collapse

Författare Ämne:  Byledagen 29:e September 2012 (Foton från dagen uppe)  (läst 18843 gånger)

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10323
    • -
    • Höns i Trunsby
Byledagen 29:e September 2012 (Foton från dagen uppe)
« skrivet: 21 jul-12 kl 21:00 »
Då var det bestämt! Om ingenting oväntat händer (vilket det förhoppningsvis inte gör!) så är det den 29:e September 2012 mellan klockan 12 - 15:00 som gäller för våran nästa Byledag. :) Detta blir då våran sjunde Byledag.

Som vanligt så är alla välkomna, även de som bara vill komma o titta. Mat o fika kommer att finnas och förhoppningsvis så kan vi nog få se ytterligare en liten eldblåsarshow av våran vän Andreas. :) Ev. så kommer en trubadur också.

Glöm inte bort att dagen inte endast handlar om fjäderfän utan söker ni något annat eller har något annat till salu t.ex. frukter, grönsaker, plantor, ostar, hantverk m.m - eller andra smådjur som kaniner så tveka inte o skriva in er på önske eller säljeslistan. :) Kan säga att den där marmeladen o getosten som togs med förra gången var helt suverän och hoppas på att det kan dyka upp något sådant denna Byledag med! ;D Avelsägg brukar kunna vara uppskattat också!

Dagen kommer att som vanligt äga rum ute i Byle (karta o adress kommer upp lite senare) som ligger på gränsen mellan östergötland/sörmland, ca 7km ifrån Vingåker. :)

Lite nytt för denna gång är att vi lyckats ordna några parkeringsplatser till. Dessa platser kommer ej ligga på samma gård som dagen är på utan 150meter ifrån, vi kommer också att sätta upp parkeringsskyltar med pilar mot stället. :)

Adress till byledagen:

Skedevivägen Byle Östergård 414 643 94 VINGÅKER

Kartor

Koordinater till Byledagen för er vars GPS:er inte hittar adressen:

RT90: X: 6540142, Y: 1500123

WGS84: Lat N 58° 58′ 58″Lon E 15° 48′ 26″

Decimal: 58.9830, 15.8073

Paddockens parkeringsplatser är ämnade främst för säljare men i mån om plats så är även andra välkomna att parkera i paddocken. Säljare är som vanligt välkomna någon timme - halvtimme tidigare för att förbereda sig, dock får ingen försäljning ske förrän klockan slagit 12 .

Livdjur som tas med ska vara pigga o krya. Undvik att gå och pilla från djur till djur och om möjlighet, ta gärna med någon egen liten tub/flaska handdesinfekton. :)

Uttag finns för de som behöver el till t.ex. lampor.

För er med Facebook (mer info kommer dyka upp här med) - http://www.facebook.com/events/310547539044314/

Välkomna! :)

Här under ser ni Önske/Säljeslistan för Byledagen den 29:e Sep. Skriv i tråden eller skicka PM så skriver jag in er i listan/listorna.

SÄLJES

Linkoso: Ev. avelsägg av svart dv kochin, Serama, Japansk vaktel, kötthöns (Cou - Nu o Cou - Nu korsat med Ross)

Jan98:
VAKTLAR
Fläsk vaktlar
Kinesiska Dv. Vaktlar
Honungs färgade Japaner/Jumbo vaktlar
Vilt färgade  Japaner
Några vita vaktlar jätte sällsynt ras kommer inte på namnet ska ta reda på det innan byle dagen.

finns massor med avelsägg från alla mina raser dem är sotterade efter ras och färg

HÖNS
ev: 2 st Faveroll (eller hur det nu stavas)  :-[  dem är nu 4a veckor och c 8 v i på byle dagen
1 Vuxen Australorp höna
1 12 veckors Australorp höna

ANKOR

Löppankor Honor/Hanar jätte stora blir dem dem kommer vara mellan 12-16 veckor i byle
Myskankor Honor/Hanar små myskankor   dem kommer vara typ vuxna i byle

det blir säkert mer jag tar med än jag har skrivit upp

Jamila (Mamma)

har gottlands kaniner hanar i olika färger till Avel till salu i byle
det blir väll kanske lite småprylar

Magnushaglund: Brahmakycklingar, ca 2 månader gamla. Ev. dv kochin o japansk vaktel.

