collapse

Författare Ämne:  Allt om höstavläggare  (läst 1068 gånger)

Utloggad Georgisten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2145
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Allt om höstavläggare
« skrivet: 13 jul-12 kl 11:25 »
Hej,

tänkte höra lite vad det finns för erfarenheter kring att göra höstavläggare. Hur mycket yngel krävs det. Fodringsmodeller? Förutsättningar för olika sena tidpunkter och rammått? Och så vidare.

För att inleda diskussionen lite granna...så här gör en av Sveriges största yrkesbiodare (ca 800 samhällen) -

Citera
I make my splits when the flow ends in beginning of August when most honey is taken off. There is still lots of bees in the hives then, with one super left above excluders. We are 3 persons when doing this, and it will take us 3 days to make 100 splits. We bring empty boxes with drawn comb, bottoms and lids. One man takes care of the new split, the other 2 go through hives. 2 frames of brood is taken from each hive and mixed in the split. If we see the queen, bees are following the brood frames into the box, otherwise the bees are shaken off so the queen is left in the old hive. Then the supers that were above excluder are shaken over the split and most of the young bees there forced into the new hive. You need to be fast this time of year to avoid getting a robbing started. Best done in a drizzle when all bees are at home... A mated queen is given them, and they are taken to a location with no strong hives near to avoid robbing. When mixing bees and brood from 2 or more hives the bees get disoriented and accept the new queen without problems.

Once you get used to this way of working it's faster than conventional splits in the spring. When making them so late, they will not get so strong next spring, but I have excellent wintering results.They contain only young bees that are better in the spring than old summer bees. I winter those smaller colonies in one box. I loose 2 boxes on the early flow compared to full strength hives next summer, but find it worth it. I hate going through hives in June to make splits when it's 7 or more boxes, many half full of honey, on them. Cleaner, faster, simpler than to do it in the end of season. /http://beeman.se/biodling/2005/2005_1-nf.htm

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Utloggad Lars i skogen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 335
SV: Allt om höstavläggare
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 21:21 »
Jag förstår inte riktigt hur han menar med honungen. han förlorar två "boxes" på att göra som han gör, vad innebär det? Två lådor per samhälle tolkar jag det som, men hur kan han tycka att det är ok isf? Annars är det en intressant modell, borde väl gå att kombinera med invintringen. Han skriver inte heller hur starka avläggare han gör, men borde ju gå att plocka ihop från tre, eller till och med fyra, samhällen, alltså sex-åtta yngelramar vilket borde ge rejält starka avläggare till vintern. Att två yngelramar mindre skulle skada modersamhället särskilt mycket har jag svårt att tro.

Utloggad Georgisten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2145
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 17 jul-12 kl 02:46 »
Jag förstår inte riktigt hur han menar med honungen. han förlorar två "boxes" på att göra som han gör, vad innebär det? Två lådor per samhälle tolkar jag det som, men hur kan han tycka att det är ok isf? Annars är det en intressant modell, borde väl gå att kombinera med invintringen. Han skriver inte heller hur starka avläggare han gör, men borde ju gå att plocka ihop från tre, eller till och med fyra, samhällen, alltså sex-åtta yngelramar vilket borde ge rejält starka avläggare till vintern. Att två yngelramar mindre skulle skada modersamhället särskilt mycket har jag svårt att tro.

Ja precis, sex yngelramar LN med bin från tre samhällen, en drottning och sedan drivfodring en tid eller direkt invintring borde ge tillfredsställande resultat. Tänker jag. Blir kanske inte de starkaste samhällena under våruppbyggnaden dock vilket kanske är vad han menar med att förlorar två lådor honung mot om han gjort tidiga avläggare som fått växa till under sommaren?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Utloggad olof

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1442
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 07:40 »
Jag tolkar det också så att det är på våren han går miste om honung.

Jag själv brukar dimensionera mina avläggare beroende på när på säsongen. Från slutet av juli vill jag ha 4 yngelramar i dem om de ska komma ur vintern i någorlunda skick, men ska de ge skörd före midsommar nästa år behöver de ha 6-8 yngelramar i mitten av augusti.

Utloggad Lars i skogen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 335
« Svar #4 skrivet: 18 jul-12 kl 09:47 »
Ja ok, han menar att avläggarna får två lådor mindre honung nästa år än ett fullstarkt samhälle. Trodde han menade att modersamhället får två lådor mindre pga att han tog avläggare sent...

Utloggad solbacka_lasse

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 09:11 »
En variant (så gör Lasse Hedlund, stor biodlare på Gotland).
När draget är slut och du har slungade lådor:
-ställ på en nyslungad låda på två samhällen i bigården
-vänta en timme, då är lådan full med bin som städar.
-lyft av lådorna 
-ställ dom på varandra på en ny botten
-sätt i en drottning i utätningsbur, lägg på tak
-kör dom till en ny bigård
-fodra varroabehandla och invintra

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 22