collapse

Författare Ämne:  osäker på kön på en 8 veckors Brahma  (läst 1595 gånger)

Utloggad mli79

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 418
    • Skåne
osäker på kön på en 8 veckors Brahma
« skrivet: 16 jul-12 kl 20:42 »
Jag har tre brahmakycklingar som jag köpte som 5 veckors. Nu är de 8-9 veckor. När jag köpte dem var en av dem en solklar tupp, en solklar höna och en lite osäker höna. Den osäkra hönan är nu en tydlig höna, tuppen är en självklar tupp.. men den solklara hönan börjar bli lite osäker på. Hon var jämnt befjädrad och jämn i färgen som liten, nu är hon väldigt annorlunda tecknad än vad jag är van vid så jag är osäker. Jag bifogar lite bilder, vad tror ni?

här 5 veckor gammal med tuppen till vänster och den andra hönan till höger. Alltså den grå i mitten.

Här 8-9 veckor gammal.

Här bredvid tuppen.

Och medan jag ändå är i frågartagen, vad heter färgen på dessa?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10323
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: osäker på kön på en 8 veckors Brahma
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 20:44 »
Solklar tupp :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 21:20 »
attans.. jag som blev garanterad att det var en höna.. vad är det du ser det på? Fjädrarna?
Hur svårt är det att bli av med en tupp? Och vad är det för färg på den?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Utloggad sonja på slätten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1540
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 21:28 »
Dessutom,   tuppen till höger på sista bilden ser ut att ha enkelkam,  inte ärtkam,  så frågan är om de ens är Brahma.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 21:32 »
Dels så har han för röd och välutvecklad kam och slör (även väldigt röd i övrigt i ansiktet) för att vara en såpass ung "höna" sedan avslöjar fjäderskruden också att det är en tupp. Både i färg (en hönskyckling i samma färg hade utvecklat ett annat mönster) och fjädrarnas utseende (han börjar utveckla sadelbehäng). Om det inte vore för det röda i honom så skulle jag velat kallat honom silversvartbandad. Han skulle kanske kunna vara en blandfärg utav silversvart och guldsvartbandad?

Sonja: Om du kollar på första fotot när de var små kycklingar så antar jag att den röda tuppen är den kycklingen längst till vänster, och den ser ut att ha ärtkam. Du blir nog bara lurad av vinkeln, att någon av raderna på ärtkammen sticker fram. :D

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 jul-12 kl 23:51 »
tack alla för svar!

Jag kommer att byta ut den svarta tuppen och behålla den röda. Den har mycket mer tuppkaraktär och den svarta pickade min dotter på fingret så det började blöda. Så hon ville behålla den röda tuppen som inte var köttätande :-)

Hur blir man lättast av med en tupp? Säljer på blocket? Finns det öht någon marknad för tuppar? Hur länge kan han gå kvar i flocken utan att det ska bli osämja?

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 07:34 »
Jag har nästan alltid mer än en tupp i mina grupper. I min stora blandrasgrupp har jag ca 15 tuppar. I mina andra 1 - 4 tuppar.
Rastuppar brukar vara lättare att få sålda än blandraser och vissa raser är lättare än andra. Men inte omöjligt med blandraser heller men brukar vara lättare o få de sålda som könsmogna än som tuppkycklingar. Jag sålde senast en blandrastupp förra veckan när en person förlorat sina tuppar till rovdjur.

Om det är en tupp som känns mer speciell så man kan tänka sig sälja bort någon eller ett par hönor ihop med honom brukar det gå ganska lätt o få sålt med. Många som ska starta upp med höns som söker ett par eller liten grupp med höna och tupp.

Blocket brukar funka bra o annonsera på. Men passa dig för skumma personer som jag upplever det finns fler utav som tittar där än här. ::) Man brukar märka av det ganska snabbt vad det är för människor genom att ställa frågor. Som en gjorde bort sig en gång när jag frågade - "Ja, vad har ni för raser på hönorna då så jag vet vilka som passar er bäst?".... "Öh... Vi har inga hönor" *osäker röst* ... "Nähä? Vad ska ni ha tuppar till då?" ... "..." ... "Ska ni ha de gå som prydnad på tomten?" ... "JA.. Ja, just det, prydnad" ... Den killen fick inte köpa några tuppar, luktade tuppfäktning (vilket inte ha gått så bra då tupparna var vana vid varandra ::) ) eller något annat skumt.  :-X

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 08:59 »

Min tanke var att bara ha en liten grupp med två hönor och en tupp. Jag tänkte köpa en höna till, men två tuppar i den lilla samlingen blir kanske lite mycket?
Blocket är ju som det är, har annonserat olika djur där och man får verkligen sålla bland svaren... värst har nog varit att sälja getter (halal) och små ponnyer (allmänt konstiga människor).
Om jag nu köper en höna till, kan man kanske erbjuda säljaren tuppen gratis som inbyte?

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 jul-12 kl 09:29 »
Kan det kanske fungera med tre hönor och två tuppar? I dagsläget är den röda tuppen Jussi tydligt kaxigare och mer tuppig i beteendet. Den svarta, nyligen döpt till Tommy, beter sig mer som den andra hönan och rättar sig i ledet efter Jussi. Nu är de ju inte så gamla ännu, men kanske kan man avvakta och se om det funkar även senare. Tre hönor är kanske bättre än två då, tillsammans med dessa tuppar?

Fram till förra veckan var allt så lugnt här på gården. Alla djuren funkade i harmoni, allt var frid och fröjd. Sen blev en gris riktigt dålig, en ponny halt och nu blev en höna en tupp... Vart tog lugnet vägen?  :-\

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 17 jul-12 kl 10:20 »
Min pojkvän hade efter rävbesök en vinter fler tuppar än hönor i flocken (tror det var 7 tuppar o 5 hönor) och det funkade bra. Jag har i en av mina avelsgrupper 4 tuppar på 6 hönor för tillfället vilket också funkar bra och har haft grupper med 3 tuppar på 5 hönor samt 2 tuppar på 2 - 3 hönor... Vilket också funkat bra. :) Sedan så finns det ju flockar där det inte funkar lika bra, beror på hur fåglarna är som individer.

Så ni kan ju alltid prova och om ni märker att det börjar bli för stökigt (stressade våldtagna hönor stup i kvarten, slagsmål titt som tätt ... man ser, hör och känner ganska så tydligt när stämningen i flocken inte är bra :P) så får ni ta bort någon tupp, antingen om ni försöker sälja honom eller om ni slaktar honom. Eller om ni testar o köpa till ett par hönor till (vilket kan hjälpa ibland).
Ni får dock vara beredda på att det kan ryka ihop när de blivit könsmogna och göra upp om vem som ska vara högre i rang än den andra (blandat här med, ibland så slipper man uppleva sådant med, beror på vad tupparna tycker :P om båda är tuffare så ökar ju risken för muck än om en är fegare och inte vågar utmana den andra, utan är nöjd med sin plats ::) ). Är ovanligt att tuppar slåss till döden, oftast ser det värre ut än vad det är. Ett litet sår i kammen kan bloda ned mycket.  :-X Om djuret är vitt ser det ännu värre ut.  :-X Förloraren brukar en tid efter förlusten visa sig väldigt osäker och vek, ser eländig ut och ger ifrån sig eländiga utdragna läten och det man inte bör göra är att ta undan honom från flocken och låta honom läka på annat håll... Risken är då hög att man hamnar på ruta ett igen när man släpper in honom (för då har man ju varit där o sabbat allt de slagits och gjort upp om). 

Så istället får man försöka hjälpa förloraren genom att se till att han har utrymmen att kunna få vara ifred på. Mat och vatten på flera ställen så att han kan äta och dricka utan att bli bortschasad, ha ett extra öga på honom. Brukar ta ca 1 vecka innan han börjar våga sig in o röra sig mer normalt i flocken igen (ibland kan det gå kortare tid o ibland lite längre) och efter ytterligare en tid så brukar det vara lungt.

Tyvärr så finns det ju en del tuppar också som kan vara riktigt leda. Tuppar som fortsätter att gå hårt på förloraren fast han visat att han gett sig (sitter och gömmer sig i ett hörn med huvudet i backen och vinnaren fortsätter hacka aggressivt mot huvudet och tycks inte vilja sluta) och sådana tuppar kan man ju fråga sig hur bra de är att spara o avla vidare på, egentligen.  :-\
« Senast ändrad: 17 jul-12 kl 10:22 av Linkoso »

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 jul-12 kl 18:48 »
Här gick det undan, hittade Brahmor i rätt färg och ålder nära mig. Dessa två är 12 veckor, den bakersta bruna (vad heter den färgen?) har ingen markerad kam eller slör, då är det väl en höna? Men den framre vita (och vad heter den färgen?) blir jag lite osäker på även om säljaren menade på att det absolut var en höna. Har bytesrätt, så det är ju ändå lugnt. Den vita är ju väldigt röd i kam och slör och överlag i ansiktet. Men kam och slör är inte större på henne än på mina 8 veckors tuppar. Säljaren menade på att det är så rött på vita höns. Säljaren berättade att den vita var kaxig, och det fick mina tuppar smaka på när de släpptes ihop. Inget bråk, men tupparna backade.

Vad tror ni? Har jag köpt rätt den här gången?

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 17 jul-12 kl 19:17 »
Den bakre ser blandfärgad ut (färgen har alltså inget speciellt namn). Den spättade som den ljusas färg brukar kallas ser ut att vara en tupp. Det kan du se på fjädrarna som börjat växa ut på bakre delen av ryggen, sadelbehäng. Visst är de som "spetsiga" i formen (eller ser jag fel)? Iaf. så är det bara tuppar som utvecklar sadelbehäng. Hönorna har rundade fjädrar... Ja, det finns ju undantagsfall med där hönor utvecklar tuppskrud, har själv råkat ut för det men det handlar oftast om gamla hönor då (mina 8 och 10 år, hormonförändringar som orsakar att det kan "förvandlas till tuppar") som är på G eller slutat helt att lägga ägg... Nu handlar det ju inte om gammeltanter för dig utan tonårskycklingar.

Tycker också han är väldigt röd och välutvecklad i kam för att vara en hon.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 17 jul-12 kl 19:21 »
Här är ett foto på tuppfjäder från sadel (till vänster) och hönfjäder (höger). :)

Finns fler bilder på min hemsida:

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#618696297

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 jul-12 kl 20:41 »
Tack så mycket för svar! Nu blev jag ju genast mycket klokare på det där med fjädrarna. Jag ska ringa säljarna i morgon och åka och byta, hoppas att det finns någon höna kvar. Skulle gått på min magkänsla när jag var där, men jag litade på säljaren.. igen.

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 18 jul-12 kl 21:25 »

Nu har jag bytt ut den spättade tuppen mot en svart höna. Och är inte det här en höna nu så blir jag tokig... Inga spetsiga fjädrar någonstans och ingen markerad kam eller slör. Säljaren kunde garantera att detta var en renrasig Brahma, men borde den inte ha mer fjädrar på benen då? Den har, men det är inte lika mkt som de andra har. För mig spelar det mindre roll, jag vill bara ha ägg till frukost. Men hon är himla snygg i färgen, bilden gör henne inte rättvisa. Hon är helt svart och skimrar i grönt.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 18 jul-12 kl 21:52 »
Ja, där har du en höna! ;D Men tyvärr ser den inte renrasig ut.  :-X Den har ju svart hud, saknar "byxor" och massa fjädrar på fötterna.  :-X Men hon är snygg som sjutton! ;D

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 jul-12 kl 22:34 »

Ja, då hade jag rätt i min misstanke om att det inte är renrasigt. Men för mig spelar det mindre roll. Snygg färg och ägg är det viktigaste :-) Och att det inte är en tupp, såklart  ;D

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 jul-12 kl 09:53 »
Jäkla skit, jag blir galen. Nu tror jag att den bruna också är en tupp. Hon har på ett par dagar blivit mycket rödare och så verkar fjädrarna aningens spetsiga. Inte helt som tupparna, men inte helt runda heller. I förrgår hittade jag inga spetsiga alls. Det här med höns är nog inte min grej... och inte säljarens heller..

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 19 jul-12 kl 16:25 »
Nejdå, hon ser ut att vara en höna. Tupparnas fjädrar i sadeln har en annan struktur än hönornas.

Om du kollar på denna bild igen så ser du att tuppens fjäder är matt som hönans i mitten, men sedan så blir den lång och helt spjutformad/pilformad ::) och i kanterna så är den som skimrande och genomskinlig (du kan se stenen igenom fjädern).

Här har du en tuppfjäder på en "luringungtupp" som var sent utvecklad. Tuppfjädern är den grå som sticker upp i bild.

Här ser du en ungtupp på 9 veckor som utvecklat mycket sadelbehäng redan. Glansiga, skimrande, spetsiga fjädrar.

Här är en vuxen tupp, OBS att tupparna även utvecklar fjädrar med lika struktur på överdelen av vingarna som de i sadeln. Glansiga, skimrande och som lite "genomskinliga" i kanterna. Dessa fjädrar utvecklar de även i kragen, dock så är det säkrare att gå efter sadelfjädrarna om man ska könssortera unga fåglar än i nacken då ungdjur (tuppar o hönor) kan se likadana ut till en början.

Här är en vuxen hönas sadel.

Närbild på hönas fjädrar.

« Senast ändrad: 19 jul-12 kl 16:31 av Linkoso »

Utloggad mli79

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 jul-12 kl 16:58 »

Tack så mycket för svar! Nu ska jag iväg och köpa en flaska champagne tror jag  ;D

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 25
Postad av: Amanda
i: Höns
Hedemorakycklingar

Visningar: 20
Postad av: Amanda