collapse

Författare Ämne:  Nybörjare på maskinkläckning  (läst 1695 gånger)

Utloggad Jenny på Björkkulla

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1068
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Nybörjare på maskinkläckning
« skrivet: 03 jun-12 kl 23:55 »
Lyckas inte hitta svar på dessa frågor trots att jag ägnat en god stund åt bla "Kunskapskälla för maskinkläckning". Hoppas att någon kan hjälpa mig då det är mycket viktigt för mig att kläckningen går bra eftersom det är vår nu döde tupp som är pappan och jag verkligen vill ha kycklingar efter honom!
Jag har precis lånat en kläckare, utan bruksanvisning och av en person som inte lyckats bra med den enda kläckning hon försökt sig på, visar det sig.
I min bok "Höns" står det att man ska ha 37,8-38 grader varmt och 55-60% luftfuktighet och höja till 80% i samband med kläckning. Om temperaturkraven verkligen är så exakta måste man ju ha en digital termometer, vilket den här kläckaren inte har. Och när är "i samband med kläckning"?
Sen har jag läst här att man ska sluta vända dag 18 men hur ofta ska man vända innan, räcker det med två gånger per dygn?
Mycket tacksam för svar!
Jag och maken har sönerna (2,5 och 5 år), dottern (6 månader),  fjällnära kor,  Hedemorahöns och  katter. Tidigare har vi haft Hälsingefår. Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Utloggad Tallgrinden

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 808
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Nybörjare på maskinkläckning
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 07:02 »
37.5-38, åt det högre hållet lite drygt om den är utan fläkt, närmare den nedre gränsen om det är med fläkt. Stoppa i en febertermometer att kolla av med, ha samtidigt i en vanlig digital inne/ute termometer, då ser du vad på termometern som motsvarar febertermomerern.

Du behöver inte ha någon extra fukt i förrens du slutar att vända äggen på dag 18. Om det inte är extremt torr luft där den står.

Vända äggen 2 ggr om dagen räcker.

Lycka till!
Där bilvägen slutar med djur, barn och sambo.

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 09:15 »
Tack för snabbt svar Marie!
Jag provkörde den igår kväll och den gick snabbt upp i drygt 40 grader :o! Inser att det inte är optimalt men skulle man kunna ha dörren på glänt? Ska förresten prova med en annan termometer också men det kändes VARMT.
Jag och maken har sönerna (2,5 och 5 år), dottern (6 månader),  fjällnära kor,  Hedemorahöns och  katter. Tidigare har vi haft Hälsingefår. Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Utloggad Azoo-Lina

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 6870
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 10:13 »
INgen dörr på glänt. Du ska inte heller kolla temperaturen förren kläckaren har stått p några timmar. Det tar lite tid innan den blir stabil. Inte heller ska du kolla för noga på termometern när du fyllt kläckaren med ägg. Den kommer visa konstigt flera timmar efter ägginläggningen innan den blir stabil igen.

Jag har en lite brinsea octagon som är mycket bra. När jag startar den tar det ca 4 timmar innan temperaturen är riktigt stabil. När jag fyller den med rumstempererade ägg tar det ca 10 timmar innan den är riktigt stabil igen. Fullständigt normalt och påverkar inte slutresultatet.

Vill du ha mer exakta råd så är det bra om du kan berätta vad det är för kläckare du har och framförallt om det är en elektronisk eller bimetall termostat samt om den är med eller utan fläkt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 19:43 »
Vill du ha mer exakta råd så är det bra om du kan berätta vad det är för kläckare du har och framförallt om det är en elektronisk eller bimetall termostat samt om den är med eller utan fläkt.
Svårt att säga vad det är för sorts kläckare den ser uråldrig ut och det finns inget digitalt med den, bifogar en bild, om det kan vara till hjälp. Jag tror den har en fläkt, det låter i alla fall så (ja, du hör, jag är helt hopplöst oteknisk)

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 23:47 »
Nu har jag kommit på hur man schysterar temperaturen så det kanske går ändå det här! Har dock ingen termometer med decimal och kläckaren har fläkt, ska jag sätta den på 37 eller 38 grader?

Utloggad Tallgrinden

• Forumveteran
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 01:18 »
Mitt emellan :)

Kolla av med digiatal febertermometer.

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-12 kl 14:37 »
Mitt emellan :)

Kolla av med digiatal febertermometer.
Hmm, febertermometern tycker att det är 34 grader medan två analoga termometrar tycker att det är 38grader...

Utloggad Tallgrinden

• Forumveteran
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #8 skrivet: 05 jun-12 kl 21:02 »
Vilken litar du mest på? Hur känns temperaturen när du känner på luften?

Utloggad Azoo-Lina

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 6870
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 05 jun-12 kl 23:14 »
Hmm, febertermometern tycker att det är 34 grader medan två analoga termometrar tycker att det är 38grader...
Om du öppnar och lägger in febertermometern så är risken stor att det inte hinner bli varmt nog innan den läser av. Då det kommer in såpass mycket kalluft vid öppnandet.

Är de analoga termometrarna gammaldagsa febertermometrar så lita på dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Inloggad betsla

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2908
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 06 jun-12 kl 00:48 »
Ja, jag skulle också lita mer på gamla analoga termometrar än moderna digitala.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 jun-12 kl 23:11 »

Jo, vi har litat på de analoga, det visar sig dock att det är stor skillnad på temperaturen i olika delarna i kläckaren (som rymmer 100 ägg men jag har bara fyllt de "bästa" platserna så jag hoppas att det ska vara ok...

Utloggad Alex s

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 157
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 jun-12 kl 09:28 »
Om det skulle behövas så har jag massa utrymme i min gigantiska helautomatiska ruvare och sen den separata kläckaren. Jag finna i centrala Stockholm och hjälper gärna till!
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 13 jun-12 kl 21:41 »
Om det skulle behövas så har jag massa utrymme i min gigantiska helautomatiska ruvare och sen den separata kläckaren. Jag finna i centrala Stockholm och hjälper gärna till!
Tack det var vänligt men nu verkar det fungera, lyste äggen igår och resultatet var långt över förväntan!

• Forumveteran
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 26 jun-12 kl 13:58 »
Ok, två kläckta kycklingar och hål i ytterligare fyra ägg! Men hu vad det har varit jobbigt med svängande temperatur och trixande vändningar! Tacka vet jag ruvhönor!

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 58
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 59
Postad av: RoHe