collapse

Författare Ämne:  får ni som har genbank för kaniner era djur sålda?  (läst 1466 gånger)

trassla

• Gäst
får ni som har genbank för kaniner era djur sålda?
« skrivet: 17 aug-12 kl 09:06 »
Jag undrar om ni som har genbank sålt alla era djur, eller får ni slakta dem?

Utloggad Erica

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 388
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: får ni som har genbank för kaniner era djur sålda?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-12 kl 09:09 »
Jag vill inte sälja alla, inte alla som jag tycker håller måttet i en kull för genbanksavel.
Men de kan ju bli bra kelisar eller grytkaniner... Men jag har gotlandskaniner o där finns det så pass många nu så jag vill gärna bara välja ut de bästa (trevligast o finast storleksmässigt) till genbanksave. Jag har också svensk päls i genbank o där spar jag alla ungar i år för att prova ställa ut o se hur dom är innan dom ev. säljs eller blir grytkaniner.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45
Hedemorahöns G 7816 samt dvärgvädurar

Utloggad Fru Jansson

• Moderator
  • Antal inlägg: 3721
  • Whatever
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 aug-12 kl 11:19 »
Är det inte lite det som är själva grejjen med genbank, att köra på länge som möjligt med samma avelsdjur, och därmed slakta ganska många ungar, och bara föra några vidare? Dvs, inte hålla på och köpa och sälja som besatt?

Det är lite så jag tänker göra i alla fall. Ser min uppsättning av avelsdjur som komplett nu, och tänker mig ta ungefär två kullar per hona och år, med tanke på att få lagom med kött, och sälja av nån enstaka unge till genbanksavel... Är man beredd att slakta överskottet så kan man ju verkligen låta de trevligaste och bästa gå vidare. Och det efter att man provat föräldrarna i avel nåt tag... Dessutom är det ju smart ur smittosynpunkt att inte ta in djur titt som tätt..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-12 kl 13:12 »
Är det inte lite det som är själva grejjen med genbank, att köra på länge som möjligt med samma avelsdjur, och därmed slakta ganska många ungar, och bara föra några vidare?

Jo, det är precis det som är grejen.

Utloggad Humleblomster

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1685
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 18 aug-12 kl 14:29 »
Jag tycker att Fru Jansson har en mycket bra plan för sin genbank :)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-12 kl 20:32 »
ok, att man skulle använda samma avelspar hela tiden, det hänger jag med på, men om man har genbank är väl för att bevara själva rasen. Det var det jag undrade över, om man får sålt sin ungar (inte alla, för man vill ju ha kvar någon unge efter en "bra"mamma), eller om man mest slaktar dem.

Utloggad Fru Jansson

• Moderator
  • Antal inlägg: 3721
  • Whatever
    • -
« Svar #6 skrivet: 19 aug-12 kl 07:25 »
ok, att man skulle använda samma avelspar hela tiden, det hänger jag med på, men om man har genbank är väl för att bevara själva rasen. Det var det jag undrade över, om man får sålt sin ungar (inte alla, för man vill ju ha kvar någon unge efter en "bra"mamma), eller om man mest slaktar dem.

Jag brukar tänka lite på hur det fungerar i naturen... Dvs, att oavsett hur många ungar olika djurslag får, så gäller det för varje individ att producera en avkomma (eller varje par två) som överlever till könsmogen ålder för att djurarten ska leva vidare. Fler så förökar de sig, färre så dör de ut.

Kaniner är ju rätt duktiga på att föda fram många avkommor, och, i mänsklig vård är det ju fler av ungarna som når vuxen (eller slaktmogen) ålder än vad som skulle vara fallet i naturen. Om man då tänker sig ta exempelvis två kullar per hona och år, och tänker sig att kullarna snittar på fem levande ungar per kull (vilket kanske kan vara lågt räknat, men ändå), och att honorna är avelsaktiva säg från det de är ett år tills de är fem.. Då blir det 40 ungar per hona (vilket kanske kan vara lågt räknat ändå), och riktigt så många krävs nog inte för bevarande..

Sen verkar det väldigt olika hur mycket ungar olika uppfödare vill sälja.. Jag tycker att det fina är att jag kan välja vilka jag tycker är värda att spara på... Jag tror exempelvis att jag ska spara en eller båda honorna ur Colas senaste kull. Inte för att det borde vara nödvändigt. Cola är ung, och kommer med största sannolikhet att få många kullar till. Men, hon har visat sig ge så enormt trevliga ungar, så skulle nåt hända henne så vore det synd att inte ha någon avkomma kvar! Och senaste kullen blev till antalet rätt liten, vilket medfört att ungarna i den kullen är ovanligt välväxta. Så kan jag ju se framåt vårkanten, om jag ska spara dessa honor för eget bruk eller kanske sälja dem, eller möjligtvis slakta.

Och det fina med överskott och urval är ju att man får tillgång till kött från djur där man verkligen har full kontroll över hur de har levt sina liv!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 aug-12 kl 10:11 »
2011 fanns 435 gotlandskaninhonor i genbank. Om alla dessa skulle få i genomsnitt en kull med i genomsnitt 6 ungar blir det 2610 ungar på ett år. Det säger sig självt att bara en liten del av dessa går vidare i avel. Av de övriga hamnar de flesta i grytan.

Utloggad Humleblomster

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1685
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 19 aug-12 kl 11:04 »
Att kaniner får så stora kullar och i teorin kan producera en kull i månaden är för att det är så stor åtgång på kaniner i naturen. Mycket få ungar uppnår vuxen ålder. Som Ulric skriver så finns det inte marknad för alla dessa avkommor, i fångenskap lever de ganska skyddat för rovdjur.

Man får också ha med i beräkningen att lantraser var inte keldjur från början utan en del av en fungerande gård. Ska vi bevara lantrasen bör vi också bevara självhushållstänket.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Utloggad Ann E

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 314
    • -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #9 skrivet: 26 aug-12 kl 12:40 »
Det har skrivits mycket bra redan, fast jag tänkte svara på rubrikfrågan:  får ni som har genbank för kaniner era djur sålda?

Hur många kaniner jag säljer går i vågor, ibland säljer jag inga alls, plötsligt säljs ett gäng inom loppet av några dagar.
Sen beror det mycket på om jag vill sälja, vill jag det så är jag aktiv med annonsering, tar bilder och så vidare.

Hade min plan varit att sälja alla kaninungar så hade jag ant. valt en lättsåld ras (dvärgras med höga utställningspoäng(!!) och intressant färg/teckning/päls(!!)), eller inga kaninungar alls!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Utloggad Krågedal

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 591
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 27 aug-12 kl 15:01 »
Jag har bara en hona, en hane (Gotlandskanin i genbank) får en till två kullar per år . I år en kull 11ungar, har just nu 3 ungar kvar... räknar med att få dem sålda! Jag upplever som det finnns en efterfrågan, men man måste annonsera och vara ute och vissa kaninerna på typ marknader m.m sen får man som allt annat ha is i magen o gott om burar ifall... o:)
Har hund, katt, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank), Sambo och dotter som är född 2006. Bor på landet i eget hus....

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder