collapse

Författare Ämne:  Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?  (läst 1612 gånger)

Utloggad wahlgrens

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 304
    • Uppland
Hej!

Jag har satt en surdeg för första gången. Problemet är att jag inte har en aning om hur den ska se ut. Vid första matningen var det bubblor i den. När jag tittade i burken dagen efter hade degen skurit sig då låg mjöl på botten, ett lager brunaktig vätska i mitten och högst upp låg ett lager med bubbligt mjöl. Jag matade igen med 0,5 dl vetemjöl 0,5 dl rågsikt och 1 dl vatten. Nu har ytterligare en dag gått och jag tänkte jag skulle börja baka. Nu ligger allt mjöl på botten, vätskan ligger ovanpå och det ser väldigt stillsamt ut i burken. Hur ska en surdeg se ut? Är det så här eller har den dött? Måste jag börja om? Den luktar lite syrligt som jag tänker mig att en surdeg ska lukta.

Hoppas på snabba svar eftersom jag hoppas kunna börja baka om ett par timmar.

Utloggad Tindrah

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 322
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-12 kl 10:58 »
Tyvärr så kan du inte baka med den surdegen. Det tar några dagar att få ordning på en surdeg och när man sen ska baka med den så måste man "mata upp den" så att den drar igång och bubblar ordentligt lagom till baket. Du kan se en bild på en aktiv surdeg här: http://www.flickr.com/photos/paindemartin/5249017022#

Överlag så kan du lära dig mycket om surdegsbakande i den bloggen bilden kommer ifrån. Där finns t.ex. en liten surdegsskola som du kan läsa här: http://paindemartin.blogspot.se/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html

Lycka till!

Utloggad wahlgrens

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-12 kl 11:52 »
O Nej, vad tråkigt. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag har följt receptet från recept.nu av franska bagaren precis som det stod där. Det tar ju sån tid att få igång en ny. Det blir till att åka ner och köpa färdig då  :(
Känns ju lite hopplöst att börja om. Nu törs jag ju inte följa det receptet igen. Går det att få liv i den gamla igen eller är det kört?

Utloggad vaner

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-12 kl 19:03 »
Hej. Jag föreslår att du följer rådet ovan och tittar på recept och tillvägagångsätt från Pain de Martin, lilla surdegsskolan.
Jag tror inte att det är ett alternativ att köpa en färdig surdeg. Vad jag förstår ska man till de surdegarna tillsätta jäst och det är ju fusk;-)
Vill du göra ett försök att få igång din surdeg så häll ut allt utomm 50 gram. Tillsätt 100 gram vatten samt 60 gram ekologiskt rågmjöl. (en dl av vardera).
Rör om och ställ varmt, gärna 25 grader eller så. När surdegsgrunden har kommit i gång ser den ut som chokladmouse ungefär.
Det tar ju inte mer än ett par dagar att få till en surdeg så misströsta ej:-)

Utloggad wahlgrens

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 15:20 »
Okej! Tack för svar. Det får nog bli fusk den här gången i allafall, så gör jag ett nytt försök till nästa bak. Jag får läsa lite i den där bloggen innan.

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5572
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 19 aug-12 kl 15:28 »
Kan också tipsa om surdegsrecepten här i handboken. Fungerar utmärkt! Jag har en rågsurdeg, gjord med äpple, och en vetesurdeg på russinjäst som båda är gjorda med handbokens recept. De har varit pigga och friska här sedan i början av sommaren.

Utloggad Fru Jansson

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3709
  • Whatever
    • -
« Svar #6 skrivet: 19 aug-12 kl 16:03 »
Okej! Tack för svar. Det får nog bli fusk den här gången i allafall, så gör jag ett nytt försök till nästa bak. Jag får läsa lite i den där bloggen innan.

Ja, läs den där bloggen! Riktigt bra. Jag startade surdeg efter hans modell, och har haft den igång i ett par år nu.. Häftigt att det funkar!

Om det blir en massa vätska på så är den antagligen lite för lös.. Jag upplever att surdegen håller sig bättre om man blandar den lite tjockare, men det beror också på vilket mjöl man har... Änglamarks rågmjöl får man ta rätt mycket av. Saltå kvarns är lite grövre, och sväller mer. Här i krokarna finns Wästgötarna, vars rågmjöl är riiiiktigt grovmalet, och suger mycket vätska. Men man lär sig med tiden, och kommer alltid att blanda lite för löst ena gången och lite för tjockt nån annan gång.. Läste att den ska vara ungefär som tjock våffelsmet i konsistensen, och det tyckte jag var ett bra tips!

Nu i sommar har jag inte haft mycket baklust alls, så det är nog bäst jag kollar till min surdeg, så den inte döden dör...

Utloggad christinag

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1642
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 sep-12 kl 22:22 »
Jag brukar hålla mina litet tjockare än våffelsmet. Det går det med.

Jag har postat litet olika surdegsrecept här på forumet tidigare. Enklast är dock bäst: Grovt rågmjöl + hett vatten.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

Mördarsnigelbekämpning av tonka
[Idag kl. 16:49]

EU förbud mot egna fröer och sticklingar. av Existens!
[Idag kl. 16:47]

förnya min maskkompost av tonka
[Idag kl. 16:39]

Göda betet? av Tjalve
[Idag kl. 16:38]

Fåren på Island?? av Alvbåge
[Idag kl. 16:21]

Gräva - hur djupt? av lichiplommon
[Idag kl. 16:15]

Några frågor om Myskankor av myskisar
[Idag kl. 16:15]

Räv starka käkar? av Alvbåge