collapse

Författare Ämne:  Drottningtillsättning- funderingar hos en nybörjare...  (läst 766 gånger)

Utloggad Weasel

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1435
    • Skåne
Jag har ett större samhälle som svärmade för ett par veckor sen. den svärmen fångade jag, och den verkar ta sig bra!
Nu tänkte jag dela det första samhället på två, och för att spara lite tid tänkte jag köpa en parad drottning. Då blir frågan, vad behöver jag för redskap till att sätta till en drottning? Sitter och bläddrar i Joel Svensson katalogen och där finns inte mindre än 14 olika burar och hjälpmedel... Vad är nödvändigt att ha? En nålbur för att ha koll på var den gamla drottningen är? Vad mer? Får man med en tillsättningsbur bär man köper drottning?
Måste man sätta till drottningen samma dag man gör avläggaren, eller kan man vänta och se var det läggs nya ägg, om man inte hittar drottningen? Jag har inte så tränat öga för det än...
Fler frågor kommer nog... Mycket tacksam för lite råd;-)
Bor på en liten gård vid vägens ände med sambo, litet barn,  liten bebis, vovve, katter, hästar, finullsfår,  isbarhönor och marantupp, dv. kochin, pärlhöns, myskankor och KALKONER <3 .

Utloggad olof

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1438
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Drottningtillsättning- funderingar hos en nybörjare...
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 07:17 »
En påsticksbur är väl bland de säkraste sätten av de enkla modellerna. Men du får normalt drottningen i en utätningsbur och det är helt ok.

För att fånga gamla drottningen är klädnypemodellen i genomskinlig plast utmärkt, min nålbur använder jag inte.

Tillsättningen är nog bäst samma dag eller efter över en vecka när du rivit alla nödceller i ena halvan. Men det är ingen exakt vetenskap.

Utloggad Weasel

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1435
    • Skåne
SV: Drottningtillsättning- funderingar hos en nybörjare...
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 21:05 »
Tack! Nu har jag hittat och märkt min drottning efter väldigt långt letande...
Tyvärr råkade hon få färg på vingarna också, har jag skadat henne nu??:-/
Bor på en liten gård vid vägens ände med sambo, litet barn,  liten bebis, vovve, katter, hästar, finullsfår,  isbarhönor och marantupp, dv. kochin, pärlhöns, myskankor och KALKONER <3 .

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 19
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 41
Postad av: RoHe