Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på odlingsbar mark  (läst 7833 gånger)

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
Storlek på odlingsbar mark
« skrivet: 21 jul-12 kl 13:36 »
Hur stor odlingsbar mark behövs för att föda en 6-7 personer per år, om man utgår från att man till stor del tänker vara självförsörjande? Jag har hört att 4 pers per hektar är något allmänt snitt man utgår ifrån, stämmer det?

Och om jag får klämma in ett par till frågor, hur lätt eller svårt är det att göra betesmark till åkermark? Och är det egentligen någon större skillnad på betes- och åkermark, och kanske rent av något man skiftar emellan som en del i en växtföljd, precis som vid grönsaksodling? Eller används betesmark ständigt som betesmark, och detsamma med åkermark?

Sorry, ruskig amatör, men mycket intresserad...
Mot vidderna...

Existens?

  • Gäst
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 13:50 »
Arealen är en omöjlig fråga att svara på, och vi har haft uppe den många gånger nu, med vitt skiftande åsikter ;)

Allt beror på vad man menar med självförsörjande. Jag kan t.ex sätta 4 tomatplantor, så får jag så mycket tomater som jag äter på ett år. Men det är ju inget jag överlever på.

Så 4 personer per hektar är ett slags genomsnitt man fått fram genom att dela den mark som finns med antalet människor som finns. Det är iaf min tolkning, och då har du alltså fått med de intensivaste djurfabrikerna, de effektivaste odlarna, och de misslyckade odlingarna.

Så jag skulle för mitt liv inte försöka föda 4 personer på 1 ha. Ett år som i år t.ex, som är lite halvdant..vad gör man då, om skörden slår fel?
Säg att 4 personer skulle äta griskött i ett år, då skulle det kanske gå åt 3-4 grisar. Dom skulle äta ca 2500 kg spannmål, och med en halvdan odling så är det ungefär vad du skulle få fram på 1 ha. Då är alltså hela arealen redan borta, bara till grisfoder.
Sen beror det ju på om man vill ha ved till värme..?
Så nej..vänd på det och säg 4 ha per person, då kommer du närmare sanningen.

Betesmark kan vara gammal betesmark som aldrig varit odlad, och då finns det en anledning till det, och det är oftast att det är väldigt stenigt.
Sen finns det beten som är anlagda på åkermark, men då ser man det, jämnare, mindre sten och kanske stenmurar runt som tyder på att någon odlat där.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 14:36 »
Vad man menar med självförsörjande varierar! Att odla egen potatis och grönsaker kräver inte mycket utrymme och kan ske ganska intensivt med litet planering men om man ska odla spannmål till bröd ökar behoven. Ska man sedan hålla djur (får, höns, kor...) för att producera ägg, mjölk, kött så ökar arealbehoven dramatiskt. Det går åt stora arealer för sommarbete och produktion av grovfoder och spannmål till vinterfoder och halm att strö till djuren.

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 14:55 »
Tack för svar...

Förstår vad ni menar, arealen beror naturligtvis på vad man menar med "självförsörjning".  Och jag antar att 4 pers per hektar inte avser ett mer heltäckande koncept, inkluderat uppvärming (ved osv) eller marginaler för missväxt, utan mer som ett allmänt riktmärke vad gäller grönsaker och rotfrukter samt frukt och bär på sommaren, kanske även några fjäderfän som genererar lite kött och ägg. Vad vet jag...

But I catch your drift, som man säger...

Själv har jag planer som tangerar en del av allt det här, när jag väl kommer till skott, just nu samlar jag på mig så mycket info jag bara kan. Sen blir det "övning ger färdighet" som gäller...
Mot vidderna...

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 15:23 »
Det beror helt på vad ni vill äta/leva  på. Fundera på vilka grödor och djur ni vill ha och beräkna sedan den areal som krävs för varje. För tex potatis så skulle jag säga ca 400 kvm vid normal skörd.
Sen är det svårt att lagra så länge som behövs. Äpplen blir tråkiga någon gång i februari som bäst. Rotfrukter står sig kanske till april. Potatis till maj medan vintersquasch  och pumpa ger upp i jan/feb. Och då gäller det att ha en bra jordkällare och förvara rätt.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #5 skrivet: 21 jul-12 kl 16:11 »
Ja det är inte lätt att svara på.

Det beror ju på vad du anser att du ska odla och hålla, vad du anser behövs för att ha ett gott och sunt liv.

När man börjar bena i det så behöver vi ju en hel del som nämnts innan kanske ved mm.

Djur kräver mat och då ska ju den odlas med.

Där Jag tycker många går vilse i sina resonemang är nog mängderna.

Exempelvis så räcker det ju kanske med 5 hönor och en tupp för husbehovet för 2 personer

Jag diskuterade säd och mjölmalning och när människor tänkte så såg dom sädesfält framför sig.

Jag räknade ut att 20 kvadrat meter skulle täcka års behovet till mej och min partner när det gällde vetet. Då räknade jag in att det skulle bli utsäde till nästa år lika mycket.  Har man djur får man ju räkna in det med.

Och så klart får man ju kanske ta till så det täcker vid missväxt.

Så fort man ska sälja så hamnar man i helt andra resonemang.

För egen behovet så ska man nog vara uppriktig och fråga sig ex Hur ofta äter jag kött och hur mycket. sen kan man börja räkna.
Hur ofta äter jag bröd ... Sallad mjölk ost smör. honung, socker ? mm.

Det blir mycket räknande ..

Om man har djur vad behöver dom och hur mycket / år foder, strö, vatten medicinalväxter .. annan utrustning .. stolp till inhängnader, bete, rep ?

När allt kommer till sin spetts hur långt vill man vara helt självhushållande.. kunskaperna finns dom ?

Som grupp kan man komplettera varandra genom att ha olika kunskaper, men livet är ett långt lärande så det kommer alltid nya saker att lära sig !

Mvh Maria





Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #6 skrivet: 21 jul-12 kl 16:16 »
Sen vill jag tillägga att klimatet och odlingzonen påverkar ju så klart vad man kan odla och hur mycket ved man behöver mm.

Själva marken går alltid att göra något åt, men det är värre med klimatet.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #7 skrivet: 21 jul-12 kl 16:27 »
Det beror helt på vad ni vill äta/leva  på. Fundera på vilka grödor och djur ni vill ha och beräkna sedan den areal som krävs för varje. För tex potatis så skulle jag säga ca 400 kvm vid normal skörd.
Jag tror att det kan bli en del över till försäljning med potatisland på 400 kvm. Beror ju på vilka 4 personer vi talar om förståss. Är det fyra vuxna män så äter de ju mer än två vuxna och två åldringar eller barn. Vi var fyra tidigare med något mindre potatisland och vi sålde ganska mycket, kanske en tredjedel eller fjärdedel. För detta fick vi pengar som vi köpte spannmålsprodukter för, som vi inte odlade själva.

Och lagringen är jätteviktig. Förluster pga felaktig lagring är inte alls kul. Om man vill, kan man ju spraya äpplen mm med mineralolja som dom gör på det som säljs i affären.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #8 skrivet: 21 jul-12 kl 16:36 »
Sen vill jag tillägga att klimatet och odlingzonen påverkar ju så klart vad man kan odla och hur mycket ved man behöver mm.

Själva marken går alltid att göra något åt, men det är värre med klimatet.
Jag håller helt med. Det brukar inte fungera så bra i längden att försöka våldföra sig på naturen med påtvingade åtgärder för att få "fel" sorter att fungera i fel klimatzon. Man brukar tjäna på att försöka hitta bra sorter för den region man befinner sig i. Även sjukdomar och andra problem kan uppstå som inte behöver göra det.

/ CMG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #9 skrivet: 21 jul-12 kl 19:20 »
Det borde väl vara ganska lätt att beräkna hur mycket mark man skulle behöva för att producera den mängd kolhydrater en person skulle behöva under ett år, om man t ex odlar potatis. Om sedan någon klarar av att bara leva på potatis ett helt år eller ej är en annan sak.


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #10 skrivet: 21 jul-12 kl 23:52 »
Nu är det ju rätt stor skillnad på att Överleva och att LEVA och må bra dvs njuta få all den näring kroppen behöver.

Man kan överleva på nässlor så då behöver man ju bara hitta ett nässelbestånd och slå upp sitt läger och så kan man skita i odlandet  ;D

Man blir tunn och grön med tid men man kan ju kompletera med sniglar ibland.

1 ha anser jag är bra storlek för 4 pers I ZON ETT.

Ju kallare zon desto minder grödor och kortare sesong.
Vissa växter som självsår sig i mildare zoner gör inte det i andra.
Vissa är perenna ( dvs kommer nästa år igen) Men med kallare klimat så kanske dom inte kan räknas som fleråriga. Och vissa kanske inte kan odlas alls.

Det krävs mycket mer jobb ju kallare klimat man är i.

Höns och kaniner är en bra grund att starta med så kan man skaffa svårare och mer krävande djur senare. Ex får getter.
 Ju större djur desto mer mark behövs.. Jag har själv funderat på ex gris men då blir det minigris som ju äter mindre skiter mindre och är mer lätthanterlig.

Man kan odla fisk kräftor mm men allt har sin svårighet.

Har man djur i grupp så får ju alla ta endel av sin mark för att ha rotation på ex beten och odling mm.

Jag anser ju inte att jag behöver kött så ofta dvs 1-2  gång per vecka.

Som grupp måste behovet diskuteras så att planeringen blir riktig.

Räkna som att alla är stor ätare när det kommer till bas varor som potatis majs vete mm.

Det är aldrig svårt att bli av med överkott om det är ekologiskt odlat.

Jag ger gärna gåvor men om man behöver pengar så kan man ju delta på något torg.

En av dom viktigaste sakerna att lära sig är ju hur man sen ska förvara och hantera den mat man odlat. Konservering, torkning göra stuka eller jordkällare, frys ?? mm .

Hur man förökar växter hur man tar frön mm

Min granne var här och frågade om jag behövde hjälp med ogräs rensningen. Jag tittade förvånat på honnom och frågade vilka ogräs han ville hjälpa till med ?
Ja dom där höga sa han och pekade på mina blommande morötter.

Och ja det tar plats att dra upp egna frön med så allt kanske inte är mat för året  ;)












Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #11 skrivet: 22 jul-12 kl 06:27 »
Hittade det här i en tråd från 2003 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=183.0), där jag tar fasta på följande:

Det finns uträkningar på att det skulle räcka med 500-1000 kvadratmeter för att försörja en person med allt livsmedel (vegankost). Vi har provat (på Sveriges lantbruksuniversitet, Centrum för uthålligt lantbruk, www.cul.slu.se) men inte nått ända fram på 800 kvadrat. Odlingen går att besöka på Ekhaga försöksgård i Funbo-Lövsta en mil öster om Uppsala.

En bekant i Småland odlar 225 kvadratmeter grönsaker och 100 kvadratmeter potatis och försörjer två personers grönsaksbehov på det. De köper smör, mjölk, ost, ägg och mjöl men äter inte kött.

Skattungbyn i Dalarna har en folkhögskola som är inriktad på självförsörjning. Kolla med dem om du vill veta mer!


Som omnämts påverkas det hela av klimatzon och jordmån, själv kommer jag med största sannolikhet hamna i ett zon 7-område och man får ju anpassa sig till det, t ex med växthus och så vídare.

Och det här med klimatuppvärmingen, har det haft någon märkbar inverkan på klimatzonerna i Sverige, t ex vad gäller Härjedalen eller Jämtland i stort? Någon som vet något om detta?

I övrigt får jag tacka för alla kommentarer och synpunkter...
« Senast ändrad: 22 jul-12 kl 06:47 av Saltbyxan »
Mot vidderna...

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #12 skrivet: 22 jul-12 kl 10:39 »
Nja det där med klimat uppvärmning tar jag med en nypa salt och vad jag förstått så kommer vi här i norden endast se marginella skillnader. Och det kan vara cykiska förlopp som sker med solen och omgivande planeter.

Utgå ifrån den zon du är när du haft många år med varmare så kanske det går att justera till annan zon.

Men oavsett var du befinnerdej så går det ju att ordna ett område med lite varmare microklimat men du odlar nog inte walnötter där  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #13 skrivet: 22 jul-12 kl 16:50 »
Och det här med klimatuppvärmingen, har det haft någon märkbar inverkan på klimatzonerna i Sverige, t ex vad gäller Härjedalen eller Jämtland i stort? Någon som vet något om detta?

I övrigt får jag tacka för alla kommentarer och synpunkter...
Jag skulle kunna svara för mina egna observationer från västjämtlands fjälltrakter från 50-talet och fram tills nu. Det enda jag riktigt med säkerhet kan säga, är att det verkar vara senare mygg, möjligen även färre, allt oftare hinns dock två generationermed. Det var inte lika vanligt på tex 70-talet som nu. Jag har också märkt en mängd insekter som inte riktigt hör hemma här, hjortflugan tex.  Jag ser också allt oftare växter i trädgårdarna och andra skyddade lägen, som inte gick att odla så långt upp som här. Jag går dock i enbart T-shirt mera sällan (det är T-shirtväder från 17 grader och däröver här i fjällen, på andra ställen i Sverige behövs det några grader ytterligare för att kännas skönt pga att luften är annorlunda där). Dessutom så upplever jag antalet rena soldagar färre och mera regndagar, likaså färre riktigt kalla vintrar och vintern ligger senare (kommer efter årsskiftet). Sen så går tjälen inte ur jorden på många ställen, vilket ger allt större arealer där träden dött uppe på mera höglänta ställen (mitt hus ligger på 320 öh). Jag inser att dessa uppgifter är motstridiga och talar för ömsom uppvärmning och ömsom nedkylning, men så är observationerna i alla fall. Det här med träddöden och att trädgränsen nu får betydligt högre upp än när jag var barn är dock inget jag betraktar som akut på något sätt. Allt sånt här är cykliskt och kommer och går. Min morfar gjorde regelbundna väderobservationer under början-mitten av förra århundradet. Kanske det ginge att se något ur dom om någon skulle ta och göra statistik på dem.

Ta det som det är, personliga observationer under många år, inget vetenskapligt.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #14 skrivet: 22 jul-12 kl 17:00 »
Apropå insekter - nåt som faktiskt fortfarande är påverkat och inte är sig likt sedan många år är ju det som hände vid Tchernobyl. Bin och fjärilar etc praktiskt taget försvann över natten i vissa trakter i Sverige efter detta. Det har inte hunnit återhämta sig på en del ställen, både söderut och i fjällen, allt efter nedslagsplatser vid tillfället. Faunan är helt förändrad sedan dess. Jag kan tänka mig att det påverkar floran också. Jag upplever att det är färre arter vilda växter på vissa orörda områden. Kanske är det inbillning och det är bara kring av människan påverkade områden, men iaf. Jag såg inga bin på flera år efter händelsen, inga fjärilar heller.

Vad jag ville säga var att det kan vara svårt att bedöma vad som är effekten av vad. Allt som händer påverkar miljön i olika grad. Klimatförändringar och dess följder är inte lätta att urskilja och bedöma.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 22 jul-12 kl 17:04 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #15 skrivet: 22 jul-12 kl 18:43 »
Förra vinterns hobby var att kolla oh räkna ot optimal tid för sådd.
Till min hjälp tog jag och tittade på statistik över mitt område, och jag kan inte påstå att det skiljer mycket i tid snarare kom värmen några dagar senare i år.

Men för den som är intresserad så tycker jag att det är ett bra verktyg.

Man kan studerara djurliv insekter eller som jag noterat när ex en viss lönn tappar sina blad.
Men det förutsätter att man hålls på samma ort.

Och som Christinag skrev så är det lurigt att veta ex vad som får insekter att försvinna plötsligt.
Gmo grödor ? besprutning? strålning? svårt att säja.

Nu har jag flyttat runt endel och då kan det vara bra att känna till från vilken vecka ex medeltemperaturen  håller sig över +5 grader enligt statistiken för det lokala vädret.

Jag vill rekomendera detta men även för att se kanske statistik för hur kallt det blir och när det är som kallast i området och hur länge. Kan ju vara bra om man eldar med ved exempelvis oh man behöver få lite hum om hur mycket man behöver elda.

Ja så här knäpp e jag Ha ha ha  ;D

Ha det gött nu e det sommar och jag ska ut i solen en stund till.







Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #16 skrivet: 23 jul-12 kl 06:52 »
Ta det som det är, personliga observationer under många år, inget vetenskapligt.


Och som Christinag skrev så är det lurigt att veta ex vad som får insekter att försvinna plötsligt.
Gmo grödor ? besprutning? strålning? svårt att säja.


Intressanta iaktagelser. Själv kom jag genast att tänka på de inbitna Smålandsgubbarna Erik o Sigvard, som noterade hur den vilt växande faunan på deras ägor hade förändrats och som de satte i samband med försurningen. Kort sagt, ett ändrat PH-värde i jordarna ändrar förutsättningarna för det växande beståndet. Vet inte om just den aspekten skulle ha någon direkt inverkan på insektslivet, mer än att vissa insekter dras till vissa växter och om dessa försvinner, ja då hänger också insekterna med.

Jag nämnde helt kort det där med växthus, och jag hittade precis en fastighet i Järvsö som är till försäljning och där man ägnar/ägnat sig åt ekologisk odling. Lite åt det hållet som jag tänker mig det, systemmässigt, fast jag mer är intresserad av något som visuellt är mer "romantiskt" (om det uttrycket kan användas i sammanhanget) och endast inriktat på självhushåll. Här är bilder: http://beskrivningar.capitex.se/CapitexResources/Capitex.Web.UI.WebControls.Object/Capitex.Web.UI.WebControls.Object.AllPictures.aspx?GUID=418KKEM4PFDF1JES&TYP=CMLantbruk&Skin=CarlssonRingUtanLogo&usecache=&from=&ds=

Om någon vill ha info om fastigheten, går inte att direktlänka, så gå in på Fastigheter till Salu och under rubriken Lantbruk: http://www.carlssonring.se/

Hälsar Saltbyxan
« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 06:57 av Saltbyxan »
Mot vidderna...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #17 skrivet: 23 jul-12 kl 19:43 »
Frågan är inte bara hur mycket mark man behöver för att försörja sig... frågan är också hur mycket hinner/orkar/vill ta hand om.

Att ha mycket mark är såklart bra men man måste räkna med att det är ett slitgöra om man inte har en någorlunda modern traktor, redskap och dessutom tid och kunskap att använda, serva och reparera dem.

Har man stora grönsaksland och måste ägna veckorna åt lönearbete så är risken att man står där i ogräsdjungeln och gråter mitt i sommaren...

Köper man desutom en gammal gård som behöver mycket kärlek och byggmaterial (och arbetstimmar), drar igång för många roliga projekt och skaffar barn så får man räkna med att man inte hinner med allt som man hoppats på!

Kör hårt men var medveten om att det aldrig blir en ledig stund eller pengar över till nån semesterresa!

*fattig och utarbetad men ganska lycklig*


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #18 skrivet: 23 jul-12 kl 22:15 »
Hej fina anläggningar och dom ligger i zon 5 så vitt jag kan se.
Och det ger ju lite möjligheter till odling ute med.

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Sen e ju frågan vad det kostar att driva det hela... diselagregat kan man köra biodiesel i oh jag hade nog använt endel för algodling. Men det e jag det  ;D

Frågan är ju alltid hur stora blir utgifterna och hur ska dom dras in i så fall.

Energi är ju åxå hur många timmar man måste jobba för att få det hela att gå runt.

Om systemet slutar fungera vad kostar det ?

Om man tänker sig att det är många personer och alla är volentärer.. dvs ingen lön. så har man ändå drifts kostnaderna, ljusrör värme el diesel mm och kanske lån ?

Men en fin anläggning som ger många möjligheter. Nä känns inte romantiskt men det kan det väl bli med tid på vissa håll av området.



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Storlek på odlingsbar mark
« Svar #19 skrivet: 24 jul-12 kl 07:26 »
Kör hårt men var medveten om att det aldrig blir en ledig stund eller pengar över till nån semesterresa!

*fattig och utarbetad men ganska lycklig*

Energi är ju åxå hur många timmar man måste jobba för att få det hela att gå runt.

Som färsking är det nog lätt att vara överambitiös och att kanske vilja för mycket på en gång, men jag har nog hyfsat klart för mig vad som krävs vad gäller omfattning och storlek i relation till arbetsinsats. När jag länkade till ett växhus i mitt förra inlägg, så skulle jag tillfogat att min egen ambition är ett projekt "i betydligt mindre storlek". Sedan får det eventuellt växa allt eftersom, i takt med att man lär sig se vad som funkar och inte. Och jag har ett visst kapital till vissa investeringar, och det där med inkomstsidan löser jag - åtminstone delvis - genom vissa planer jag har, så att jag får mer tid till arbete på gård och mark.

Så tack för varningar, man vill ju inte ta sig vatten över huvudet eller kanske köra slut på sig själv i processen. Det väsentliga är ju glädjen att på ett helt annat sätt komma ut i naturen och få ta del av kretsloppet på landet än som stadsbo. Det får inte komma bort.

Samtidigt är ju allt detta hypotetiskt just nu, men planer smids och viljan finns mer än någonsin och bort från staden gäller, den har jag sett så det räcker och blir över...
Mot vidderna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser