...ja hon är klurig hon! Min Wyandotte höna Lina är helt tokig i att ruva...jag blev varnad när jag köpte henne att hans (säljarens) hönor var helt hopplöst ruvgalna, men jag tänkte "så farligt kan det väl inte vara och dessutom är det ju trevligt med naturligt framruvade kycklingar"

När hon kom hem till oss hade hon precis börjat lägga ägg...efterca 1-2 v var hon fast besluten i att ruva, vi kunde inte hindra henne så hon fick ruva, men inget kläcktes men hon gav sig inte, hon fortsatte ruva tomt...hade ett ica-äggs-experiment på gång i kläckaren då så jag flyttade över det enda ägget med liv i till henne så hon fick ruva resten av tiden på det (ca 1 v) och då fick hon sin efterlängtade kyckling 1 maj....
Kring midsommar var vi bortresta i 2 v och han som passade hönsen tittade inte efter några ägg eftersom hon inte la ägg när hon hade sin kyckling (hon gick ensam då med en tupp och kycklingen), men när vi kom hem låg där 8 ägg i redet...vi plockade bort dem och inte kom där några nya ägg (hon skulle säkert precis börja ruva på dem)...
Sen fick hon flytta in i vårt nya hönshus med den nya hönsgården...inga ägg på flera veckor, men för en dryg vecka sen så kom där 2 ägg 2 dagar i rad; "jippi" tänkte vi "hon är inte sjuk eller nåt"...men så har hon inte lagt några fler ägg sen dess...

vi har letat och letat i hönsgården för det är en del buskar där, men inga ägg har synts till...jag har varit riktigt orolig för henne för tuppen är på henne rätt mkt också..."tänk om hon är sjuk?"....
MEN så idag! Hon är försvunnen, hittar inte henne någonstans! Plötsligt kommer hon fram ur en buske och börjar äta...jag kikar in i busken och jo, mycket riktigt, där har hon lyckats gömma minst 7 st ägg!

Listigt

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra...jag vill ju ha renrasig avel med Brahma och har egentligen inte plats för fler just nu, men det känns samtidigt taskigt att ta äggen från henne nu när hon lyckats gömma dem så bra och varit så listig

Får ta ett snack med min sambo och bestämma mig sen för hur jag ska göra...får väl sälja dem som blandras-ungdjur sen om inte annat...
Var bara tvungen att skriva av mig lite