Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förvara morötter?  (läst 41268 gånger)

Rain

  • Inlägg: 87
  • Ensam bland människor
    • Gästrikland
Hur förvara morötter?
« skrivet: 26 aug-12 kl 22:14 »
Nu vill jag ha alla tips ni har om hur man bäst bör skörda och förvara sina morötter. Att lägga i sand har jag hört vara bra och sedan förstår jag att det inte bör vara för kallt. Vilken temperatur är ideal? Är det viktigt att sanden är mycket torr?
Om jag tar morötter nu så har de mjuknat något till dagen därpå. Vad beror detta på? Kan det inverka något om blasten sitter kvar? Är de för "färska" och bör sitta längre i jorden?
Gäller samma förhållanden för rödbetor?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-12 kl 22:18 »
Man har väl dem bäst i potatiskällaren. Som potaisen vill jag minnas från min barndom.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-12 kl 22:28 »
Skörda sent på hösten. Blasta av och förvara svalt i hinkar.  Ifall du inte har möjlighet till 1+ och 99 % fuktighet.

Elliid

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-12 kl 17:20 »
När en grönsak blir mjuk beror det på att den har tappat vatten.
Morötter som skördas och forvaras med blast kvar blir mjuka ,blasten drar vatten ur av sin (mor-)rot.
Ska dom lagras ska blasten av med en gang när roten är taget upp.
Under lagring gälder med alla grönsaker att dom anpassar sig til sitt omfält.
Lägg en grönsak med hög vatteninnehåll(särskillt rotfrukter!) i et torrt rum,så anpassar den sig,dvs tappar  vatten ,det samma gälder omvändt(ungefär ,dom olike grönsakerna är lite spesielle var for sig oxå..),for hög fuktighet skapar mögel och röta.
For att minska vattentap,dvs skapa ett miljö med hög fuktighet runt  rotfruktorna (om ej själva lagringsrummet är fuktigt nog)kan man lägg dom i sand eller torv(men ej at glömma ,läggar man dom i helt torr sand/torv tappar dom vatten likeså),
det vanligaste i proffessionell odling är att lägga dom i storlådor med plastfolie runt(dog ej 100 % tätt,det måste finnas hål i botten(CO 2) och en liten öppning överst så att dom kan pusta lite.
Den lagringsmetoden brukes oxå vid dom flesta andra rotfrukter.
Morötter ska ha hög luftfuktighet ,optimaltemperaturen är 0 -1 grad.
Betorna ska ha det lite varmare (under 3-4 grader säjas det att svartfleckorna uppkommer,fast jag har ej sätt ett tydligt sammenhäng i praxis)

pyromanen

  • Gäst
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #4 skrivet: 28 aug-12 kl 17:23 »
Vi tar upp dom när det börjar bli riktig frost. blastar av direkt och lägger i sand i jordkällaren (i plastbackar i sand). Fuktig sand. Är knapriga och spänstiga fortfarande i maj året därpå.

Carlsson

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #5 skrivet: 29 aug-12 kl 09:59 »
Vad är det för slags sand ni förvarar i? Sand från sandstranden? Behövs den om jordkällaren är rejält fuktig?

Elliid

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #6 skrivet: 29 aug-12 kl 14:05 »
Ingrid carlsson-
en morot innehåller färskt 90 % vatten ,vil man lagra den så den beholder samme konsistens som färsk,måste man skapa et miljö som har tillsvarende hög luftfuktighet (och låg temperatur-se mitt tidigare inlägg)
Hur man gör det är ganska det samma,med sand,torv,(vanlig jord går oxå såklart) eller plast eller bare ett väldigt fuktigt rum ev.
Att ha ett rum som kommer upp til den fuktighetsgraden i luften(och bibehållar den konstant-),är väldig svårt, rent praktisk sätt,men kan under vissa omständigheter gå.Själv har jag aldrig fått detta til att funka,trots fuktig jordkällare blev rotfrukterne mjuka utan plast.
Alle temperatursvängningar i lagringsrummen forandrer luftens faktiska vatteninnehåll och det ska undvikas helst.Derfor är detsom oftast lättare att skapa ett mikro-klima runt rötterna(sand,torv etc..),for att minska svängninger.
Vilken sand som helst går att använda i grunn (enkelt grävat upp fran mark där det fins sandjord,eller grustaket),kunne tänkt mig att sandstrand ev.kan innehålle for mycket salt från havet,men har ingen erfarenhet med det själv.

pyromanen

  • Gäst
SV: Hur förvara morötter?
« Svar #7 skrivet: 29 aug-12 kl 17:16 »
Vi använder sand från en grop/sandtag i grannens skog (allmänning). Är ganska grov och lite åt det gul-oranga hållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

871 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser