collapse

Författare Ämne:  Självhushållning och vegetarianism, hjälp till!  (läst 4615 gånger)

Utloggad Petter B

• Administratör
  • Antal inlägg: 2711
    • Västergötland
Självhushållning och vegetarianism, hjälp till!
« skrivet: 29 maj-12 kl 08:49 »
Hur kan man öka sin självförsörjning som vegan/vegetarian?
I nästa nr tänkte jag vi kunde få till ett tema på detta. Det har varit några artiklar på ämnet genom åren, men inte så många som man kunde önska. Det är svårt att få tag i folk som vet och kan, men om vi hjälps åt och var och en bidrar med lite, så blir det mycket.
Det kan även vara av intresse för köttätare som vill minska sin konsumtion för att klara sig på det gården ger.

Hur får man i sig tillräckligt med protein? Hur lägger man upp odlingarna för att få en varierad och tillräcklig kost över hela året? Hur odlar man utan gödsel? Vad finns det för goda vegetariska rätter? Vad äter man till frukost om man vill undvika både mjölk, ägg och köpesäd? Hur man man "späda ut" gårdens eget kött så det räcker?

Smått och stort. Maila in hela artiklar till mig eller skriv små tips här i tråden.

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5572
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Självhushållning och vegetarianism, hjälp till!
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 08:50 »
Har du någon deadline för detta? Jag kanske har en del att skriva om, men ont om tid just nu...

Utloggad Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 08:51 »
1:a juli. Kan det funka?

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 29 maj-12 kl 08:55 »
Tror det. Vi äter ganska mycket vegetariskt och jag kanske har lite recept och funderingar att dela med mig av.

Utloggad Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-12 kl 09:03 »
Toppen.
Glömde säga att bilder också är trevligt, om det finns.
De går bra att maila oförminskade till petter@alternativ.nu
Som vanligt lägger jag ut en pdf för alla inblandade innan publicering.

Utloggad Suresh

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 14072
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 maj-12 kl 22:46 »
Dags att återkomma som prenumerant kanske.

Utloggad Mariefred

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-12 kl 23:34 »
Jag har varit vegan i 38 år och odlat mycket av vad jag äter med hjälp av  vegansk odling dvs utan konstgödsel eller animaliska tillsatser i jorden. Jag har gödslat med gröngödsling, nässelvatten och Algomin.
Jag har fruktträd;äpplen,päron,plommon, körsbär,kiwi. Bärbuskar;svartavinbär, röda vinbär, hallon,krusbär, havtorn, blåbärstry, jordgubbar och smultron. Grönsaker jag odlar är potatis, morot, sparris, grönkål, svartkål, mangold, sallad,persilja,dill mfl örter,rädisor,bönor, sockerärtor,spenat, squash, pumpa,lök, vitlök, tomat, gurka, physalis,paprika, chili. Jag plockar även blad till torkning som te, blåbär,lingon och svamp i skogen.

Utloggad Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-12 kl 06:57 »
Skulle du känna för att utveckla det lite med praktiska råd till de veganer som vill bli mer självförsörjande?
Det vore så spännande att får reda på mer exakt hur odlingen går till, t ex hur stor yta, hur mycket gröngödsling, ev växtföljd eller vad du har för rutiner med nässelvattnet. Hur räcker maten och vilka produkter saknar du och måste köpa? Finns säkert många som skulle vilja kopiera ditt system rakt av, för att ha något att utgå ifrån, istället för att börja från början och själv experimentera sig fram i 38 år :).

Jag kan hjälpa till med upplägg mm via mail om du vill.

Utloggad rapchic

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 330
    • Lappland
    • Mörtangård
« Svar #8 skrivet: 30 maj-12 kl 07:33 »
Nått om bondbönor kanske? Dom ska ju ha mycket mer protein än vanliga bönor (men mindre än soja)
jag hade planerat att sätta en hel del bondbönor i år men jag är varken vegan (ovo-veg), erfaren (1 år på gård) eller utan animaliskt gödsel (mannen äter kött ibland) så nån mer erfaren kanske harbättre koll  :-[

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 30 maj-12 kl 11:14 »
Nått om bondbönor kanske? Dom ska ju ha mycket mer protein än vanliga bönor (men mindre än soja)
jag hade planerat att sätta en hel del bondbönor i år men jag är varken vegan (ovo-veg), erfaren (1 år på gård) eller utan animaliskt gödsel (mannen äter kött ibland) så nån mer erfaren kanske harbättre koll  :-[

Jag odlar bondbönor + diverse andra bönor och ärter, inkl. gråärter. Det kunde jag skriva något om kanske.

Utloggad Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-12 kl 11:18 »
Perfekt  :)

Utloggad Elin G

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #11 skrivet: 30 maj-12 kl 13:42 »
Jag odlar bondbönor + diverse andra bönor och ärter, inkl. gråärter. Det kunde jag skriva något om kanske.

Jag är också en hängiven bön- och ärtodlare, så om du vill ha bilder eller nåt så är det bara att hojta så kan jag se vad jag har.

Annars tycker jag att det är ett svårt tema. Recept kanske man kan försöka bidra med i och för sig, men annars tycker inte jag att det är nåt speciellt. Myten om att alla vegetarianer behöver soja är ju bara en myt.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 30 maj-12 kl 15:42 »

Annars tycker jag att det är ett svårt tema. Recept kanske man kan försöka bidra med i och för sig, men annars tycker inte jag att det är nåt speciellt. Myten om att alla vegetarianer behöver soja är ju bara en myt.

Vegetariska recept är ju lätt, men att självhushålla helt utan djur är ju en annan sak. Mellantinget lakto- eller lakto-ovo-veg måste ju bara betydligt lättare. Men det är intressant, tycker jag - hur mycket mat skulle jag kunna få ut på min markplätt och hur långt kan jag komma i näring och mättnad utan att hålla djur eller köpa animalier?

Fast jag utnyttjar ju det faktum att grannens hästar bajsar så flitigt... ;) Jag föreställer mig att det blir viktigt att återföra sin egen latrin på en vegansk gård.

Det vore intressant om någon näringskunnig ville redogöra för detta med proteiner - sojabönsmyten kan vi väl skrota direkt. Jag har för mig att det finns proteiner i de flesta vegetabilier och att man får i sig tillräckligt även på en vegankost om man tänker efter lite och äter varierat. Hur viktiga är egentligen baljväxterna i sammanhanget, till exempel?

Utloggad chara

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 178
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 30 maj-12 kl 15:59 »
Jag har läst lite näringsfysiologi, är vegetarian - min partner vegan, vi har ett litet barn.
Odlar mycket men inte helt konsekvent självförsörjande.
Bidrar gärna med lite om protein osv och skickar en lista till angivit mailadress under de närmaste dagar.
De flesta kan ju redan mycket om näringen.

Utloggad Jesspett

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 23
    • Småland
    • Daje Gård
« Svar #14 skrivet: 30 maj-12 kl 16:01 »
Baljväxterna är väldigt viktiga eftersom de innehåller mest protein som sagt. Bondbönor är jättebra. I Sverige har det kommit en variant av sojaböna som ska gå att odla här, men hur lyckosamt det är i självhushållning vet jag inte.

De flesta växtproteiner är som folk kallar för "icke fullvärdigt" vilket innebär att de inte innehåller ALLA aminosyror (proteiner) som vi behöver. Till exempel innehåller kikärtor vissa proteiner men för att vi ska kunna ta till oss dem på bästa möjliga sätt så bör man tillsätta protein från exempelvis vete som då tillsammans med aminosyrorna från kikärtorna gör ett helt fullvärdigt protein som människor kan ta till sig av.

Hur mycket protein var och en behöver är väldigt olika och där bör man ta reda på sina egna behov i första hand. Är du alltid hungrig även om du äter massor av pasta, potatis, ris och fett? Då behöver du antagligen mer proteiner. Precis som när det handlar om att sätta foderstater på djur så handlar det ju om att ha en kost där man varken tappar, eller ökar för mycket i "hull"

Det som man inte kan få fram på några sätt i en vegansk kost är B12. Det MÅSTE man ta via tillskott. Nu minns jag inte om det är de aktiva eller icke aktiva vi behöver men det finns en del preparat som påstår sig har B12 som är vegatabiliskt, vilket de säkert har men det är då den varianten som vi människor INTE kan ta till sig av. Precis som att vi inte får särskilt mycket energi av att äta gräs, även om det funkar super för kon.

I alla dieter eller kostsammansättningar så är variationen det viktigaste för att få i sig tillräckligt med näring och energi. Vi är faktiskt ofta bättre på att se till att våra djur har en korrekt foderstat medan vi själva lever på en väldigt snäv kost, rent näringsmässigt.

Att inte ha djur öht på en gård gör ju att det blir svårt med att få näringen i jorden att räcka. Visst kan man gröngödsla, vattna med nässelvatten och använda sig av odlingstekniker där man varierar gröda på de olika jordplättarna varje år. Då kommer just baljväxterna in väldigt passande eftersom de är kvävegivande till jorden, något som man annars riskerar att få för lite av.

Givetvis kommer man kunna odla utan någon typ av hästgödsel eller dylikt, men skördarna kommer bli mindre, vilket betyder större arealer för att odla tillräckligt med mat för att bli självförsörjande. Vart får man sedan pengar från att köpa bränsle till traktorn? Ska man odla stora arealer så kommer det bli tufft (för att inte säga omöjligt) att gräva själv. Ska man ha hästar som drar harven istället så behöver man ju också ytor till att odla vall på, som i sin tur sen ska slås, torkas och förvaras. Även dessa vallar behöver näring för att i sin tur kunna ge djuret alla de näringsämnen det behöver.

Lite spritt men ja, nått sånt.  Fråga gärna om jag varit otydlig! =)

Må gott!
Kärlek och Respekt

Utloggad torpjens

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 906
  • ...men det är bara som jag tycker.
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 30 maj-12 kl 21:45 »
De flesta kan ju redan mycket om näringen.

Jag tror att det är sant för dem som är vegetarianer eller veganer. För dem som är på väg att bli det, eller för såna som jag som äter kött men försöker minska den delen är det inte alls självklart. En artikel om veg kan ju vara en väg att locka människor också och då är väl enkla handfasta råd bra kan jag tänka.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.
http://www.twitter.com/sejens

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 31 maj-12 kl 06:51 »

Jag tror att det är sant för dem som är vegetarianer eller veganer. För dem som är på väg att bli det, eller för såna som jag som äter kött men försöker minska den delen är det inte alls självklart. En artikel om veg kan ju vara en väg att locka människor också och då är väl enkla handfasta råd bra kan jag tänka.

Jag tror också att många är väl pålästa, men att det nog florerar en del missuppfattningar "därute", särskilt om man läser diverse populära böcker och hemsidor som mest verkar citera varandra utan att tala om var de fått uppgifterna ifrån. Forskaren i mig vill ha hårda fakta och källhänvisningar.  ;)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 maj-12 kl 10:39 »
Olika alger kan fungera som ett egenodlat kosttillskott för veganer. Problemet är dock fortfarande B12 som finns i exempelvis Spirulina, men då i "fel form". Dvs omöjligt för kroppen att ta upp.

Går man över gränsen och håller höns är varken gödsel eller näringsbrist nngt man behöver oroa sig för, tycks det, då ägg innehåller nästan allt man kan behöva.

Kanske är höns - alger - odlingar den mest "säkra" metoden?

Ser väldigt mycket fram emot att få läsa om självhushållande veganer och om hur dessa löser näringsproblematiken. Mycket bra initiativ Petter!

Utloggad MollBarn

• Nykomling
  • Antal inlägg: 4
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 jun-12 kl 23:55 »
Något jag gör rätt ofta är "seitan" som är helt veganskt. Det görs på vetemjöl och man utvinner helt enkelt glutenet ur det (gluten är ett protein) och man kan göra väldigt mycket av det. Googla så dyker det definitivt upp mängder av bra recept, och självklart hur man utvinner gluten :-)

Utloggad maiijjaa

• Nykomling
  • Antal inlägg: 3
  • Vi är värda mer än L'oréal, och det vet vi!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 03 jun-12 kl 10:00 »
Vi i min familj är vegetarianer, och min man är allergisk mot baljväxter, nötter och frukt. Det har inte varit helt enkelt att få fram recept på vegetarisk mat som han kan äta, delar gärna med mig av det vi experimenterat fram om det kan vara av intresse. De flesta recepten är tyvärr inte veganska dock.
Lägenhetsfånge och vegetarian som vill hitta gården där fyra generationer kan bo tillsammans och pyssla med forest gardening, konservering och självhushållning. Den absoluta drömmen är att klara det helt utan ström och rinnande vatten.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 49
Postad av: Amanda
i: Höns
Hedemorakycklingar

Visningar: 38
Postad av: Amanda