångar bort bockarna och den ena bocken är väldigt liten och MYCKET rund om magen.

Var börjar jag? Den ena geten har en dm långa klövar. Och de måste väl öronmärkas, hur gör jag detta?

Suck vad har jag tagit mig an? Ja många frågor på en gång.

De har halm, hösilage (läste att en liten/killing kan ha svårt att tillgodogöra sig hösilage) vatten naturligtvis och så fick de lite lite vitaminer från hästarnas mat inkl saltsten utan koppar, kanske bättre med en viltsaltsten?

Tragiskt att människor gör på detta vis, gör ont i ens hjärta.
Hoppas någon kan ge mig lite eller många tips inom det snaraste.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 06:34 »
Välkommen till Gettavlan, hoppas nu att det här ska gå vägen!  Du verkar ju ha hjärtat på rätta stället, och jag skulle gärna vrida om näsan på den som har gjort så här mot värnlösa djur.

  Det  skulle underlätta för oss om du kan lägga ut en bild eller helst några stycken.  Att bedöma ålder och hälsotillstånd är förstås svårt ändå utan att kunna träffa djuren, och ta i dem, men vi får göra så gott vi kan i den uppkomna situationen.

  Flickan som fått dem, hur känner hon inför djuren?  (och för den delen inför den som skänkt henne detta bekymmer...)

  Djuren, är de tama och kommer fram, eller skygga för dig?  Hur reagerar hästarna på det nya sällskapet?  Hur ser gödseln ut?

 Jag kan nog ha flera frågor, men börjar lite försiktigt så här!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 07:13 »
Även jag passar på att hälsa dig välkommen :) !

Det är ingen rolig sits du har hamnat i, men du har åtminstone gjort det rätta och tagit hand om dessa getter! Vill du vara lite  >:D kan du anmäla den som sålt getterna (om du vet vem det är) till länsstyrelsens djurskyddsinspektörer (kan göras anonymt om du vill). Har den personen så tydligt vanskött sina djur och inte skött klövar o dyl,  samt omdömeslöst sålt iväg dem hur som helst, kan där finnas fler djur kvar som far illa!

Du verkar ta bra hand om dem, jag antar att du iom dina hästar har djurvana. Vad gäller deras grovfoder räcker det fint med bara hösilage, getter har inte riktigt det behovet av halm som "bukafylla". Har du tillgång till lite skog kan du ge dem gran- och tallris oxå. Din tanke om att köpa en viltsten är helt rätt och det är bra att du gett dem vitaminer, eventuellt kan det behöva kompletteras med någon typ av mineraltillskott (viltstenen innehåller rätt små halter av mineraler). Fråga på din bonnabutik om de har någon lämpligt i mindre förpackning (är väl häftigt att köpa 25 kg Mineralbalja för getter och nötkreatur, det skulle ta dem flera år att slicka i sig!).
Märkningen kan du lämna därhän tills du vet vad getterna ska få för nytt öde, om du inte har EU-stöd på din hästgård, då kan det bli avdrag för att inspektören hittar omärkta djur på gården. Ska det vara korrekt ska alla djur vara märkta med det produktionsplatsnummer där de är födda samt ett individnummer, den märkningen följer sedan med dem livet ut eller tills de fastnar i en buske och sliter ut märket under stora smärtor. Alltså skulle egentligen den förra ägaren märkt dem med sitt nummer, och nu har så inte skett, och hen kanske inte ens har ett produktionsplatsnummer? Dock kan det vara svårt för dig att få getterna sålda (om du tänker dig det) när de inte är märkta. Det du isf kan göra (även om det är mygel) är att registrera dig som produktionsplats för gethållning hos Jordbruksverket och sedan beställa märken med ditt nummer och sätta i deras öron, på så vis låtsas du att de 4 alla är födda hos dig.

Om du har möjlighet är det bäst att dela på getter och bockar, annars kan det snabbt bli nya killingar. Den lille bocken du skriver om, är han son till någon av getterna? Om han fortfarande diar ska han gå kvar med sin mamma ytterligare en tid. Svårt att sia om varför hans mage är så rund, det kan finnas flera förklaringar, en av dem är att dvärggetter lätt lägger på hullet. Annars kan det vara parasiter eller något annat problem. Hur känns han i hullet om du stryker över hans rygg, känns ryggraden och de andra benen?

Geten som har förvuxna klövar behöver förstås din hjälp. Klövar går att klippa med en vanlig trädgårdssekatör om den är vass. Det finns beskrivningar att hitta på nätet, för det är svårt att förklara i text hur det ska gå till och vad du ska klippa bort. Kanske har jag bilder sen, för inom några dagar ska jag hålla klövvårdsskola för en bockköpare.

Än en gång, du gör det rätta för getterna, inte alla hade gjort så!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #3 skrivet: 25 mar-13 kl 08:50 »
Bra gjort av dig att ta hand om djuren, men vilken situation du hamnat i  :o! Vad gäller anmälan till länsstyrelsen håller jag helt med skräptanten. Man får inte göra hur som helst med djur. Det är vanvård och djurplågeri att låta getter gå med 1 dm långa klövar och det kan finnas fler djur av olika slag kvar hos den djurägaren.

Dvärggetter brunstar året om så jag skulle genast skilja på bockar och getter. Kolla om den minste bocken diar på någon av getterna, då måste han kanske gå kvar hos henne en tid.
Jag skulle börja med att avmaska alla och klippa klövarna. http://fiascofarm.com/goats/hoof-trim-rf.htm   Scrolla ner på sidan där finns bra och klickbara bilder.
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 09:11 av Sussilo »

kaninohöns

  • Inlägg: 37
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #4 skrivet: 25 mar-13 kl 09:11 »
Hej,,, Hemskt vad människor kan göra med djur,, Hur mycket har dessa getter varit med om .De har kanske varit vandring presenter under längre tid.Tur att här finns bra människor som dig :).
Skilj de dräktiga honorna o bockarna..
Låt inte getter o Hästar gå ihopa ...Hästar kan slå med frambenen på getternas rygg ,så ryggraden krossas..
All heder för dig som har ställt upp o räddat dessa getter..
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #5 skrivet: 25 mar-13 kl 10:07 »
Tack snälla ni!

Det kändes skönt att gå upp nu på morgonen och läsa era svar. ;)

Kanske behåller två st av dem så att jag har anledning att stanna kvar på denna trevliga sida med härliga djurvänner.
Jag skulle också velat vrida om näsan även på moren där jag hämtade dem.  Då jag frågade dotterns mor hur man bara kan göra så här med djur…Åh tyckte hon du vet ju hur det kan vara jag fick själv en getabock av min far när jag fyllde 18 och den var dessutom grönmålad. Jag förbarmade mig över allihop som darrade och tryckte i ett hörn.

Hon var nog mest glad att bli av med dem då hon går i skola på annat håll.
Jag har inte släppt ihop dem med hästarna än.
Det fanns endast en kanin kvar på gården inga andra djur.
Det verkar inte som den lilla bocken tillhör någon av getterna då de frenetiskt stångas bort alla bockarna.

Kan jag avmaska med de medel jag har till hästarna och i så fall vilken dos?

Återkommer med mer info och bilder.

Tack snälla ni för att ni finns här och stöttar mig.
För precis "ALLA" har skrämt upp mig hur hemskt det är att ha getter.
Foto kommer under dagen.

Mvh Mimmis


Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #6 skrivet: 25 mar-13 kl 10:51 »
Jag såg den där annonsen på Blocket och trodde typ att det var ett skämt... :/ Vilken tur att du tog dig an dem!

Vi skaffade två dvärggetter för ett par veckor sedan, och det är rätt mycket jobb med dem (mest för att våra rymmer stup i kvarten) men de är helt fantastiska så de är absolut värda tiden man får lägga ner på dem. Våra tjejer går lösa när vi är hemma (har trädgård på en halv hektar som de får röja från sly och ris) och håller sig ganska bra på tomten. De följer gärna med på en långpromenad med hundarna, kommer när man ropar på dem och är med i ladan och stjäler mat från hönsen. Jättehärliga! :)

Förhoppningsvis blir du helt kär i dina getter och behåller dem allihop, jag tror inte man kan ha getsällskap nån längre period utan att bli helt frälst. Du kan se fram emot världens finaste pussar från mjuka små nosar och en ljuvlig doft som gör att man blir helt sugen på chèvre...  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #7 skrivet: 25 mar-13 kl 10:58 »
Kanske skulle du kosta på en veterinär besiktning? Jag tror faktiskt att jag skulle gjort det.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #8 skrivet: 25 mar-13 kl 11:44 »
Märkningen kan du lämna därhän tills du vet vad getterna ska få för nytt öde, om du inte har EU-stöd på din hästgård, då kan det bli avdrag för att inspektören hittar omärkta djur på gården.

Mjae.. getterna kan inte säljas eller skickas till slakt utan öronmärken.

Så här står det i Märkning och registrering av Får o Getter:
Märkning och registrering av får och getter är ett tvärvillkor vilket innebär att du kan få avdrag på jordbrukarstöden om brister upptäckts vid kontroll av din produktionsplats. Med andra ord är det viktigt att dina får och getter är korrekt märkta, journalförda och rapporterade för att du inte ska riskera att få nedsatt ersättning.

Utöver avdrag på jordbrukarstöden kan Jordbruksverket besluta om förbud mot förflyttning av får och  getter som inte uppfyller kraven på märkning och registrering. Detta innebär att djur inte får lämnas till slakt eller i övrigt flyttas till andra produktionsplatser. Detta gäller oavsett om du är stödsökare eller inte. Jordbruksverket kan förelägga djurhållare vid vite att rätta till brister i märkning och registrering som framkommit vid kontroll.

Omärkta djur får varken tas emot på slakterier eller andra produktionsplatser!
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 00:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #9 skrivet: 25 mar-13 kl 14:54 »
Välkommen!
 o:) Det var både rådigt handlat att ta hand om getterna, och rätt gjort att inte släppa samman dem på en gång!
Det skulle underlätta med foton på djuren.
Då vi inte vetså mycket om deras tidigare liv skulle jag, föreslå att Du kompleterar tallriset med grenar eller sly av asp, och om det går att få tag på al samt sälg.  Då får de i sig både mineraler och vitaminer samt ämnen som stärker deras immunförsvar.  Gran håller otäkt höga koncentrationer av mangan och bör bara ges som godis, i synnerhet om marken är försurad.

Ett avmaskningsmedl får i regel skrivas ut av Veterinär, och är samma som till får.

En positiv följd av att getterna betar samma hagar som hästarna är att parasittrycket minskar för båda arterna!

Du bör nog låta getter och hästar "titta på varandra" genom ett stängsel  några dagar, innan Du släpper samman dem.  Och så göra det på så sätt att Du kan vara hos dem under tiden, de första gångerna sängslet inte skiljer dem åt.

Att göra sig populär hos getter, är att ha goda saker att bjuda på: Äppelbitar, morot, kokt potatis, brukar vara både gott och relativt ofarligt för magarna.

Om Du inte har EU-bidrag (om vilket jag kan inget alls) så kan Du vänta med märkningen tills Du och getterna känner varandra.  Läs gärna trådar o  märkning av getter här på alternativ.nu!

Att klippa klövarna är ganska lätt, men det kan behövas att någon visar första gången.  Min erfarenhet är att en sekatör eller s k "allsax" med raka  skär är lättast att använda.  Det sista på klöven, kan man gott ta med en s k "SURFORMS-HYVEL", då ser man, för varje tag, hur djupt man kommit!  Det är kanske en god ide att avsluta klövvåderden, genom att stryka klövarna med hovtjära, men bara på hornet och på undersidan. Den yta de går på alltså.  Det stärker klöven och tar bort en del smittämnen. 

Än en gång: välkommen och tack för att Du bryr Dig!
/Tt
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 14:59 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #10 skrivet: 25 mar-13 kl 15:33 »
Stackare, stod och darrade i ett hörn ...  Då tror jag att det kan ta lite tid innan de vågar komma fram till dig.

  Hästar brukar inte vara särskilt förtjusta i getter, så det kan nog vara en bra idé att vänta med att släppa ihop dem.  Om man vill att de ska äta upp varandras parasiter, så kan de ju turas om i hagen.  (Hästar och getter har mycket få kända gemensamma parasiter, så de som kommer i "fel" mage åker igenom utan att kunna göra någon skada.  Såvitt jag vet dör de små  >:D >:D -arna också!  ;D )  Men hästar och getter går i regel inte för samma sorts stängsel.

  Det var tanken på parasiter och felutfodring på förra stället som gjorde mig intresserad av hur deras gödsel ser ut.

  Eftersom du har hästar, så antar jag att du vet hur man gör för att komma till tals med ett djur.  Det är mer som förenar än som skiljer!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #11 skrivet: 25 mar-13 kl 15:41 »
Det känns helt fantastisk att ha er här som stöd.

Jag tänkte innan jag går på och härjar med dem, att vi skall bekanta oss lite först då de är så skygga.

Så jag sitter hos dem och pratar och klappar dem men d är ju så rädda så de lär väl ta sin tid.

Idag har jag varit ute och gått med två av dem i hundkoppel var och en för sig. Det var inte alls populärt först att dra dem en bit i koppel men ganska snart förstod de att om de inte stretade emot så gick det bättre. Vi gick en liten runda och hälsade på hästarna som var nyfikna men ser då att geten går ner på frambenen och stryker sitt huvud mot marken uppfattade d som att hon var rädd?

Tänkte jag skulle tillbringa en halvtimma med dem var och sedan utöka den tiden. Har ni några förslag på vad getter gillar eller hur man kliar dem, naturligtvis förstår jag att de är individer ocg således olika.

Men hur gör ni och har ni haft skygga getter någon av er.

Vad kan vi träna på som är bäst för dem mer än klapp och promenad.
 ??? ???

