collapse

Författare Ämne:  Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc  (läst 2636 gånger)

Utloggad sɹǝpuɐ

• Moderator
  • Antal inlägg: 3989
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • Småland
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #20 skrivet: 27 jun-12 kl 11:57 »
Jag köpte två hackor från "denluckrajorden". Rätt rejäla grejer!

Skaften går enkelt att byta ut. De är lite tjockare i nedre änden och där "fastnar" hackan som är försedd med en konisk ring. Det innebär att du kan göra ett eget längre skaft och trä på. Men tyvärr kan du inte göra skaftet grövre, det måste ju passera ringen.

Utloggad Lopt

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3259
  • "Den forntid ej vördar, Ej framtid är värd"
    • Blekinge
« Svar #21 skrivet: 13 jul-12 kl 00:07 »
Jag köpte två hackor från "denluckrajorden". Rätt rejäla grejer!

Skaften går enkelt att byta ut. De är lite tjockare i nedre änden och där "fastnar" hackan som är försedd med en konisk ring. Det innebär att du kan göra ett eget längre skaft och trä på. Men tyvärr kan du inte göra skaftet grövre, det måste ju passera ringen.

Jag med. Den största, jordhackan heter den va? Och potatishackan.

Potatishackan verkar bra på alla sätt och vis än så länge.

Jordhackan också, förutom med att koningen i fästet inte stämmer med skaftets. Tänkte mig en reklamation, men tittade noga på bilderna på hemsidan och såg att det även där är usel inpassning på den, samt på storleken under också såg det ut som.

Fram med svets och järnbitar och fixat. Provhackat med pannlampa och det verkar bra än så länge.
Detta är dock inte acceptabelt för en 400-kronors hacka och dessutom kan många folk inte bygga om dylika grejer så att de fungerar.
Ni tär på vår jord, Ni tär på skalders ord
Ni tär på vår kropp, Svea rikes härd, Ni tär,
känn bettet i vårt svärd

Utloggad Fundersam

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 189
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 13 jul-12 kl 00:22 »
Jag köpte mig en fyllhammare från Karlstad redskap. Har inte provad den så mycket, men testat att rensa lite diken. Känns rejäl och bra, och det lilla jobb jag gjort med den har gått lätt.  :) Upplever att skaftet kanske är aningen kort, men det kanske är tänkt att vara så!

Utloggad Tännlappen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1449
« Svar #23 skrivet: 14 jul-12 kl 00:55 »
Jag med. Den största, jordhackan heter den va? Och potatishackan.

Potatishackan verkar bra på alla sätt och vis än så länge.

Jordhackan också, förutom med att koningen i fästet inte stämmer med skaftets. Tänkte mig en reklamation, men tittade noga på bilderna på hemsidan och såg att det även där är usel inpassning på den, samt på storleken under också såg det ut som.

Fram med svets och järnbitar och fixat. Provhackat med pannlampa och det verkar bra än så länge.
Detta är dock inte acceptabelt för en 400-kronors hacka och dessutom kan många folk inte bygga om dylika grejer så att de fungerar.
  :D ...Provhackar man med pannlampa måste man vara en sann entusiast  :D

Utloggad Tännlappen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1449
« Svar #24 skrivet: 14 jul-12 kl 01:00 »
Jag köpte mig en fyllhammare från Karlstad redskap. Har inte provad den så mycket, men testat att rensa lite diken. Känns rejäl och bra, och det lilla jobb jag gjort med den har gått lätt.  :) Upplever att skaftet kanske är aningen kort, men det kanske är tänkt att vara så!
Kan vara så du måste modda din fyllehammare...kanske testa att fästa en träbit provisoriskt så skaftet blir längre och prova...ett redskap kan ju inte passa alla om det inte är ett långt skaft så olika personer kan få rätt grepp beroende på fattning.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder