collapse

Författare Ämne:  Kreativa förslag till bolåda  (läst 1928 gånger)

Utloggad tessg

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 114
    • -
Kreativa förslag till bolåda
« skrivet: 04 aug-12 kl 15:00 »
Jag är så vansinnigt kass på att snickra. Funderar på om det finns något färdigt man kan använda som bolåda?? Någon slags låda, förpackning,något, som man typ bara behöver ställa uppochner och göra ett ingångshål i? Och som såklart inte blir söndergnagt på en vecka... Det enda jag kommer på är typ gamla sockerlådor, men det är ju så inne nu så då kommer man väl till och med billigare undan om man anlitar en snickare...
Hoppas på kreativa förslag!!
Kaniner: Vit Lant.
Nästa projekt: skaffa höns!

Utloggad Henrik Penrik Filivilivenrik

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3651
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kreativa förslag till bolåda
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 15:03 »
Pallkragar kanske?
Undvik alkohol, kvinnor och deadlines.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 17:24 »
Jag fick en trälåda som innehöll en sån där fyrverkeritårta i utbyte mot några honungsburkar. När fyrverkeriet var avfyrat blev lådan en utmärkt redlåda.

Vilken liten låda som helst kan användas, t.ex. gamla byrålådor.

Utloggad Blåsippan

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 64
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 17:29 »
Jag har ganska goda erfarenheter av plastdunkar som det varit melass i.  Någon enstaka gång har jag kostat på arbete och gjort noga ren en smörjoljedunk.  Hål för ingång, lappen kvar som litet tak över ingången, några hål i varje hörn av golv och tak för fukt att passera ut.  Binder fast med snören så den inte kan välta.  Honorna har godkänt anordningen och bäddat där inne åt sina små.

Men jag har mellerudare, så de är inte så stora.  En BJ får inte rum i en sån.

Några gånger har jag även kört med engångs:  Pappkartong!  Men dom säckar ihop efter en enda kull!
Vi är ett syskonpar som arrenderar en gård tillsammans.

Utloggad tessg

• Forumstammis
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 aug-12 kl 08:09 »
Jag håller på att bygga burar av pallkragar, så jag behöver något mindre som bolåda. Fast man kanske kan kapa dem lite, och liksom använda ett hörn som stomme och snickra vidare på den? Bättre än att snickra från scratch i alla fall.
Melassdunkar... Gnager de inte på plasten? Jag använder ingen melass, men kom på att mina barn har färgglada plastbackar från Ikea, kanske en sån skulle funka om de inte gnager på plast??
byrålåda var ju en bra ide, tänker bara att de blir lite låga? Såklart finns det olika storlekar, men lådorna i mina byråerär rätt grunda. Finns det någon minsta höjd för att det skall accepteras av honan?

Utloggad Gille

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1257
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 aug-12 kl 08:17 »
Byggs nya burar är mitt tips att göra en bodel. Jag har haft stor framgång med mina avelsburar med två rum  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1671
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-12 kl 08:25 »
Katttoalådor med tak. :) Kan användas med eller utan botten och oftast ventilerade i taket (men buren måste ju ha tak då). Lätta att rengöra. Har även haft transportboxar för katt men de har för mycket ventilationshål och känns inte ombonade.
« Senast ändrad: 06 aug-12 kl 08:31 av Helena R »
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

Utloggad Gille

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1257
    • -
« Svar #7 skrivet: 06 aug-12 kl 14:00 »
Jag har testat kattlåda av plats o dem flyttade honorna bara runt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1671
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 aug-12 kl 14:19 »
Jag har testat kattlåda av plats o dem flyttade honorna bara runt.
Jo iofs är de lätta men jag tycker inte det gör så mycket så länge de inte välter. Annars kan man säkert binda fast den på nått sätt eller fylla med sand i botten så det blir lite tungt (med halm på såklart)
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 aug-12 kl 15:47 »
Sätt fast lådan med en liten skruv direkt i burväggen.

Utloggad roma.bos

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 69
    • -
    • Stuga Nossan
« Svar #10 skrivet: 07 aug-12 kl 22:40 »
Hej,
IKEA har en låda med lock som är perfekt till bolådan.Fick tips på en sida på Facebook.
Se den här länken.Måtten passar till Dvärgvädur.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30170864/
Lycka till!

Utloggad tessg

• Forumstammis
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 aug-12 kl 08:05 »
Den var fin! Kan den passa till vit lant tro?

Utloggad Eurydike

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 299
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 08 aug-12 kl 10:26 »
Det finns en kille i skåne (tror jag det var) som snickrar jättefina värpreden till höns. Kostar 35-40 kr någonting beroende på storlek. Dessa borde gå utmärkt att använda om man bara minskar ingångshålet lite. Ev. kanske han rent av kan snickra kaninbon också. Nu har jag tyvärr inte hans nummer, men han brukar tex vara på hönsutställningen i Huseby i Oktober/November. Annars finns det folk här på Alternativs hönsforum som har hans nummer.  :)

Utloggad Blåsippan

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 64
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 08 aug-12 kl 10:40 »
Å, mina kaniner är visst snällare än genomsnittet.  Era kaniner gnager på plast, det tänkte jag inte på ...  :-[

Kanske man skulle starta en tråd om hur mycket dom gnager på en bolåda av plast om dom har massor av annat att gnaga på och sysselsätta sig med?  Kanske det kan vara skillnad på raser, bostadsyta eller hur mycket tid skötaren kan använda till varje enskild kanin, det vore värt att ta reda på.

IKEA-lådan:  "I den här lådan kan du förvara dina tidningar, tidskrifter, kaniner, foto eller andra minnessaker. "
Vi är ett syskonpar som arrenderar en gård tillsammans.

Utloggad Skogsvilde

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1665
  • Skitnödighet löser man på dass!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 aug-12 kl 19:13 »
att snickra en bolåda är enkelt.
ta tex råspånt den  är oftast ca 11 cm bred, säga av i lagom längd 35 cm till gottisar 3 i bredd sedan sågar du till 2 stycken som  är 33 cm dessa skall bli tväror i botten.
Sedan tar man den grövre kvartstaven 2 bitar som är 35 och en som skall in i mellan.  till tak kan man ta masonit eller kartong. 35 cm bred och om man mäter så skall höjden nog vara 30 cm på hlgste eller 25 beroende på hur stor ninisen e. klipp av på bra längd och spike eller skriva ihopa lådan. skär av noten på den siddan den finns på botten plattan , spika fast kvartsastavsbitarna och fäst ena sidan av masoniten vik över och fäst andra sidan. nu har du en tunnel. passa till en bit masonit mot gaveln och såga till.  klart.  ;D

man kan ta postens lådor då krävs det att du har en skiva till tak och tar upp ett hål.  osv osv.  kaninerna är inte alls kräsna.

plasten kan ge sköna vibbar i tänderna därför tuggar dom sånt.
Jag ansvarar bara för det jag säger.
Inte för vad din uppfattningsförmåga.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 aug-12 kl 20:18 »
Här är en bild av en enkel lådmodell. Den är mycket kraftig och dessutom billig. Lådan på bilden är åtta år nu och fortfarande i bruk, vilket jag inte tror IKEA-lådan kommer att vara.

Utloggad Eurydike

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 299
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 08 aug-12 kl 20:20 »
Här är en bild av en enkel lådmodell. Den är mycket kraftig och dessutom billig. Lådan på bilden är åtta år nu och fortfarande i bruk, vilket jag inte tror IKEA-lådan kommer att vara.
Det ser precis ut som ett hönsrede  :) Vill kaninerna ha så stor öppning?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 aug-12 kl 20:57 »
Det ser precis ut som ett hönsrede  :) Vill kaninerna ha så stor öppning?

Om man vänder den med baksidan ut mot dörren kommer honan att proppa lådan full med bös så att den blir lagom trång. Eller så bygger hon boet någon annanstans, det går inte att bestämma var hon skall göra det.

Utloggad tessg

• Forumstammis
    • -
« Svar #18 skrivet: 08 aug-12 kl 22:49 »
IKEA-lådan:  "I den här lådan kan du förvara dina tidningar, tidskrifter, kaniner, foto eller andra minnessaker. "

;D ;D

Utloggad tessg

• Forumstammis
    • -
« Svar #19 skrivet: 08 aug-12 kl 22:52 »
Skogsvilde; jag tror säkert inte det är så svårt, men; 1) jag är talanglös snickare, och 2) jag har två småsmå barn som ska vara med mamma på ALLT, typ dygnet runt. Blir hopplöst när man inte kan ta fram varken såg, hammare, skrvmejsel eller annat farligt... ;D

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 16
Postad av: Tösen
i: Höns
Lilla Ellen är en av favorithönorna