collapse

Författare Ämne:  Linoljefärg på fönster - täcker inte?  (läst 1950 gånger)

Utloggad Hawkmist

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 17
  • Nybliven hönsägare
    • Gotland
Linoljefärg på fönster - täcker inte?
« skrivet: 10 aug-12 kl 11:31 »
Hej!
Jag har målat nya fönster med linoljefärg från gysinge. första rundan med ca 20% balsamterpentin, 2a med ca 10% o sista outspädd. Men sen fick jag måla en fjärde gång med outspädd för att få det att täcka, o det gör det fortfarande inte riktigt. Det här gäller bara den vita (bruten 3%), den engelskt röda hade jag ca 5% terpentin i i mittenstrykningen, o den har nästan inga torrfläckar o täcker bra, men det brukar väl mörkare färger göra lättare.

Har jag haft dem för utspädda? Eller borde jag ändå oljat först? MEn det borde väl inte påverka täckningen, bara torrfläckarna?
Jag har en anstrykare från Gysinge så det borde inte vara penseln.

Följdfråga, det har varit allra svårast på kanske 4 fönsterdelar, o då inte på alla sidor av den delen, där beter sig färgen annorlunda, känns klibbigare o täcker ännu sämre, vad kan det bero på? På dem täcker det inte alls trots 4de strykningen.
/Linda

Utloggad malarmaster

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 421
    • Småland
SV: Linoljefärg på fönster - täcker inte?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 13:57 »
gången för fönstermålning(förutsätter att de är trärena) är att börja med en halvolja (hälften av varje terpentin kokt linolja),
därefter spädd färg med 20% som du gjort och 10 i mellanstrykning och ren färg i sistasrtrykning.
du får räkna med 2-3 dygn tork mellan strykningarna under förutsättning du strukit tunt,tjockare längre tork.
skulle matta partier uppkomma beror det oftast på just att det inte varit torrt nog utan färgen sugs in.
likaså att det klibbar,inte torrt.har du målat för tjockt kan det ta veckor,likaså kan du få problem med att färgen kryllar sig där det är för tjockt.
att den inte skulle täcka efter tre lager är konstigt,det brukar vara täckning redan efter två.kan ju vara så att den sugit in så pass i förstastrykningen att efterföljande lager haft svårt att täcka,likaså om det inte hunnit torka då kan färgen lösas upp igen.
ulf

Utloggad Hökarn

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-12 kl 17:36 »
Hej!

Jag har också målat fönster med Gysinges vita färg och har samma erfarenhet – det täcker dåligt. Är den vita färgen pimentsvag? Kanske är den gjord för att man lätt ska kunna bryta färgen i olika kulörer, för då är det bra med en vit färg med lite pigment – det går inte åt så mycket kulör brytfärg. Modern vattenburen väggfärg finns i alla fall av två olika slag: En pigmentsvag vit färg som lätt kan brytas till olika kulörer, och en pimentstark (täckande) vit för vitmålning.

Lars

Utloggad Kringlan

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 168
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 18:04 »
När jag målat med Gysinges vita ( 2 % Grön umbra) har jag samma erfarenhet, att det behövts 4 strykningar för att täcka.
Men då späder inte jag alls färgen med terpentin eftersom jag inte vill använda det för mycket. Jag stryker extra tunt istället. Pigmentmättnaden i den ospädda färgen borde kompensera att jag stryker tunt tycker jag.

Mr Gysinge himself skriver att man ska måla tunt, men att om det inte täcker efter tre strykningar har man målat fööör tunt. Det känns dock lite vanskligt att måla tjockare tycker jag så jag sväljer att jag måste stryka linoljefärg 1 gång mer än moderna färger för dem vill jag inte använda.

Jag tycker också träkvalitén i fönsterbågarna har påverkat hur färgen täcker men jag vet inte om det beror på hur mättat av kåda det är eller om det kådmättade virket som är aningen mörkare helt enkelt lyser igenom.

Karin

Utloggad malarmaster

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 421
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-12 kl 18:12 »
man bryter inte linoljefärger som moderna färger.
en vanlig färg tillverkas av ett bindemedel som senare kan brytas med syntetiska pigment i en brytmaskin(eller för hand)
linoljefärg utgår från ett eller flera pigment(torra) som rivs tillsammans med linolja,vill man nyansera färger mörkare eller ljusare använder man en annan färdigbruten linoljefärg.det går inte att blanda i endast pigment då man förändrar förhållandet pigment-olja.varje pigment kräver olika behov av olja därför kan man inte ge ett generellt recept.
för mycket pigment gör färgen torr och matt. den kan krita när den torkat.för mycket olja ger dålig täck samt dålig hållbarhet mot väder o vind. ulf

Utloggad Lopt

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3234
  • "Den forntid ej vördar, Ej framtid är värd"
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 11 aug-12 kl 18:14 »
Mysko, det här... Har förr kört med Gysinges, men har nu gått över till Ottossons pga av att det finns lokala återförsäljare. Har aldrig haft några täckproblem och i regel har det täckt efter andra strykningen.
Hade varit intressant att se bilder?
Ni tär på vår jord, Ni tär på skalders ord
Ni tär på vår kropp, Svea rikes härd, Ni tär,
känn bettet i vårt svärd

Utloggad johanfilip

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 39
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-12 kl 09:23 »
Från vår färgtillverkare (wibo) fick vi reda på att det vanligaste felet folk gör när de målar med linoljefärg är att de målar för tunt. Det är ingen överdrift att vi blev helt ställda då det enda man fått höra genom alla år är att det ska målas tunt. Eftersom vi målade fasad fick vi tipset att mäta upp ytan vi målade på och se till att vi målade ca 10 kvadrat per liter. Sagt och gjort så mätte vi upp en kvadrat och försökte måla upp 1 dl färg. Det var mycket tjockare än vi någonsin målat förut. Experimentet var rätt bra för att få en känsla för hur tjockt det ska vara.
De berättade även att det är ganska viktigt att få rätt tjocklek på sista lagret för annars så blir hållbarheten mindre när färgen börjar brytas ner.

Lycka till!

Utloggad Hawkmist

• Forummedlem
  • Nybliven hönsägare
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-12 kl 20:37 »
Skönt att det inte bara är jag :) Jag ska se om jag kan ta bilder, nu har jag ju målat en fjärde gång oxå, det såg rätt bra ut, den röda har oxå torrfläckar efter 3e strykningen, men mindre än den vita hade. Så jag kanske ska halvolja nu när jag ska ge mig på karmarna, men då kom nästa fråga, trodde det skulle va rå linolja, inte kokt? Nu efter fjärde strykningen, måste jag måla hela biten eller kan man bara gnugga i lite färg o dra ut den där fläckarna är?

Utloggad Lopt

• Forumveteran
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 aug-12 kl 21:16 »
Skönt att det inte bara är jag :) Jag ska se om jag kan ta bilder, nu har jag ju målat en fjärde gång oxå, det såg rätt bra ut, den röda har oxå torrfläckar efter 3e strykningen, men mindre än den vita hade. Så jag kanske ska halvolja nu när jag ska ge mig på karmarna, men då kom nästa fråga, trodde det skulle va rå linolja, inte kokt? Nu efter fjärde strykningen, måste jag måla hela biten eller kan man bara gnugga i lite färg o dra ut den där fläckarna är?

En del säger rå, även tillverkare. Den torkar ju typ aldrig.. Förvarar mina "oljepenslar" i en burk rå linolja, sedan ca tio år..
känn bettet i vårt svärd

Utloggad Vitis

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3313
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 aug-12 kl 21:20 »
Min erfarenhet av linoljefärg är att den täcker extremt bra.

Håller på att grundmåla massa panel som ska sättas upp innan hösten. Panelen är av douglasgran som växt här i närheten, sågad och ganska fint hyvlad av en lokal såg.

Receptet på grundningen är 1/3 färg (1/2 zink/titan och hälften 'mellangrå') och 2/3 kokt linolja. Första strykningen täcker ganska bra. Andra strykningen är 2/3 färg och 1/3 olja och då är det helt täckmålat enl. mig, kan inte se nån ådring från träet, möjligen kan nån kvist slå igenom efter ett tag.

De nya trärena fönster vi satte upp förra året (norrläge) hann vi bara grunda enl. ovan recept fast med engelskt rött, ser bra ut men behöver målas en gång till innan hösten.

Målar så tunnt jag kan, jobbar in färgen så att man inte kan se nåt 'lager' av färg, bara träets textur, och det täcker alltid bra men kräver lite jobb med penseln.

Ett lager till så får man en riktigt fin 'lackyta'.

Färgen kommer från Ottossons eftersom dom finns i närheten.

Om inte fyra strykningar täcker så tycker jag det låter konstigt.

Utloggad Lopt

• Forumveteran
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 13 aug-12 kl 21:28 »

Börjar tro att du med att färgen inte täcker, menar matta partier. Är det så?
känn bettet i vårt svärd

Utloggad Hawkmist

• Forummedlem
  • Nybliven hönsägare
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 13 aug-12 kl 21:37 »
Både och, där är torrfläckar, men det är väl för att jag inte oljade innan. Men sen bitvis ser man fortfarande ådringen igenom, det är speciellt på vissa bitar, de som kändes annorlunda att måla, de ser ut att bara vara grundmålade nästan, men på alla har jag haft problem i profilerna, där lyser träet igenom.

Utloggad Hawkmist

• Forummedlem
  • Nybliven hönsägare
    • Gotland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-12 kl 21:38 »
En annan fråga oxå, finns det anledning att måla utsidorna på karmarna, de sidorna som är in mot vägg alltså, eller räcker det att olja dem?

Utloggad Lopt

• Forumveteran
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 13 aug-12 kl 21:44 »
Både och, där är torrfläckar, men det är väl för att jag inte oljade innan. Men sen bitvis ser man fortfarande ådringen igenom, det är speciellt på vissa bitar, de som kändes annorlunda att måla, de ser ut att bara vara grundmålade nästan, men på alla har jag haft problem i profilerna, där lyser träet igenom.

Ok. Lite mysko är det allt. Brukar som tidigare nämndes vara så mycket pigment i att det täcker efter andra målningen..

Det räcker utmärkt att olja utsidorna på karmen.
känn bettet i vårt svärd

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 aug-12 kl 23:09 »
Har färgen fått torka ordentligt mellan strykningarna? Annars kan det bli så där.

Färg baserad på rå linolja har jag använt en gång, det var ju en upplevelse. :) Efter flera veckor blev man fortfarande kladdig om man tog på den. Beckers "traditionell" grundfärg, så är alla varnade. Vad jag vet görs den fortfarande på rå linolja.

Utloggad Hawkmist

• Forummedlem
  • Nybliven hönsägare
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 14 aug-12 kl 09:21 »
Tja, den har kännts torr iaf, går att skrapa med nageln, eller trycka med fingret och vrida runt.

De bitarna som är värst, tror ni de har varit torrast eller fetast?

Utloggad Kringlan

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 168
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 14 aug-12 kl 11:41 »
Hawkmist: Det finns olika "skolor" dvs läror om huruvida linoljan ska vara kokt eller rå.. Inte bara bland oss amatörer och privatperoner utan också i färgbranschen, bland dem som säljer linoljefärger. Det finns linoljefärger som är tillverkade på olika sätt, dvs baserade på antingen rå eller "kokt" olja.

Valet är ditt.

Jag har valt kokt.
Gör det du med!  ;)

Utloggad johanfilip

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 39
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 aug-12 kl 20:34 »
Kokt är valet om man inte vill vänta jääääättelänge på nästa strykning.

Jag kom på att vi någon gång målat utan att verkligen röra om i färgen ordentligt. Särskilt zinkvitt pigment lägger sig snabbt på botten och lämnar oljan kvar högre upp i burken. Zinkvitt täcker förövrigt väldigt mycket sämre än titanoxid.

Linoljefärg är superfint och härligt när det är färdigmålat. När man målat huset både invändigt och utvändigt är man dock inte lika pigg på just måleriarbetet.

Utloggad Lopt

• Forumveteran
    • Blekinge
« Svar #18 skrivet: 16 aug-12 kl 21:48 »
Grundat två gånger med bruten vit, från Genarp.
känn bettet i vårt svärd

Utloggad Lopt

• Forumveteran
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 16 aug-12 kl 21:52 »
Täcker, men man ser strukturskiftningar i träet vid knaggar och dylikt, där hyveln gjort ytan lite rivigare.
känn bettet i vårt svärd

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 19
Postad av: RoHe
i: Byggnader