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #12 skrivet: 25 mar-13 kl 15:44 »
Hej Trollmor! :D

Deras avföring är svart, fast som kaninpluttar ::

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #13 skrivet: 25 mar-13 kl 16:06 »

Tänkte jag skulle tillbringa en halvtimma med dem var och sedan utöka den tiden. Har ni några förslag på vad getter gillar eller hur man kliar dem, naturligtvis förstår jag att de är individer ocg således olika.

De getter jag känner älskar när jag borstar dem. Jag har en sån där stor borste som är ursprungligen för hästar.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #14 skrivet: 25 mar-13 kl 16:22 »
Getter söker trygghet i sin flock!  Koppelpromenad med fem getter? Nja, det kan bli väl bra, om Du är ensam.  Alltså inget jag tycker Du skall pröva! Men i all fall två getter åt gången, tills de är trygga med Dig!

Jag uppfattar det som att geten ville doftmarkera marken, - man är väl belevad mot främlingar, lämnar ett visitkort! ;) Det motsäger inte att geten tyckte att de där andra getterna (hästarna) var ruggit stora!

/Tt
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 15:11 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #15 skrivet: 25 mar-13 kl 16:28 »
Utmärkt med kaninpluttar, så kallade pärlor.  Då har de inte diarré, vilket är en vanlig följd av maskangrepp.  Du kan nog avvakta med avmaskningen ett tag, så de hinner acklimatisera sig före den påfrestningen.  Se bara till att de inte får tillfälle att förorena sin blivande betesmark förrän du har kollat maskbördan.  Det är ju inte säkert att de har någon mask!

  Vägen till getens hjärta går genom dess mage, eller kanske genom dess godistarm!  Börja med att ge dem godis inne, och njut av den korta tid som går innan de börjar titta på burken eller fickorna där godiset finns i stället för att rusa bort ifrån dig.  Snart kan du leda dem runt i boxen med hjälp av godis, och sen kan du gå i stallgången och locka dem efter dig.

  Getter är flockdjur.  Det är i regel lättare att gå med hela gruppen än med en i taget.  Även här kommer dina kunskaper om hästar väl till pass.  Vem skulle rida ut på en unghäst ensam?   :o :o

  Varför hon böjde knä och la huvudet mot marken vet jag inte.  Om Torptomten har rätt i att hon markerade, så är hon inte så blyg som hon försöker påskina!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #16 skrivet: 25 mar-13 kl 17:35 »
Torptomten: Det hade nog varit svårt för mig att ta alla fem tog en i taget, men kanske ide att ta två så de känner trygghet.

Skall ut till dm nu.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #17 skrivet: 25 mar-13 kl 18:23 »
Hej Mimmis och välkommen till gettavlan! Kan bara hålla med om att det är en tråkig historia kring dessa getter, men det ser ju faktiskt redan ljusare ut för dom på grund av din välvilja :)
Jag har inget att tillföra angående skötseln för här finns såå många duktiga getmänniskor som har hjälpt även mig i början.. Jag skulle bara vilja höja förhoppningarna om att hästarna och getterna kanske kan gå fint ihop. Jag har en gammal ponny hemma som alltid varit reserverad mot andra hästar.. helt enkelt sur och stoig av sig;) Men hon drar inte ett öra åt sig i närheten av de små getterna, de äter frukosten på samma kvadratdecimeter:D Har även en unghäst som går fint med getterna.. Så nu hoppas vi bara att det ska lösa sig för dig också, Stort lycka till!
Det blir vad du gör det till!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #18 skrivet: 25 mar-13 kl 18:37 »
:)
Det blir vad du gör det till!

Mimmis

  • Inlägg: 91
  • Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #19 skrivet: 25 mar-13 kl 19:46 »
Hej Mimmis och välkommen till gettavlan! Kan bara hålla med om att det är en tråkig historia kring dessa getter, men det ser ju faktiskt redan ljusare ut för dom på grund av din välvilja :)
Jag har inget att tillföra angående skötseln för här finns såå många duktiga getmänniskor som har hjälpt även mig i början.. Jag skulle bara vilja höja förhoppningarna om att hästarna och getterna kanske kan gå fint ihop. Jag har en gammal ponny hemma som alltid varit reserverad mot andra hästar.. helt enkelt sur och stoig av sig;) Men hon drar inte ett öra åt sig i närheten av de små getterna, de äter frukosten på samma kvadratdecimeter:D Har även en unghäst som går fint med getterna.. Så nu hoppas vi bara att det ska lösa sig för dig också, Stort lycka till!


Hej Tösen det kändes bra med positit tänkand från din sida. Härliga bilder och så fin gemenskap det behövde jag höra. Är det någon av er som känner igen ett ljud som låter som om man håller för ena näsborren och drar in som om man är förkyld, bockarna och getterna gör detta dova ljud, antagligen för att de är rädda. lägger upp bilder på en ny länk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser