collapse

Författare Ämne:  Lite FÖR närgången ungtupp 11 veckor... Vad göra ?  (läst 2172 gånger)

Utloggad Marielle

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 428
  • Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Efter att ha sålt 2 av våra 3 ungtuppar (och 1 höna, )har nu den kvarvarande tuppen ändrat beteende ganska tvärt... När de fortfarande var 3 tuppar, var " Elmer" den som tog minst plats och var undfallande. De är präglade på mig sedan en veckas ålder och jag har verkligen försökt få dem tama och trevliga. Nu går "Elmer" med 2 höns i samma ålder. Han är väldigt närgången/ nyfiken, men det blir  nästan för mkt !  Rör man en höna , kommer han  springandes direkt och blåser upp sig. Sitter jag med barnen i hönsgården för att umgås med hönsen, är han "på" hela tiden. Pickar och tjuvnyper, det känns ju ganska rejält trots att det är en dvärgkochin... ::)
Hur får man honom att sluta nypas ? Barnen är rädda för honom och snart jag med....
Såklart att det blir en nybildning i flocken, det förstår jag, men vi " hotar" väl inte hans lilla flock bara genom att sitta i hönsgården ? Jag menar, inte så att han behöver försvara dem ?  Han känner ju oss så att säga.  Kan det bli bättre eller sämre om jag sammanför fler höns i flocken ? ( om jag nu får tag i några att köpa nångång... :-\)

Utloggad turinge

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 141
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Lite FÖR närgången ungtupp 11 veckor... Vad göra ?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-12 kl 23:00 »
Min lilla dvärgkochintupp i ungefär samma ålder har också blivit tuffare och tuffare. Han har gjort mkt närmanden tidigare och mer och mer nypit eller rent av "anfallit" fingrar och kläder. Barnen, som är över 18år, och som tidigare hade honom som favorit vill nu att jag säljer honom. Jag började i går med att ta honom i handen och lägga honom upp och ner och hålla kvar en stund, alt "nypa" tillbaka. Med det menar jag att jag tar tag i honom uppifrån och motar bort honom med handen. Då kommer jag ovanifrån, och han bits mest när man vill klia honom på bröstet. Jag tänker mig att jag ska få honom att inse att jag är både större, starkare och högre i rang. Efter att jag bromsat honom ca 5 gånger idag ville han inte nypas längre. Han gick bara runt min hand när jag sträckte fram den till honom. Jag hoppas att det fungerar med andra personer också.
Jag har det mesta jag behöver utom en kärleksfull och vettig man att dela det med!

Utloggad Marielle

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-12 kl 23:06 »
Det här är min personliga favorit också....tar emot att ens tänka tanken på att inte ha kvar honom, samtidigt vill jag att det ska  vara tryggt att vistas bland hönsen.
Vända honom , menar du hålla honom liggandes I handen så ?  Det har jag gjort sedan de var pyttesmå....får testa mota-bort-varianten istället. Lite skraj att han ska flyga på mig då  bara , feg som jag är ;D

Utloggad turinge

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 141
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-12 kl 22:38 »
Ja, jag menade att lägga honom på rygg i handen, men mota bort honom med att göra handen/dig stor och lite ovanifrån. Spela samma regler som han spelar, fast vinn  ;D. Inte gör det ont att bli nypen av så pass små och unga djur så stå på dig lite bara, mota undan och var konsekvent så tror jag det blir bättre i alla fall. Det är som med att alla ungdjur, de ska testa gränser.
Jag har det mesta jag behöver utom en kärleksfull och vettig man att dela det med!

Utloggad Stellan_J

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 614
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Utloggad Marielle

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 12:32 »
Hahaha  onödigt med en SÅ stor gryta till en dvärg  ;D

Utloggad Snuzer

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 594
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • Past Seasons
« Svar #6 skrivet: 29 jul-12 kl 13:13 »
Jag gör aldrig mina tuppar tama. Tvärt om, de ska gå undan för mig. Inte var räödda men gå undan när jag kommer. Tycker det ofta verkar så att tuppar det gullas med lär sig hota och blir folkilskna. Men det kan självklart indviduellt också.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Utloggad Lycka

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4239
    • Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-12 kl 14:56 »
Håller med, jag gullar inte med vare sig höns/tuppar.
De får godsaker så de kommer.
Tupparna ska sköta om hönsen, vill inte ha några gosedjur.
Hedemorahöns

Utloggad shelale

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 452
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-12 kl 15:04 »
Ja faktiskt sedan mina föräldrar har fått en "attack tupp" så har de inte förlorat några höns till höken. Innan försvann de var o varannan vecka. Men det är i o försig inte så kul att få "smisk" varje gång man ska gå in i hönsgården. Barnen är iallafall förbjudna att gå in i hönsgården eftersom tuppen hoppar på alla som går in. Men nu har de tänkt om istället för att ha en snäll tupp som "låter" räven o höken ta några höns då & då så står de ut med  (:) elaka tuppen istället. 

Utloggad Ronny

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1484
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 15:13 »
Håller helt med Snuzer och Lycka. Lagom är bäst. En tupp med normalt beteende ska dock inte oprovocerat attackera människor om man inte hotar hans hönor. Tar man upp dem och håller på, får man skylla sig själv, speciellt om de ljudligt protesterar. En bra tupp ska försvara sina hönor.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Utloggad Fru solvända

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 779
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-12 kl 09:35 »
Låter som tuppen försvarar sin flock? Kanske ser er som hot? Han kanske tror att ni ska ta fler av hans kompisar för honom?.
Håller med om "gullandet", undvik gulla med handjur, gulla istället med hondjur..!Det blir lätt problem om man gör handjur för tama, gäller i största allmänhet handjur av olika djurslag. Tuppen vill säga något med sitt beteende, han vill ha sina hönor ifred. Förstår att barnen vill hålla på med hönsen..Mina barn är precis som dina..Mitt förslag är att ni umgås med Elmer och hans damer med nät emellan, sitt utanför hönsgården och prata och mata dom, det är mysigt det med, och det gör säkert Elmer lugnare med..
Annars är mitt råd att byta ut tuppen, men du verkade tycka så mycket om Elmer, och ville väl ha honom kvar?
« Senast ändrad: 31 jul-12 kl 09:11 av Fru solvända »
Den stora äran är inte att lyckas, utan att resa sig, när man har fallit..

Utloggad Ek

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 163
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-12 kl 10:36 »
Har en tupp som är totalt folkilsk. Han lever på lånad tid då hans arvtagare led ond bråd död. Har nog testat alla knep som finns att fostra han. Han låter mig vara ifred om jag inte kommer i andra kläder och rör mig lungt . Men pensionärer älskar han att spöa tog en 80årig häromdagen som trodde trots varningar att en tupp är inget och vara rädd för.. Men om du är rädd redan nu för en tuppkyckling ska du nog inte försöka ens.Och det där med att sticka fram handen och klian på bröstet är nog väldigt effektivt om du vill trigga igång han.

Utloggad Marielle

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-12 kl 15:27 »
Har en tupp som är totalt folkilsk. Han lever på lånad tid då hans arvtagare led ond bråd död. Har nog testat alla knep som finns att fostra han. Han låter mig vara ifred om jag inte kommer i andra kläder och rör mig lungt . Men pensionärer älskar han att spöa tog en 80årig häromdagen som trodde trots varningar att en tupp är inget och vara rädd för.. Men om du är rädd redan nu för en tuppkyckling ska du nog inte försöka ens.Och det där med att sticka fram handen och klian på bröstet är nog väldigt effektivt om du vill trigga igång han.

Hade tuppen varit totalt folkilsken, skulle jag inte ens fråga vad jag skulle göra med honom.
Ingen som  kliar honom på bröstet heller, var fick du det ifrån ?  ???
Har fått hem en vuxen höna med kycklingar nu, Elmer har lugnat ner sig  betydligt !

Utloggad henrietta70

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 230
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 30 jul-12 kl 20:28 »
Linkoso har beskrivit hur man ska gå till väga, finns på hennes hemsida:

http://honsitrunsby.webs.com/

Direkt:
Dominera en kaxig tupp

Har även läst att ibland utvecklas tuppar som man kelat mycket med som små och som varit mycekt kelna tidigare - att bli folkilskna senare. Det finns i vart fall flera som har erfarit detta. Så bara därför har jag tagit det extra försiktigt med tuppkyllingarna.

Utloggad Marielle

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 30 jul-12 kl 21:06 »
Det ska jag ta till vid behov !  Det är ju lite svårt att veta vilka som är tupparav dessa små dunbollar... :-\  Jag vill gärna ha någorlunda hanterbara djur. Har just fått hem 2 st kycklingar på 9 veckor, de är TOTALT ohanterade, helt " galna" .... ::)

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10326
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 30 jul-12 kl 21:51 »
Hehe, dödsdom... Kan tala om att den där tuppen lever än (och har faktiskt inte heller lyckats hitta något bra i ersättarväg).  :-[ Han är numera en väldigt snäll tupp när det gäller både människor (iaf. mot mig  :-X kan inte lova att han är helt säker med andra människor) och andra främmande tuppar (har aldrig slagits med nya individer). :) Denna tupp var aldrig någon "gosetupp" utan snarare tvärtom. Har förutom denna grabb varit med om ca 4 tuppar till som varit "arga" (de gör väll egentligen bara en del av sitt jobb, skydda flocken ::) ;) dock brukar detta inte vara så uppskattat utav många människor, iaf. inte om det handlar om större tuppar  :-X) och av dessa 4 har faktiskt 3st varit dv kochin (en som hade en period i tonåren som gick över ganska snabbt, en som pojkvännen hade som nöp en i vaderna när man plockade ägg o en liten jäkel som flög på o slogs som f*n mot ens hand som 5 veckor gammal bara  >:D när man skulle sätta ned handen o ta upp vattenautomat eller annat!) Har läst om rätt så många som råkat ut för just ettriga tuppar av rasen dv kochin. 

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Utloggad henrietta70

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 230
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 30 jul-12 kl 22:25 »
Nej det stämmer - man vill gärna ha höns och tuppar som går att hantera som vuxna, inte minst när de måste behandlas eller när de är sjuka.
Men hos vissa individer är det kanske bäst med lagom dos av gos =O) Vad DET nu kan vara.

Utloggad Marielle

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 31 jul-12 kl 06:56 »
Som sagt, sedan monsterhönan ( gammelsvensk dvärg...) med 2 pyttekycklingar kom in i huset  ;D
Tycker nästan synd om mina 12 veckors... Hon är inte elak, bara blåser upp sig som en påfågel, hehe  ;D
Hon har tom lyckats ta deras sovplats på golvet !  ( fattar inte varför de ignorerar sovpinnarna ?)

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 jul-12 kl 08:51 »
Nej det stämmer - man vill gärna ha höns och tuppar som går att hantera som vuxna, inte minst när de måste behandlas eller när de är sjuka.
Men hos vissa individer är det kanske bäst med lagom dos av gos =O) Vad DET nu kan vara.

Jag gosar aldrig med mina höns men har aldrig problem med att ta upp dom om de behöver behandlas eller tuppar som ska slaktas.

Jag har oxå dålig erfarenhet av dvärg cochin tuppar, ja dvärgtuppar öht.
Självklart ska barnen kunna gå in till hönsen o plocka ägg, mata osv så uppvisar en tupp aggressivt beteende här så blir han huvudet kortare direkt. Blev själv väldigt skrämd som liten och det var svårt att komma över.

Mitt tips är att ha fler än 1 tupp, då verkar de ha fullt upp med o hålla koll på varandra.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10326
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 31 jul-12 kl 09:08 »
Hon har tom lyckats ta deras sovplats på golvet !  ( fattar inte varför de ignorerar sovpinnarna ?)

Hönor med kycklingar brukar ofta tussa på golvet så de små kan värma sig under henne. Att flyga upp på pinnen när kycklingarna är små dunbollar bara funkar ju inte så bra, de kan ju inte följa efter mamma och även om de skulle lyftas upp på pinnen är de så svajjiga under första tiden att risken att väldigt stor att de faller ned o sedan inte kommer upp själva igen. Har haft en höna som började sätta sig på pinnen redan när kycklingarna var bara 1 vecka gamla, kom ut på morgonen o hittade hönan satt på pinnen, kycklingar stod och pep i en tjock bunt för o hålla värmen nedanför och en hittade jag helt slö, kall o nästan död!!  :-\ Andra hönor jag haft som gjort försök att sitta på pinne första tiden efter bollarna kläckts har ju hoppat ned igen efter ett tag när hon märker att de aldrig kommer upp till henne o piper efter henne, men inte denna höna. :P Pojkvännen har också råkat ut för en höna som flög upp och tyckte de skulle sova på takbjälken första dagen kycklingarna lämnat boet *suck* :P

Nu är ju dina kycklingar 9 veckor (? eller vad var det  :-[) så om pinnen inte sitter så högt upp eller om de har hjälp av flera lägre pinnar borde de inte ha några problem o komma upp, men ofta kan vanan att sova på golvet sitta kvar väldigt länge. Vissa raser kan vara lite trögare än andra också (större tunga raser, dv silke *de kan inte ha pinnarna högt då de inte kan flyga* dv kochin tycker jag också kan vara lite sega ibland) att komma på o sova på pinne. Du kan ju börja med att lyfta upp de på pinnen om kvällarna så att de sitter kvar där om nätterna, efter några dagar så brukar de ha klickat till o de flyger upp själva. Dock så har jag läst att det inte ska vara bra för ungdjur att börja sitta på pinne för tidigt, att risken ökar att de kan få deformerat bröstben?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

förnya min maskkompost av tonka
[Idag kl. 17:25]

Dax igen .. av Nina W
[Idag kl. 17:19]

Inte bara honung - film av Markus Imhoof av forestman78
[Idag kl. 17:17]

Hästhosta. av Nina W
[Idag kl. 17:07]

hönsbytardag Labbo, Örbyhus av Ivan