collapse

Författare Ämne:  NZR utseende  (läst 1126 gånger)

Inloggad Jennim

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 180
    • Västmanland
NZR utseende
« skrivet: 02 aug-12 kl 17:36 »
Har googlat bilder av new zealand red kaniner och tycker att de ser ut väldigt varierande. Vissa ser ut väldigt klumpiga i huvudet och andra mer smäckra. Bifogar bilder av min hona och tar gärna emot tips vilka är hennes svagheter i utseende mässigt.

Sen en annan sak som inte blir klok på. Om man parar nzr med en nz (som ser ut röd men kommer från blandfärgare föråldrar) och alla deras avkommor ser ut röda får man då kalla de nzr eller bara nz?

Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och en flock höns (araucana, plymouth rock och grönvärpare). Liten uppfödning av new zealand red kaniner.

Utloggad LillaSophie

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2383
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: NZR utseende
« Svar #1 skrivet: 02 aug-12 kl 20:17 »
ja, kroppsformen är ganska olika beroende på om det är utställningslinjer eller produktionslinjer eller en salig blandning av båda. vad gäller huvudformen så tycker jag att köttlinje-nz har mer långsmalt huvud än utställningsvarianten som jag tycker är lite mer trubbig och rund, men det varierar säkert också eftersom det ju saknar betydelse i köttproduktionssammanhang.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Utloggad Gösta

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1464
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 11:53 »
DEt finns två linjer av NZ En Europeisk och en Kanadensisk linje. Den senare är lite muskulösare och något tyngre.
Vidare finns det olika linjer i färgdjup på NZR. En ljus och en mörk variant.
Huvudformen skiljer sig mellan hanar och honor. Honan har ett spetsigt huvud men hanen har ett rundat huvud.
Rasen finns också sedan 10 år i en svart resistent variant som tråkigt nog inte accepteras i utställning. Pälsen på dessa är fantastiskt vacker!
Gösta

Utloggad tessg

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 114
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 13:27 »
Gösta; har du nz i din produktion? Och vad är den svarta varianten resistent mot? Eller menar du att det är ett recessivt färganlag?
Kaniner: Vit Lant.
Nästa projekt: skaffa höns!

Utloggad vårlängtan

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 289
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-12 kl 14:00 »
Jag tycker att hon är en vacker hona. Hur gammal är hon? (Mina hannar hade ju ett bredare huvud och kraftigare kropp, men så ska det ju va)
Njuter av värme och allt det gröna!

Inloggad Jennim

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 180
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 23:55 »
Va bra att hon ser fin ut  :) Tror hon är född runt januari.

Någon som vet svaret i den här frågan?
Sen en annan sak som inte blir klok på. Om man parar nzr med en nz (som ser ut röd men kommer från blandfärgare föråldrar) och alla deras avkommor ser ut röda får man då kalla de nzr eller bara nz?
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och en flock höns (araucana, plymouth rock och grönvärpare). Liten uppfödning av new zealand red kaniner.

Utloggad LillaSophie

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2383
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 05 aug-12 kl 08:04 »
för korrekthetens skull skulle jag kalla dem för enbart nz. jag kan nada om färggenetik, så jag vet inte hur pass hypotetisk frågan är, men det kan ju poppa upp andra färger längre fram, vilket kan bli svårt att förklara om man sålde de som nzr, alltså nz som bara bär på rött. å andra sidan tror jag att det bara är utställningsfolket som verkligen bryr sig om färgerna bakom och som skulle ha synpunkter på sånt och då är ju inte problemet lika aktuellt. undrar om det ens går att blanda en nzr och en nzw och fotfarande få de reggade som renrasiga men med färgfel eller hur det blir.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Utloggad Edgar

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2740
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 05 aug-12 kl 10:33 »

SKAF anser att nzw och nzr är olika raser. Per definition blir då avkomman blandraskaniner.

Jag menar att om man parar en nz med en annan nz, så blir avkomman också nz. Jag hade kallat alla kaninerna new zealand, utan färgtillägg.

Utrikes finns den svarta varianten godkänd, en blå variant utreds, och brokade har jag sett ett standardförslag på.
« Senast ändrad: 05 aug-12 kl 10:38 av Edgar »

Utloggad Gille

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1257
    • -
« Svar #8 skrivet: 06 aug-12 kl 08:20 »
Kort. Röd + röd ger bara röd. Men finns vitt bakom kan vita dyka upp.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Utloggad Beisla

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 183
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-13 kl 07:59 »
Min honas kull på 9 stycken innehåller en med stora vita fält. Pappan är ett praktexempel form och färgmässigt, djupt röd utan andra inslag. Honan har lite "tråkigare" färg med lite inslag av svarta hårtoppar (ja, eller vad man nu använder för termer). Enligt säljaren av avelsparet så var båda NZR. ???
Fast nu spelar det ju mindre roll eftersom jag mest ska äta ungarna själv.
Det som varit uppenbart är ju att när folk kollar ungarna så är det den vit-röda de faller för, för den är annorlunda. så om jag säljer till sällskap så är den först att försvinna...
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1670
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-13 kl 21:06 »
Gösta... Och vad är den svarta varianten resistent mot? Eller menar du att det är ett recessivt färganlag?
Det undrar jag också
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 21
Postad av: Amanda
i: Höns
Hedemorakycklingar

Visningar: 15
Postad av: Amanda