Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt ägg? strävt,tjockt dammigt.  (läst 3939 gånger)

Glasbrukstorpet

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Konstigt ägg? strävt,tjockt dammigt.
« skrivet: 31 maj-12 kl 22:04 »
Ett par gånger har jag fått ägg som ser ut som på bilden. Någon som vet vad det beror på?
"Theres a crack in everything, thats were the life gets in"

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Konstigt ägg? strävt,tjockt dammigt.
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 22:27 »
Jag tror jag haft samma en gång om ägget liksom är oregelbundet format? Ingen aning vad det beror på men man kan ju tänka sig att ägget fastnat lite på vägen när det bildades tänkte jag.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Glasbrukstorpet

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Konstigt ägg? strävt,tjockt dammigt.
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 22:45 »
Det är inte så ojämnt format. Ser ut som om det blivit för mkt kalk eller något i skalet, alldeles strävt, tjockt och cirkelformat. Jag är lite fundersam över ifall det är något som dom får för mkt/för lite av i kosten. Men dom flesta äggen är jättefina, så det kanske inte är något att bry sig om.
"Theres a crack in everything, thats were the life gets in"

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Konstigt ägg? strävt,tjockt dammigt.
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 10:00 »
Jag har fått samma, ser ut som de är lite dammiga nästan, men hårda knottror på skalet. Har använt dem och det är inget fel på dem, och det händer inte regelbundet så jag har inte tänkt så mycket på det:)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Konstigt ägg? strävt,tjockt dammigt.
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 11:15 »
Det räcker nog att det blir lite knas under tillverkningsprocessen pga stress hos hönan så blir det ägg som inte ser ut som vanligt.

Jag har en Maran-höna som verkar glömma att lägga på det sista "glansiga" lagret ibland. Jag får ägg som är matta och har tunnare skal av henne ibland (trots alla snäckskal i världen).
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser