collapse

Författare Ämne:  Ännu en "bygga vagn" tråd...  (läst 798 gånger)

Utloggad Medveten

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Uppland
Ännu en "bygga vagn" tråd...
« skrivet: 29 jun-12 kl 10:47 »
Hej hå!

Har suttit här i "bakgrunden" tillräckligt länge nu och läst några vagnstrådar här på forumet, blandannat den om "Snickarns" fantastiska vagn.  :)

Jag är fruktansvärt sugen på att bygga något liknande. Dels för själva upplevelsens skull och dels för möjligheten att äga något helt eget. För närvarande bor jag hemma hos mina föräldrar på en ort där bostadsmarknaden insett att vi faktiskt ligger i pendlingsavstånd från huvudstaden vilket leder till att priserna börjar röra sig uppåt, till nivåer som jag anser vara orimliga. Hyresrätter = omöjliga att få tag på (är jag inte så sugen på ändå), bostadsrätter & hus ligger för högt i pris. Jobb och sådant har jag, men känner mig inte helt sugen på att belåna mig det första jag gör...Sen vill jag ändå få ut mer för pengarna jag lägger, pytsa i 4000kr i en hyresrätt eller lägga en klumpsumma på en liten stuga och sen göra något mycket roligare för dom pengarna....Valet är enkelt.

Att ordna en uppställningsplats för stugan ordnar sig säkert på något sätt, finns många markägare här som säkert kan tänka sig att hyra ut ett stycke mark...
Jag kommer säkerligen spendera mycket tid i stugan, men det är tveksamt att jag kommer bo permanent i den.  :) Funkar inte rent praktiskt, men på lediga dagar samt semestrar så! Jag vill helt enkelt kunna komma bort från vardagsstressen.  :)

Nåja, nog om det....Om vi tänker på stugan nu....

Jag tänker mig ett husvagnschassi från en större vagn, nån kraftig polarvagn eller cabby med boggi. Jag vet att många säger att man inte ska bygga på husvagnschassi, men jag ser inte problemet riktigt. Axlarna i sig pallar en hel del bara dom är friska och även fast chassit kan kännas sladdrigt när det inte är något byggt på det, så betyder det inte att det inte håller. Man bultar ju trots allt golvbjälklaget i chassit vilket stadgar upp rejält. Åk till någon som bygger ett hus och känn på konstruktionen innan alla delar är på plats, det är inte så jättestadigt det heller! Fast absolut, vikten är ett problem och det gäller att tänka smart för att hålla den på rimliga nivåer SAMT tänka på hur man placerar vikten om man planerar att kunna dra huset med en vanlig bil.

Jag hade faktiskt ett lämpligt chassi för något år sedan, dum som man är så skrotade man det och tog delarna till en släpvagn jag renoverade då....

Men, det borde gå att bygga en stuga som är 2 meter bred och 4 meter lång på ett boggichassi. Tänker ej bygga något sovloft eller så, utan vill hålla höjden på en vettig nivå. Detta leder till en golvyta på drygt 8 kvadratmeter...

Sängplats
Ja, det är ju ungefär det första man tänker på vid ett sånt här bygge. När det gäller sängplatsen kommer jag nog apa efter nån husvagnslösning, dvs, sovplats, matbord, skrivbord etc i ett. En ihopfällbar säng som skapar en sittplats och ett bord man fäller upp. Har inte konstruktionen klar, det jag vet är att det måste vara bekvämt och smart...

"kök" och förvaring
Jag vill ha ett litet kök, men det är ju inte svårare än att smälla upp en bänkskiva och några hyllor...Så ingen djupgående diskussion om det. Förvaring av kylvaror kommer ske med ett 12v/gasolkylskåp. Tillagning av mat sker antingen på vedspisen eller med ett litet gasolkök, inget avancerat.
En liten garderob får man väl snickra ihop för att förvara kläder på ett vettigt sätt och sen en massa mindre hyllor på väggarna för böcker och andra småprylar!

Uppvärmning, belysning
Uppvärmning kommer ske i form av en mindre vedspis, det finns ju riktigt smidiga små prylar ute på marknaden. Krävs inte direkt mycket för att värma upp 8kvm. Placeringen återstår att se, det hänger ihop lite med resten av planlösningen givetvis. Belysning är ju en viktig punkt....Jag kommer att bygga in ett 12v elsystem för att driva lampor samt ladda laptop/mobil. Det blir även solpaneler på taket när pengarna finns, tills dess får man väl skifta mellan ett gäng bilbatterier och ladda dessa pö om pö.....För "mysfaktorns" skull kommer även fotogenlampor finnas tillgängliga... :) Enkelt och bra.

Övrigt
Det märks säkert att jag vill hålla det så enkelt som möjligt. Det VIKTIGASTE för mig är att stugan blir välbyggd för åretruntvistelse med en smart planlösning som känns luftig och ljus. Jag har även utelämnat punkten om hygien och nej, jag är inte snuskig av mig, men eftersom det redan nu inte är aktuellt med något permanentboende så behövs det inte mer än ett dass för nr 2 samt vatten i dunk för tvätt av händer, ansikte, tandborstning etc. Dusch och tvätt av kläder kan jag sköta på annat håll.

Nu till punkten som är anledningen till att jag skapade tråden.  :)

Konstruktion
Snickrandet i sig är inga konstigheter, farsan har byggt hus hela sitt liv och jag har inte heller tummen mitt i handen. Dessvärre har ingen av oss byggt på hjul förut.  ::)
Finns ju mycket kunskap om detta här...

Ni som har byggt, om ni skulle göra om erat bygge, vad skulle ni ändra på då?

Och jag vill även bli överöst nu när det gäller ISOLERING, vilket är det bästa och billigaste sättet?

Plastens vara eller icke vara i ett hus, era åsikter om det?

Andra tips och råd gällande konstruktionen?! Ös på nu.  :)

Utloggad Snickarn

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1298
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Ännu en "bygga vagn" tråd...
« Svar #1 skrivet: 01 jul-12 kl 18:46 »
Har suttit här i "bakgrunden" tillräckligt länge nu och läst några vagnstrådar här på forumet, blandannat den om "Snickarns" fantastiska vagn.  :)

Välkommen in i "förgrunden"  ;D Och tack för dina fina ord. Det finns MASSOR jag skulle göra annorlunda idag och det har jag skrivit om i många av de andra trådarna som du säkert har kollat i. :)

Men, det borde gå att bygga en stuga som är 2 meter bred och 4 meter lång på ett boggichassi. Tänker ej bygga något sovloft eller så, utan vill hålla höjden på en vettig nivå. Detta leder till en golvyta på drygt 8 kvadratmeter...

Det beror vad den totala vikten hamnar på men jag tror absolut det går. Kolla på Helenas vagn på off-grid.se Den är byggd på en boogietrailer som klarar 2ton och det går ju fint som det verkar. Det är också runt 2ton man brukar kunna hitta chassin. Det finns ett ute nu på blocket med traktordrag som klarar tre ton. En båttrailer på essingeöarna - Dagens tips :)

Uppvärmning kommer ske i form av en mindre vedspis, det finns ju riktigt smidiga små prylar ute på marknaden. Krävs inte direkt mycket för att värma upp 8kvm.

Helena som jag tipsade om skrev precis om sin spis i ett inlägg, en sparspis som är liten och smidig. Passa väldigt bra till små boenden. :)

När det gäller isoleringen skulle jag välja något `sunt/sundare` material som exempelvis - thermofloc/ekofiber, hampa eller linull och absolut inte ha plast i väggen, möjligtvis en ångbroms som alltså är något helt annat än en ångspärr :)
Lycka till och se till att starta en tråd med ditt bygge med massa bilder när du har kommit igång :)

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Utloggad Gnovald

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 64
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Norge
    • Ett Enklare Liv
SV: Ännu en "bygga vagn" tråd...
« Svar #2 skrivet: 11 jul-12 kl 19:35 »
Ville bara säga lycka till med ditt vagnsbygge!

Glöm inte bort öppningsbara fönster med myggnät. Då kan du om sommaren sova med öppet fönster och slippa myggen men ändå kunna ligga och lyssna på naturen :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Me!

Visningar: 2
Postad av: The walking Dead
i: Bilder på oss själva