collapse

Författare Ämne:  Transport av gässlingar från Gotland till södra Sverige  (läst 578 gånger)

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8323
    • Skåne
Jag vill ha hjälp att få några gässlingar från Gotland till Halland, västra Blekinge, södra Småland, Skåne, där jag kan hämta upp dem. Jag bor själv i nv Skåne. Jag är beredd att betala ganska bra för den djurvane som på ett tryggt och djurvänligt sätt kan transportera djuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
SV: Transport av gässlingar från Gotland till södra Sverige
« Svar #1 skrivet: 05 aug-12 kl 16:32 »
Putt!

Det skulle verkligen vara jättebra om någon kunde ta med sig några gässlingar från Gotland till sydsverige. Jag kan tänka mig att åka en bit för att hämta upp dem, och jag kan betala bra till den som är beredd att ta besväret att hålla bilen sval och pausa för att ge djuren vatten någon gång under färden.

Ett fåtal mindre gässlingar luktar inte nämnvärt och går bra att transportera i typ en hundtransportbur. Några timmar efter att gässlingarna lämnat bilen kommer inte ens den mest doftkänslige att känna någon lukt i bilen. (Det finns såklart risk att allergiker reagerar även senare, men den djurvane person som jag tänker mig som transportör har antagligen redan allergener i bilen  o:) )
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 15:54 »
Putt!

Inga sydsvenskar som ska till Gotland på semester? Eller gotlänningar som ska till sydsverige?

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 aug-12 kl 18:14 »
Putt!

Inga sydsvenskar som ska till Gotland på semester? Eller gotlänningar som ska till sydsverige?

Utloggad WildHeart/WheelHouse

• Nykomling
  • Antal inlägg: 3
  • Alternativ på mitt eget lilla vis
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-12 kl 06:44 »
Hej ieenilorac,
har dina gässlingar fått skjuts än? Hur MÅNGA är de? Jag har egentligen inget ärende söderut (bor strax utanför Stockholm), men om det är tiden som saknas för att du ska hämta dem själv, så kan jag göra det åt dig om du vill stå för färje- och bensinkostnaderna. Mejla mig om det verkar intressant. I bästa fall kanske jag kan plocka upp en samåkare på vägen, och sänka bränslekostnaden,  om inte gässen tar upp all platsen förstås:)
Vänliga hälsningar,
Jonas
“Life is too short to be little. Man is never so manly as when he feels deeply, acts boldly, and expresses himself with frankness and with fervor.”- Disraeli
"The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell or a hell of heaven."- Milton
"Pain is inevitable, suffering is optional."

Inloggad ieenilorac

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 aug-12 kl 10:23 »
Det rör sig om ca 4 gäasslingar, de får plats i en transportbur till en mellanstor hund.

Jag har ingen aning om vad det kostar med färja till Gotland, jag kan betala en bra slant, men hade inte tänkt mig att betala hela resan. Bäst vore ju om någon hade ett annat ärende och ville ta med sig gässlingarna samtidigt. Typ 2000 kr kan jag tänka mig att betala, och det är kanske lite förhandlingsbart.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

Svensk vit lantras? av GreenGrove
[Idag kl. 16:28]

Dax igen .. av besk
[Idag kl. 16:21]

Drake som hackar sönder ägg av FM
[Idag kl. 15:51]

Inte bara honung - film av Markus Imhoof av mantis777
[Idag kl. 15:47]

Begränsa jordgubbarnas spridning av Angua