collapse

Författare Ämne:  Två tuppar - hur gör vi nu då?  (läst 745 gånger)

Utloggad flindra

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 674
    • -
Två tuppar - hur gör vi nu då?
« skrivet: 18 aug-12 kl 11:15 »
[Jag har lämnat forumet och raderat de flesta av mina inlägg.]
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 12:14 av flindra »
Kindahöns med genbank.

Utloggad FM

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1014
    • Skåne
SV: Två tuppar - hur gör vi nu då?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-12 kl 12:27 »
Behåll båda tupparna och skaffa en höna till eller ha det som det är! Ingen nackdel att ha flera tuppar om man inte råkar få hemska sådana...

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Utloggad Bulan

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 204
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-12 kl 12:41 »
Ja vill ni ha ägg så är ju tuppar helt värdelösa på just den biten  ;)  Skojsa bara, men jag hade nog valt att käka upp den "muckande" tuppen (eller sålt/skänkt bort till någon). Visst kan det vara bra med flera tuppar i en flock om de samsas, men det låter som om ni ju skaffat en liten mindre flock och mest är intresserade av att få ägg. Och då räcker det ju utan tvekan med en lite tuppis  ;D

Bulan

Utloggad Henrik Penrik Filivilivenrik

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3651
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 18 aug-12 kl 12:45 »
Behåll båda tupparna och skaffa en höna till eller ha det som det är! Ingen nackdel att ha flera tuppar om man inte råkar få hemska sådana...

:)

Men nu verkar ju tuppen bråkig... Jag skulle bytt honom mot en höna. 4 hönor per tupp går (vi har det själva här), men det är kanske lite i minsta laget. Jag tror 5 hönor är bättre.
Undvik alkohol, kvinnor och deadlines.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10326
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 aug-12 kl 12:51 »
Ja vill ni ha ägg så är ju tuppar helt värdelösa på just den biten  ;)  Skojsa bara, men jag hade nog valt att käka upp den "muckande" tuppen (eller sålt/skänkt bort till någon).

Fast hon skriver ju att hon får byta tuppen mot en höna. Då skulle jag självklart gjort det hellre än o käka upp den eller sälja/skänka bort. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-12 kl 12:51 »
Det verkar som att en av våra hönor är en tupp. Då har vi alltså två tuppar och fyra hönor. Vi får byta tuppen mot en höna om vi vill, hos den vi köpt från.

Att man kan ha två tuppar som vuxit upp med varandra vet vi ju. Men blir det inte jobbigt för hönorna att para sig så mycket? Den här tuppen är rättså uppkäftig av sig och muckar en hel del med de andra hela tiden. Inte så att han hackar, men han utmanar alla hönor och den andra tuppen hela tiden.

Hur hade ni gjort? Vi vill ju ha ägg, det är därför vi skaffat höns.

Jag förstår inte riktigt varför du frågar.  ??? Du verkar vilja byta tuppen mot en höna, och tycka att tuppen är uppkäftig, och oroar dig över att hönorna ska få för mycket sex, och du vill ha mer ägg. Byt då tuppen mot en höna.

Utloggad FM

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1014
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 aug-12 kl 12:54 »
Jo iof. om den upplevs som bråkig och inget större behov av tuppar, så byt till en höna :) Men att ha två tuppa till 4 hönor behöver inte va ett problem ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Utloggad Blötsnö

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 119
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-12 kl 14:52 »
Du tänkte väl landa på en grupp på ca 20-25 djur så småningom? Då kan man ju tänka att du kommer spara egna kycklingar framöver och det lär ju inte bara bli hönor så att säga, så tuppar finns all tid i världen att utöka med sen. Ta då en höna till nu istället tycker jag (som är jätteerfaren och inte ens fått hem mina höns än )

Utloggad Blötsnö

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 119
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-12 kl 18:28 »
Lämna den andra tuppen istället då! Den där kanske blir trevlig om han får vara herre på täppan?

Utloggad tinna.m

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2481
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 aug-12 kl 19:38 »
Skaffa sju höns till och behåll bägge tupparna.
Du får mer ägg och bra befruktning om de sen ska ruva. Ta helst flera med rosenkam och svarta fjädrar..  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 22
Postad av: Tösen
i: Höns
Lilla Ellen är en av favorithönorna

Visningar: 16