collapse

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 4595 gånger)

Utloggad Ett svart får

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5988
    • Bohuslän
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #20 skrivet: 26 jun-12 kl 21:01 »
Har man problem med drivningen kan man ställa svetsen längre bort så slangpaketet sträcks ut. Det är mycket lättare för tråden att matas genom raka slangar som inte ligger ihopringlade på golvet

Inloggad TiB

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2557
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 26 jun-12 kl 21:18 »
Har man problem med drivningen kan man ställa svetsen längre bort så slangpaketet sträcks ut. Det är mycket lättare för tråden att matas genom raka slangar som inte ligger ihopringlade på golvet

Jag har 9,5 meter slangpaket och inget problem med matningen. Tyvärr är handtaget lite klumpigt men den går nästan att svetsa i luften med.

(ESAB A-9 +LBA 400)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Utloggad JohnA

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 512
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • Elektroarkivet.se
« Svar #22 skrivet: 01 jul-12 kl 17:59 »
Igår blev det äntligen tid (och tummen ur) att meka igång min nyköpta (begagnade, 1985) Kemppi Migomag 150 trefasare. Magnetventilen var kaputt men med delar från en tvättmaskin blev det ordning på grejorna. Tryckregulator för CO2 köpte jag hos en leverantör av ingridienser och utrustning för ölbryggning. Skyddsgasen tar jag ur en brandsläckare.

Svetsen är helt underbar! Den klarar allt från att tjocka till kanterna på tunn bilplåt (med timerstyrda pulsfunktionen) till att helt smälta bort tjocka bultar. Jag har svetsat ganska mycket i 25 års tid som hobbyfixare med gamla sunk-bilar och jag märkte absolut ingen skillnad med CO2 jämfört med den Ar/CO2-mix som alltid annars funnits till hands. Med facit i hand är jag mycket nöjd med beslutet att satsa på brandsläckare istället för argonmix från Aga eller Air Liquide.
Det sägs finnas anledning att kolla svetsfogarna lite extra vid svetsning av tjockare gods med CO2 men för hobbyfixare anser jag valet av skyddsgas vara självklart.

Skitless på glädjedödare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". Det är inte mitt fel att jag har massor av egna idéer medan de måste låna andras! :-P
Min "halverade" bilmotor: http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFTOPIC_127downsizing/index.htm

Yrmff

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 jul-12 kl 04:35 »

Klockrent!!  ;D

mvh Y (f.d byggsmed och v-mek)

Utloggad Sala or bust

• Nykomling
  • Antal inlägg: 2
    • -
« Svar #24 skrivet: 14 nov-12 kl 20:15 »
Co2 som skyddagas känns tveksamt, om man får vara lite gnällig. Iallafall om man vill ha en fog som liknar en fog och funkar som en fog (läs=håller) Vad är det för fel att göra rätt ?

Utloggad tyfoon

• Nykomling
  • Antal inlägg: 4
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 14 nov-12 kl 20:49 »
Gasens enda roll vid MIG svetsning i bilplåt är ju att vara inert, vid svetsning av rostig bil är ju dom andra egenskaperna irrelevanta !, Co2 funkar helt ok i bilplåt, satsningen bör ligga i o köpa en vettig svets av någorlunda bra kvalitet, finns hur många som helst på verktygsauktionerna runtom i landet. Fluxad tråd känns inte som ett alternativ för mig men många som har provat säger att det blir ganska ok. jag tycker dock inte att resultatet är acceptabelt då man eftersträvar en någorlunda porfri fog även på en gammal sur 140. Pinne (MMA) i bilplåt är ett skämt = finns inte. TIG är helt ok om plåten är helt fri från rost annars kokar o puttrar det friskt dessutom så använder jag gärna ren argon när jag tigar vilket inte är det billigaste alternativet, så en bra MIG med vilken inert gas som helst funkar utmärkt för att laga bilen.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

Höns sökes till Haninge av Långstrump
[Idag kl. 11:02]

Ostvax av Jahnke
[Idag kl. 10:33]

Blåa ägg av Ingelavw
[Idag kl. 10:32]

Liten familj behöver bostad i Kiruna! av Ejla
[Idag kl. 09:51]