Travelerhorses: Hör av er till Neinor vid intresse av gäss, peking, mysk, cayugaankor och kalkoner

Krågedal: Kindahöns och tuppar (genbank), Gotlandskaniner (genbank), super 10 o forever produkter

Libban: Ev. kycklingar av pavlovskaja, loppisprylar o perennaplantor

Eva R: Kycklingar av svart och blå kopparmaran och blå o svart araucana, getost, redlådor för kaniner, mat och vattenflaskor.

Annzoo: Blandraskycklingar av brahma, hedemora, holländsk vithätta/paduan, renrasiga dv kochinkycklingar, blandade tuppar exempel - dv kochin, grönvärpare, ev. Sebrighttupp, förhoppningsvis avelsägg av Brahma o Araucana

Vattenautomat (22 liters från granngården)
Ev. en äggkläckare "hova bator 42 helautomatisk, 2 månader "gammal" med 3 års garanti för 1400kr (nypris 2000kr) om intresse finnes!

Fröer från blå akleja, blå riddarsporre, vallmo blandad rosa/lila, fingerborgsblomma

Hönsmamma 11: Ev. röd guld fazan

Cathrin73: Svamp, hedemoratupp (?)

Pippilutt: Pekingankor, Myskdrakar, Vaktlar, ----> pallkrageväxthus <--- Rekomenderar jag *Linkoso* :D, coirblock

Hylletorp: Mignonankor, Gotlandskaniner med genbanksintyg

8zw: Påfågelduvor, gotlandskaniner, gouldsamadiner, kanariefågel - OBS: Gouldsamadinerna o Kanarien måste förtingas om de ska tas med.

carrrrrooooo: Myskbäbisar, tuppar av lohmannkorsning o dv kochin, avelsägg av dv kochin (färgblandad grupp), matägg, vid intresse vuxna myskankor (1.2) och 3st unga pekingankor (honor)

Fjällan Honung (?)

Nordik: Getkött (om vi kommer på någon lösning att få in honom på gården  :-X ... För bred lastbil )

Jonte76 Gul Orpingtontupp, blandrashöns, honung, NZ kaniner (10 veckors ungar), har även japansk vakteltupp av polskt ursprung om någon behöver 100% nytt blod.

Jerker_s: Avelsägg av svart o blå koppar maran (blandat) + kycklingar.

S_Björn: Hedemora (Genbank), avelsägg, ev. honung

Greta7781: Kalkonkycklingar 6 - 7 veckor gamla, kaniner NZ/gotland

Lillasophie:

vaktlar i olika åldrar av båda könen ur två obesläktade grupper. det kommer att finnas både vuxna och unga.
avelsägg japansk vaktel
fyra plymouth rock kycklingar, 8 veckor
2 australorptuppar, 13 veckor
nzr-ungar, 11 veckor. en hane är tingad
om vädret är bra kanske egenodlad zuccini och västeråsgurka

HelenaR: Ev. faverolle/sussexkorsningar, silkeskorsningar

Chicken: 1 - 2 par dvärg kochin (ungdjur), 2 - 3 hedemoratuppar (ungdjur)

Maarkuus: Isbartuppar (ungdjur) svarta o blå om intresse finns, äggkläckningsmaskin hova bator 42 om intresse finns  , så gott som ny, använd en gång, helautomatisk med garanti kvar.

Gallina:

Värphyprider ca 8veckor gamla

1-2 värphöna blandras ca 1år

1 araucana ca 10veckor gammal (kön??)

