collapse

Författare Ämne:  Var hittar jag mjölkgetter?  (läst 1518 gånger)

Utloggad salehauri

• Nykomling
  • Antal inlägg: 2
    • Öland
Var hittar jag mjölkgetter?
« skrivet: 07 aug-12 kl 23:05 »
tjena tjena, jag har tröttnat på o leta efter saanen getter, eller mjölk getter, om nån vet nån eller om någon har saanen getter skrev till mig

Saleh

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8014
  • Ett riktigt, äkta, gammaldags troll!
    • -
SV: Var hittar jag mjölkgetter?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 03:57 »
Jasså var det inte värre, när du skrev så där trodde jag det gällde livet på nån stackars get ...  :o

Du skriver saanen ELLER mjölkget.  Svensk lantras är en mjölkgetsras.  Ofta finns saanen och/eller toggenburger inkorsad.

Varför just saanen?

Och välkommen till gettavlan!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Utloggad Ronny

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1485
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 04:10 »
Förstår heller inte problemet. Den typen av mjölkgetter finns det ju gott om...
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 15:45 »
Ring några getgårdar som sysslar med mjölkproduktion. De brukar ha sv. lantras och det finns ofta både fina killingar och bra vuxna mjölkgetter att köpa. Saanengetter med sin tunna päls är känsliga för både sol och kyla och mindre härdiga än våra egna raser.
« Senast ändrad: 08 aug-12 kl 18:58 av Sussilo »

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 18:40 »
Versalerna tyx vara utbytta mot en rubrik som är lättare att förstå. :)  Varför just saanen?

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-12 kl 23:01 »
Jasså var det inte värre, när du skrev så där trodde jag det gällde livet på nån stackars get ...  :o

Du skriver saanen ELLER mjölkget.  Svensk lantras är en mjölkgetsras.  Ofta finns saanen och/eller toggenburger inkorsad.

Varför just saanen?

Och välkommen till gettavlan!  :D
ops ursäkta mig men jag vill ha saanen för att innan vi flyttar till öland så hade vi saanen getter i israel och vi har alltid haft saanen getter och vi gör ost och vi har haft saanen för att dom mjölkar ganska mycket, toggenburgger är skit bra

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 23:03 »
Förstår heller inte problemet. Den typen av mjölkgetter finns det ju gott om...
:o finns det?? vet du nån som säljer saanen getter eller??

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #7 skrivet: 16 aug-12 kl 23:11 »
Ring några getgårdar som sysslar med mjölkproduktion. De brukar ha sv. lantras och det finns ofta både fina killingar och bra vuxna mjölkgetter att köpa. Saanengetter med sin tunna päls är känsliga för både sol och kyla och mindre härdiga än våra egna raser.

jag har inte bott här så lång så jag vet inte så mycket om getgårdar, det finns en kvinna här på öland som har butik och hon har getter och mjölkar dom och gör ost men hon har getter som mjölkar 0,5 liter per dag och det är jo inget att ha.

saanen getter kommer från switzerland och där är det värmt och kalt eller??

men vet du hur mycket mjölk ger svenska rasen per dag, aså för mig om jag hittar getter som get 2 liter per dag så är det ganska bra för att vi älskar getter och 2 liter är rätt bra.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 aug-12 kl 23:48 »
Googla på getgårdar så får du många uppslag. Lycka till!

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #9 skrivet: 17 aug-12 kl 22:45 »
Getter på mjölkgårdar får nog spruta fram mer än två liter per dag om de ska överleva något längre tag.  Det finns mjölkgetter som ger upp till 5 liter på en dag, men det är nog slitsamt.

Den svenska lantrasgeten, liksom allmogegetterna (Göingegeten är väl närmast Öland) är anpassade till det svenska klimatet.  Saanengeten är, mig veterligt, rejält känslig för väta.

