collapse

Författare Ämne:  Tibetanska terriervalpar  (läst 508 gånger)

Utloggad guidedogs

• Nykomling
  • Antal inlägg: 2
    • Västerbotten
    • Guidedogs kennel
Tibetanska terriervalpar
« skrivet: 04 aug-12 kl 10:28 »
Jag har tre hanar av rasren tibetansk terrier. En perfekt gårdvar som inte är allt för stor. Mina vuxna går lösa bland mina frigående höns och än har jag inte haft besök av räv eller andra predatorer. Tibetanerna larmar om det nåt som inte står rätt till. Mamman till valparn har också burit in kycklingar som kommit på villovägar utan att skada dem. Hon bär dem varsamt i munnen och kommer in med dem till mig. ;)
En urhund som härstammar från Tibet och som användes av nomaderna för att hålla koll på djuren och larma vid fara. Fanns även i templen som gårdshund. Rasen är mycket gammal och har kvar sina ursprungliga egenskaper. En mellanstor hund på ca 40 cm mankhöjd och ca 10-15 kg beroende på kön. Spänstig och uthållig, gårdstrogen och vaksam men inte reserverad. Mycket trogen sin familj. En mycket bra gårdsväktare som har en stabil mentalitet. Älskar sina uppgifter och mycket sällskaplig.

Så ni som söker en lämplig hund för att hålla reda på era höns, ankor och andra husdjur så kan jag varmt rekkomendera denna ras. Valparna är naturligtvis rasrena och reg i skk. Båda föräldrarna är hälsoundersökta UA och meriterade. Valparna är leveransklara och över 8 veckor och säljs enligt skk regler och avtal.
Mer info på www.guidedogskennel.se
Karina 0941-45013 Finns i västerbotten.
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 10:30 av guidedogs »
Hundar, höns och ankor

Utloggad stjärnfors230

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 74
SV: Tibetanska terriervalpar
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 20:15 »
Är det inte rätt krävande pälsvård på en tibetansk terrier?

Utloggad guidedogs

• Nykomling
  • Antal inlägg: 2
    • Västerbotten
    • Guidedogs kennel
SV: Tibetanska terriervalpar
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 23:39 »
ja det är en pälshund. Den har lång och ganska tjock päls. Men ändå väldigt lättskött. Borstar man igen pälsen ordentligt mellan varven så är det inga problem. Samt badar den ungefär en gång i månaden. När valpen växer och börjar lägga om till vuxen päls får man borsta lite nogrannare. Men det är en lätt päls med tanke på att det är en långhårig hund.
Hundar, höns och ankor

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 55
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 59