1 par dvärgar blandning dvärgsilke/serama, tuppen galer för fullt, hönan har inte börjat värpa (såååå fina, kommer från Linkoso :-D)

Jumbo/ Fläskvaktelkycklingar ca 3-4 veckor gamla viltfärgade

Quasi: Förhoppningsvis kycklingar av dv kochin, mille fleur, antwerpen skägghöns, avelsägg av dv kochin, mille fleur och antwerpen skägghöns, 2st dv kochintuppar, 2st leghorntuppar, 1st leghornhöna, fågelbad i betong och dvs. betongalster

Micki o Molly
Ankor i olika åldrar o färger, blandrashöns

Övriga säljesanmälningar: Smycken, japansk vaktel, unghöns av blandras, vithättetuppar, vid föranmält intresse - drakar av cayugaanka, svensk blåanka (ej genbank), isbartuppar (spättade), araucana (blå/vilt med skägg o kvastar)

ÖNSKAS

Greta7781: 2 - 3st fina grönvärpare, Skånegäss

Smajsan: Appenzeller Spetshättad, helst avelsägg

8zw: Kaninburar, hundburar, hundgårdssektioner, fodermorötter, havre, hö av bra kvalité, billigt kött, ev. gotlandshona av färgen chinchilla, alt. hane av chinchilla eller annan fin färg, genbank.

Carrrrrooooo: Gula orpingtonhönor (könsbestämda), viltkött o annan mat, värphöns - helst brunvärpande

Esias och Troy: Paduan

S_Björn: Gotlandskaniner med genbanksintyg, svensk blåanka med genbanksintyg, skånegås med genbanksintyg, pärlhöns samt om någon har i krokarna eller på resan från Stockholm (?) - Byle linderödsvin (genbank).

Annzoo: wyandotte, mille fleur, orpington blandfärgade :  höns kycklingar ägg

Lillasophie:

1 vuxen japansk vakteltupp, gärna vit. mina vaktlar kommer från lillazoo och kvist olsson här på forumet och jag hade velat ha en tupp som ej är släkt med dessa besättningar. även ägg från andra besättningar är intressanta.
avelsägg av kinesisk vaktel eller några hönor med obesläktat tupp.
nz, gärna ungar. jag föredrar vita

Chicken: En grupp japanska vaktlar, gärna blandade färger

Maarkuus: Höns av - svart koppar maran, araucana, faverolle, appenzeller spetshättad

Gallina: Mignonhonor i färgen silvervilt!
En silversvartrandad dvärgwyandotte tupp obesläktad med mina
En fläskvakteltupp i bra storlek ev. även några hönor som är obesläktade med mina

Quasi: Holländsk vithätta dvärg

Lumsätter: Mille Fleur, Dvärg kochin m.m, ev. en kläckare.

Magnushaglund: Frisserad dvärg kochin o ev. någon brahma

Övriga sökesanmälningar: Höns, Ankor, Belgisk Jätte eller Tysk Jättescheck kanin (hona)
« Senast ändrad: 30 sep-12 kl 13:36 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Utloggad LillaSophie

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2383
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Byledagen hösten 2012 (mer info kommer sen)
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 21:04 »
jag kommer om jag inte jobbar ;D och den här gången i tid. :-[
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Utloggad Jennim

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 180
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 02:38 »
Om det blir den 29 så kommer jag.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och en flock höns (araucana, plymouth rock och grönvärpare). Liten uppfödning av new zealand red kaniner.

Utloggad Smajsan

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 964
    • -
« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 13:36 »
Jag kommer  :)

Utloggad jan98

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 847
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 13:54 »
Jag kommer
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Utloggad jan98

• Forumveteran
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 13:55 »
29 blir nog bra  ;D

Utloggad Trolle_85

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Närke
« Svar #6 skrivet: 22 jul-12 kl 15:17 »
Jag dyker nog också upp.