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-12 kl 21:37 »
Googla på getgårdar så får du många uppslag. Lycka till!

har googlat och ringde en som ligger i Krogersbo men hon sa att getterna som hon har har sjukdom som hetter (CAE) men hon sa att det finns friska men det kan jo komma till de friska getter, för henne som har många getter är det helt ok men om man ska köpa 10st dår är det inte bra, är CAE sjukdomen i all raser eller?? vi har haft getter innan vi flyttar hit men sjukdomen som vi hade i getter va när hon blir gravid så dör hon men inte på alla getter.

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #11 skrivet: 18 aug-12 kl 21:53 »
Caprint Artrit- och Encefalit-virus smittar huvudsakligen med råmjölken, men kan också smitta med blod eller sperma.  Viruset ligger och vilar, ofta i 4-5 år, sen kan det bryta ut med hälta som tilltar, eller hastig avmagring, eller, i enstatka fall, med en förfärlig huvudvärk.  Mig veterligt ingen bot, men man kan rensa ut eländet ur en besättning med mycket arbete, om man vill bevara getternas egna arvsanlag.  Då tar man killingen direkt från modern vid födseln och föder upp på annat än getmjölk.  Jag vet en som gjorde så, och han lyckades väl.

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #12 skrivet: 18 aug-12 kl 22:05 »
Getter på mjölkgårdar får nog spruta fram mer än två liter per dag om de ska överleva något längre tag.  Det finns mjölkgetter som ger upp till 5 liter på en dag, men det är nog slitsamt.

Den svenska lantrasgeten, liksom allmogegetterna (Göingegeten är väl närmast Öland) är anpassade till det svenska klimatet.  Saanengeten är, mig veterligt, rejält känslig för väta.

ja visst det därför dom köper just den rasen, men saanen getter get 5 liter per dag/get, det är jo inte bara saanen, det finns anglo nubian, british alpine.

det finns getter som vi har haft men vet inte vad dom hetter på svenska men så här ser dom ut dom ser fina ut och mjölkar bra

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #13 skrivet: 18 aug-12 kl 22:11 »
Caprint Artrit- och Encefalit-virus smittar huvudsakligen med råmjölken, men kan också smitta med blod eller sperma.  Viruset ligger och vilar, ofta i 4-5 år, sen kan det bryta ut med hälta som tilltar, eller hastig avmagring, eller, i enstatka fall, med en förfärlig huvudvärk.  Mig veterligt ingen bot, men man kan rensa ut eländet ur en besättning med mycket arbete, om man vill bevara getternas egna arvsanlag.  Då tar man killingen direkt från modern vid födseln och föder upp på annat än getmjölk.  Jag vet en som gjorde så, och han lyckades väl.

Ojjjj, men vad jag vet är om killingen inte dricker från hans mammas råmjölk så dör den, finns det nånting annat som råmölk för killingar?

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #14 skrivet: 19 aug-12 kl 04:30 »
De måste ha råmjölk, men inte nödvändigtvis från den egna mamman.  Det finns råmjölksersättning (LG produkter tror jag) men min kompis använde nog koråmjölk.  Kalvarna fick getmjölken utan att ta skada.  Efter ett par generationer getter hade han utrotat CAE ur sin besättning

5 liter per dag av en get är nog slitsamt för henne, oavsett om hon är svensk lantra eller saanen.

Utloggad salehauri

• Nykomling
    • Öland
« Svar #15 skrivet: 29 okt-12 kl 18:38 »
nu jäklar, har ringt jordbrukverket och dom ska skicka info om getter och hur ska man tranportera dom sen ska till tyskland och danmark och köpa mjölkgetter  :D :D

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

Ickefungerande startmotor ATV av Qeruiem
[Idag kl. 16:44]

köpa standarden? av Vesta
[Idag kl. 16:42]

Kites dagbok av vallhunden
[Idag kl. 16:37]

kikärtor av kurt
[Idag kl. 15:55]

Ny årentruntbostad av sommarstuga/friggebod av bua