Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seriösa defekter på näbb!!  (läst 11508 gånger)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Seriösa defekter på näbb!!
« skrivet: 07 jun-12 kl 11:26 »
Jag har kläckt 60 ägg från en bekant och resultatet blev inte så bra. Ena rasen var faverolle och den andra kommer jag inte i håg just nu. problemet är att efter lysning var 37 ägg kvar och av dessa så kom ganska många ut, ett par var färdiga men orkade inte ta sig ut, och detta trotts att skalen var mycket tunna och gick sönder bara man tryckte lite på dem.
MEN nu till det största problemet,  av de ägg som inte kläcktes så ( jag öppnade alla) hade 8 st stora defekter på näbben. vissa var döda i ägget och vissa var sena att kläckas och fick avlivas då jag öppnade äggen och såg defekten. har sparat huvudna och kan ta bilder senare. men det var kraftiga defekter, förvridningar och sådant.
Någon som har förslag på vad det kan vara.
vet att Faverolläggen kommer från 3 olika uppfödare så det kan inte vara inavel, om det inte varit det på de höns som köpts in. vet ej om tuppen är besläktad, håller på att kolla upp allt sådant nu.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #1 skrivet: 07 jun-12 kl 11:29 »
Fick just veta att alla ägg var från faverolle.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 00:20 »
Ärftlig defekt som / dåliga gener som förstärks vid inavel? Osunda linjer helt enkelt? Låter ju inte så roligt att avla på  :-\
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 08:37 »
Jag har en bekant som för visso slutade med höns av andra orsaker, men sista året hon höll på så  kläckte hon ägg efter en trio Faveroller  hon hade fått året innan. Snygga djur från någon som ställde ut, mins ej dock vem.

Befrukting och kläckbarhet var inte onormalt men en bra bit över hälften av kycklingarna fick korsnäbb. De allra flesta kläcktes med normala näbbar men dom växte snett redan från start.

Då hon hade fler raser som sköttes och fodrades på samma sätt och vars kycklingar kläcktes i samma maskin utan problem och defekter så utgick vi från att det var något genetiskt.

Kan det vara så att det är en  genetisk defekt som är vanligare just bland faveroll och bara dyker upp olika tidigt under utvecklingen?

Vore intressant att veta om några av de 37 normal kycklingarna utvecklar korsnäbb när de växer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 09:18 »
Då det inte är mina så blir det svårt  men man skulle kunna köpa avelsägg och kläcka p behålla bara för att se...... Men problemet är inte korsnäbb, det här är mycket värre, jag ska försöka sätta in bilder, de är totalt deformerade.  Och avelgruppen kommer från tre olika uppfödare men det kan ju vara en höna som har lagt All de äggen, de har tio hönor och en tupp.  Övrigt är ok på kycklingen, tårna och allt sådant.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 14:45 »

Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #6 skrivet: 08 jun-12 kl 15:12 »
Å shit!  :-\

Kan det vara så att alla uppfödare du har köpt av har djur från samma linje? Verkar otroligt, men ändå? Du råkar inte ha stenkoll på vilka ägg du köpte från vilken?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 16:03 »
inte mina ägg, inte mina kycklingar, jag har fått i uppdrag att kläcka dessa åt en annan person, det enda som ägaren har sagt är att hon köpt dessa djur från tre olika uppfödare. och jag känner bara till en enda av dessa tre, och denne är bra.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #8 skrivet: 08 jun-12 kl 23:02 »
Eftersom det var så många kan man släppa tanken på att det skulle vara något genetiskt. Felet kan finnas i foderstaten till de här hönsen, någon brist där?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #9 skrivet: 09 jun-12 kl 00:25 »
Foderstaten vet jag inget om. Men tänkte att det kanske var en av hönsen eller två som gav just dessa äggen, någon som var mycket inavlad eller liknande.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #10 skrivet: 09 jun-12 kl 08:10 »
Det där ser ju ytterst märkligt ut. Borde vara av intresse för forskningen.  Kanske något gift som hönmamman fått i sig.  Höns brukar tåla inavel rätt bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #11 skrivet: 09 jun-12 kl 10:32 »
Det där ser ju ytterst märkligt ut. Borde vara av intresse för forskningen.  Kanske något gift som hönmamman fått i sig.  Höns brukar tåla inavel rätt bra.

Tänkte när jag såg bilderna, som Sonja skriver, gifter. Ett prov för koll av toxider kanske skulle va av intresse? 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #12 skrivet: 09 jun-12 kl 10:55 »
Det vore synnerligen intressant att veta om någon av uppfödarna behandlat sina djur med något prepparat. (jag tänker på lusbehandling, någon typ av medecin, eller annat)

De såg ju inte roliga ut de där :-X ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #13 skrivet: 09 jun-12 kl 11:56 »
Det var ju dessutom stora problem med mögeltoxiner i fjolårets spannmålsskörd. Spannmål som såldes som foder kontrollerades, men om man köpt direkt av producent kan man ha fått sådant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #14 skrivet: 09 jun-12 kl 17:37 »
De kycklingar som kläcktes, 21 st, och var friska hämtades i dag. kvinnan hade pratat mycket med sin man och funderat på vad det kan vara. Tanken var att där hönsgården var, på baksidan av en lada, fanns en brunn och stor dörr i ladan, hade varit som "gårdsplan" för den äldre gubbe som bott där innan de flyttat in. Han hade haft odlingar och kan ju hänta att han stått där med traktor och meckat, och kanske tvättat ur besprutningsbehållare och liknande som användts på åkern. bara en tanke som faktiskt känns ganska rätt......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #15 skrivet: 12 jun-12 kl 15:12 »
någon som vet om  besprutningsmedel stannar i hönan och fortsätter ge problem eller om det går ur "systemet" och försvinner helt. Samt om det skadar hönan eller bara avkommorna....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #16 skrivet: 15 jun-12 kl 21:22 »
Jag tog med dem till min veterinär i dag och han sa att det var allvarligt. Sa att marken borde undersökas och att man skulle sluta äta äggen efter hönsen och evt slaktade djur. Kunde vara farligt för familjen och deras barn. så jag ska ringa dem och försöka förklara , hoppas de tar det på allvar.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #17 skrivet: 16 jun-12 kl 00:27 »
Hoppas familjen går på din linje att kolla upp det! Följer tråden med intresse även om ämnet är sorgligt  :-\
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #18 skrivet: 16 jun-12 kl 10:14 »
sorgligt och hemskt,  jag ska ringa dem i dag.
tänker bara tanken om inte de hade bett mig kläcka åt dem, då hade de kanske inte märkt att något var fel och då hade de fortsatt äta äggen och och kanske det hela hade blivit ett ännu större problem.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Seriösa defekter på näbb!!
« Svar #19 skrivet: 16 jun-12 kl 15:04 »
Jag tog med dem till min veterinär i dag och han sa att det var allvarligt. Sa att marken borde undersökas och att man skulle sluta äta äggen efter hönsen och evt slaktade djur. Kunde vara farligt för familjen och deras barn.

Intressant om det kan komma fram vilket gift som finns i marken där.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser