collapse

Författare Ämne:  Höslåtter  (läst 1450 gånger)

Utloggad hillmut

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 29
    • Värmland
Höslåtter
« skrivet: 15 jun-12 kl 17:41 »
Slåtterkross, trumslåtter eller slåtterbalk
Vad tycker ni är bäst att slå hö med och varför?

Utloggad skräptanten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2076
  • Liten gård, möe arbete
    • Småland
SV: Höslåtter
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 17:47 »
Ja du, det hade ju varit härligt om en kunde slå med det som var bäst, och inte bara det som är billigast, d v s slåtterbalk (dubbelkniv) :P . Har en inga jättearealer att slå går det faktiskt, även om det tar sin lilla tid. Är tänderna välslipade och gräset torrt blir resultatet mycket bra.
Den som vill använda det här utrymmet till annat kan räkna upp vilka djur de har i sina profilinställningar.

Utloggad Tjalve

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1004
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 20:28 »
Slåtter alternativen är slåtterbalk, trummor och tallrikar. Slåtterbalk är gammal och förlegad. Trummor och tallrikar är ganska snarlika men trummor är nog sällan över två meter. Slåtterresultatet är ganska snarlikt mellan dessa båda och stenkänsligheten är det inte heller någon större skillnad på. Även trumslåtter är gamla och finns nya bara som lågprismärken. Kross finns till både tallrikar och trumslåtter. Även kross finns i två varianter, valsar och crimps. Vet inte om vals finns att få tag på längre. Fördelen med kross är att de bearbetar strået så det torkar lättare och att lägger en fin luftig sträng, särskilt bra om man ska pressa ensilage. Sedan finns burna eller bogserade maskiner. Bogserade kan oftast köras lite snabbare. I regel är det bättre ju större maskin man har bara traktorn orkar och man kommer fram. Vet inte om det finns någon nackdel med kross förutom effektbehovet.

Utloggad Aqualize

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 254
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 21:04 »
Tjalve har bra information!

Nu får ni hittills ta detta som ogrundat svammel. Men jag för mig att för några år sen kom forskningsrapport där det ifrågasattes att köra med kross, att inte alls var automatiskt bättre (kortare torktid). Ska väl vara jämfört med rotorslåtter utan kross. Någon som minns det? Det jag hittar nu via nätet är att man ska bredsprida efter slåtterkrossen och inte lägga samman strängar. Det ger jämnare och snabbare förtorkning och minskat antal sporer (av någon typ). Krävs dock att man strängar ihop det. Men det handlar ju alltså om ensilage. Kanske denna som jag blandar ihop mitt med.

Sillastrybarn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 13:49 »
Har man bara lite kaniner och/eller kanske några hushållsfår kan man gott slå sitt hö med lien!
Antingen hässja det eller torka det på skullen.

Kör du med traktor eller häst?

En slåtterbalk efter hästen är ju ganska mysigt att köra, tuggandet är väldigt rogivande! :)

Utloggad skräptanten

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2076
  • Liten gård, möe arbete
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 16:29 »
Traktor, då gården här saknar häst. Gammal, liten traktor som i princip går på luft och kärlek :-* .
Den som vill använda det här utrymmet till annat kan räkna upp vilka djur de har i sina profilinställningar.

Utloggad astrojensen

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 114
    • Danmark
« Svar #6 skrivet: 27 jun-12 kl 21:11 »
Är traktorn av äldre model, typ MF 35 eller liknande, 25 - 35 hästar eller så, då är det bara slåtterbalk som gäller. Eventuellt en liten trumslåtter med inte mer en 1.5 meter arbetsbredd. Och absolut inte med integrerad kross. Då krävs MINST 50 hästar på kraftuttaget. En 6 fots slåtterbalk kan däremot fint dras med en 15 hästars traktor, det har jag själv gjort, med en 6' Flemstofte och en 14 hästars Porsche Junior.   

Slåtterbalkar ligger det lite varstans bakom lagårdarna på många håll, men dom är då ofta i ett bedrövligt skick. Dessutom får man se upp, at man får tag i en, som det fortfarande går att få knivar och nitar till. Dom är ofta enkla att renovera, men lite sakkundskap krävs självklart. Det finns traktorsamlare över hela landet, som säkert kan hjälpa med råd och tipps. Mitt råd är definitivt leta upp en nyare modell, gärna med Busatis-knivar, som det enkelt går att skaffa knivar och nitar till. Ja, knivsbladen nitas på. Bulta dom på (har sett det, ja) är bara att glömma, det håller inte. Att nita på knivblad är inte så svårt, men man måste nog prova några gånger och bättre är det, om man kan få en rutinerad mekaniker att demonstrera hur man gör.

Thomas, Bornholm

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jun-12 kl 21:32 »
Här kör arrendatorn med en bogserad och en frontmonterad kross, lägger ihop båda strängarna och sen luftar han strängarna med en strängluftare.
Antar att han tycker sin modell är bäst.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

GMO-bekämpning av mygg av fishyerik
[Idag kl. 17:16]

Produktion utan hö? av magnols
[Idag kl. 17:13]

Tobaksodling av Smajsan
[Idag kl. 17:03]

Spraya vatten med blomsterspruta sista 2 dagar? av Smajsan
[Idag kl. 17:02]

fick ett erbjudande av christelle
[Idag kl. 16:56]

Blir med bin om 4 veckor av Fnixen
[Idag kl. 16:18]

Påbörjar strax kläckarbygget... av challe:)
[Idag kl. 16:05]

Minikiwi - actinidia av Micki o Molly
[Idag kl. 15:36]

Fråga ang läge av javill
[Idag kl. 15:22]

insekter som mat av And3rs
[Idag kl. 15:21]

* Nya annonser

* Nya bilder

Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 38
Postad av: Amanda