collapse

Författare Ämne:  Placering av bikupor!  (läst 1293 gånger)

Utloggad Fundersam

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 189
    • Västmanland
Placering av bikupor!
« skrivet: 01 jul-12 kl 22:07 »
Hittar inte så mycket information om detta ämne, så jag tänkte höra vilka erfarenher ni har att dela med er av. Anledningen är att jag själv nu ska flytta på en kupa, och undrar hur stor betydelse placeringen har? Vad ska man undvika? Vilka faktorer är viktigast?
Hur viktigt är det med mycket sol, vindskydd mm?

Hur har ni era kupor, och vad är bra/ dåligt?  :)

Inloggad Edward.

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2574
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Placering av bikupor!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-12 kl 23:01 »
Sänkor i marken och teräng kan göra snälla bin sura  >:D

Ställ dom så de får morgon och kväll sol helst,
 ställ dom så de inte blir störd, eller stör omgivningen.

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/32/1/

Bigårdens placering
- är viktig för att minimera risken för att bina kommer i kontakt med grannar eller förbipasserande. Bisamhällena bör placeras så långt som möjligt från en trafikerad gata, väg eller granntomt. Om det är möjligt bör biodlaren vidtar preventiva åtgärder så att bina får upp flyghöjden. Med hjälp av ett 1,5-2 m högt plank, häck eller dylikt som står några meter framför bikupans fluster får bina en brantare uppstigning och inflygning kan ske ovanför huvudhöjd och risken för kollision mellan bina och grannar, gångtrafikanter, cyklister etc minskar.
Det är också bra att bisamhällena placeras så att barn inte frestas att komma in i bigården. Placeringen av bigården bör därför om möjligt göras insynsskyddad.
Kraftigt stötvis förekommande skakningar, vibrationer och "buller" i bigårdens kan oroa bina och utlösa aggressivitet. Även detta är anledning till att placera bisamhällena så långt som möjligt från en trafikerad väg.
Flustret bör placeras så att det förhärskande flygstråket går så mycket som möjligt över den egna fastigheten eller ut mot en obebodd yta som inte är väg.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Fundersam

• Forumstammis
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-12 kl 23:20 »
Det var just solen jag funderade på hur viktig den var. Spelar morgonsol eller kvällssol störst roll? Är det viktigare med en vindskyddad och torr plats än att det finns gott om sol?

Inloggad Edward.

• Forumveteran
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-12 kl 23:38 »
Lagom är ett bra att tänka på vid val av bi gård  ;)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad olof

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1436
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 02 jul-12 kl 07:09 »
Sett till hur mina nuvarande bigårdar fungerar skulle jag säga att sol har större betydelse än vindskydd, även om vindskydd också är viktigt.

Inloggad Edward.

• Forumveteran
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-12 kl 08:48 »
Vind skydd är kanske viktig på vintern, fast man bör kanske inte ha kupor där det blåser orkan hela tiden.

Man ska ha kupor på vackra platser  o:) är mitt generalråd  :)

Utloggad Fundersam

• Forumstammis
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-12 kl 13:12 »
Jag tycker själv att jag har massor med "vackra platser" att välja mellan. Dock är många av dessa platser både skuggiga eller aningen fuktiga.  Då ska jag försöka ha solen i åtanke och prioritera denna vid val av ny plats, så att soltimmarna blir så många som möjligt per dygn totalt sett.  :)

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 30
Postad av: Amanda
i: Höns
Hedemorakycklingar

Visningar: 23
Postad av: Amanda