Utloggad Eva R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 jul-12 kl 17:01 »
Det blir perfekt :D.
Jag har mängder med maran- och araucanakycklingar på tillväxt tills dess.
Skriver in med STORA bokstäver i kalendern.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1670
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jul-12 kl 17:35 »
Jag är osäker pga flytt i slutet av aug men om jag har att sälja så kanske jag/vi kommer ändå trots avstånd.
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

Utloggad annzoo

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 14
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 23 jul-12 kl 09:24 »
jag kan komma och har med mig lite till salu!

Utloggad Lelin

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 67
  • Nybliven hönsmamma...
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 23 jul-12 kl 10:30 »
Var är denna Byledag placerad?  :)
Nybliven hönsmamma i villaträdgård... =)

Utloggad FM

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1009
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 jul-12 kl 10:35 »
Var är denna Byledag placerad?  :)

Nära Vingåker / Katrineholm i byn Byle  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Utloggad jan98

• Forumveteran
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #12 skrivet: 23 jul-12 kl 10:42 »
Nära Vingåker / Katrineholm i byn Byle  :)

kommer du ? ^^

Utloggad FM

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1009
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 23 jul-12 kl 10:52 »
Det hade vart superskoj men tror det får vänta till nästa år ;) Hoppas det går bra med crodden :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Utloggad Gräsligt grön

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 14
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 23 jul-12 kl 11:46 »
Ja det kan vi inte missa!

Har eventuellt blandankor/ällingar (Löp/svenskblå) en del med tofs.
Kom just på att det kanske inte kallas ällingar vid den tidpunkten men just nu är de det.

Och är intresserad av Pavlovskaja om nån har.

Kan man beställa bättre väder än sist?  ::)

Hoppas även att Forsa kommer med maskrosmarmeladen.  :D
« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 12:32 av Gräsligt grön »

Utloggad videvi

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 420
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 jul-12 kl 12:39 »
Jag vill komma! Om bäbisen går med på det då.  ;D
Kan ta med mig ett litet gäng "kycklingar" 5 månader gamla då. Är korsning mellan Kindahöns och tysk dvärghöna.

Tyskan i blandningen ger en livlig höna, bra på att leta mat ute, kycklingarna har varit på sin vakt mot skator redan som pyttesmå (har inte förlorat en enda av dom, däremot hade de rena kindakycklingarna inte nån koll alls, tyvärr). Både kinda och tyska ruvar mer än gärna och har varit goda hönsmammor.

Fast om man vill ha lugna och gosiga höns är de helt fel sort.  ;D

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Utloggad jan98

• Forumveteran
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #16 skrivet: 23 jul-12 kl 22:26 »
Det hade vart superskoj men tror det får vänta till nästa år ;) Hoppas det går bra med crodden :)
Hon mår fint hon har fått två pollare som hon hänger med hela dagarna  ;D

Utloggad greta7781

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 35
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 jul-12 kl 08:54 »
VI KOMMER. Kommer att ha kaninungar korsning gotland/NZ till salu. Tar med om det finns intresse. Kommer även ta med en hel del loppis saker. SÖKER grönvärpare.

Utloggad LillaSophie

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2383
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 24 jul-12 kl 09:02 »
@ jan:

jag tror dina två australorpkycklingar får följa med då. de verkar bli två väldigt vackra tuppar. ;D kommer ha med mig vuxna japanska vaktlar, där det går att kombinera obesläktade avelsgrupper.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Utloggad jan98

• Forumveteran
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #19 skrivet: 24 jul-12 kl 09:55 »
@ jan:

jag tror dina två australorpkycklingar får följa med då. de verkar bli två väldigt vackra tuppar. ;D kommer ha med mig vuxna japanska vaktlar, där det går att kombinera obesläktade avelsgrupper.

det är bra  :)

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's potatisland "

Visningar: 32
Postad av: RoHe
i: Övriga odlingbilder
Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 72
Postad av: Amanda